Gå til innhold

trenger råd fra kloke hoder.. ang 2 åring som skal til pappan sin...

Anbefalte innlegg

Har en gutt som nettopp fylte 2 år som skal være hos pappan sin 10 dager fra denne uken.

Jeg synes det er kjempe fint at pappan vil ha han osv. men jeg er litt skeptisk til hvordan vi skal gjøre dette.

guttungen har vært hos far 4 dager i strekk før, men det er det lengste han har vært borte fra meg. Han er ekstremt mammadalt og han hyler og skriker hver gang jeg leverer hos pappan (selv om jeg VET at han har det gøy der også, og jeg VET at pappan er en flink pappa.)

Et par ganger har han hylt så ekstremt over flere timer at jeg har vært nødt til å hente han igjen.

Etter at han har vært hos pappan en helg e.l. så har han svakt seperasjonsangst og følger meg OVERALT i mange dager etterpå.

Jeg og pappan bor ganske nærme hverandre (20 min kjøring), og vi har disuktert litt om hva vi tror er best for gutten.

Tror dere det enkleste for den lille er at jeg og han ikke sees i det hele tatt i disse 10 dagene, eller tror dere det er smart om jeg har han noen timer en dag her og der?

Jeg føler det beste er at vi møtes litt en gang i blandt og at han er med meg noen timer, men da blir det nok ekstremt vanskelig å levere han fra seg igjen, for da vet jeg at han blir hysterisk..

Jeg er redd for at han skal tro at jeg har forlatt han e.l. om vi ikke sees overhodet på de 10 dagene..

men hva tror dere?

Fortsetter under...

Få til en annen samværsrett turnus, og ferie rotasjon. Hyppigere og kortere samvær. Dere samarbeider jo ok virker det som.

Like viktig som du ser gutten litt i fars tid, er det at far har gutten litt i din tid. Tenk nytt og kreativt og finn fleksible ordninger som tilpasses guttens alder og behov.

Jeg tror kanskje at han seperasjonsangst har litt med din å gjøre. Som du sier så har han det fint/gøy når han er der. Men at det er tøft å levere han. Jeg tror det blir vanskeligere for han om du "dukker opp" i ny og ne, og også vanskeligere for deg. Jeg har selv barn som er på ferie hos pappa, de er der 2 uker i strekk i sommerferien. Jeg har bare senket skuldrene og tenkt at de har de fint, selv om det til tider også har vært gråting og diverse ved avlevering der. Han tenker nok ikke over at du har "forlatt" han, det er du som tenker det. Håper du skjønner hva jeg mener nå, det er ikke et kranglete innlegg.

Har en del erfaring med bekymrede mødre som ikke klarer å gå fra 1. klassingene sine på skolen, men erfaringen er at barna slutter å gråte og klarer seg fint med en gang mor har gått. Dessverre går det ikke like lett for mor, som ofte går ut med dårlig samvittighet og tenker at barnet har det vondt og føler seg forlatt. Prøv å finn på noe moro selv, jentetur eller lignende når du har "fri". Kos deg!

Lykke lykke til!

Misforstå meg rett, men jeg hadde ikke hatt noe i mot å levere han fra meg, om han hadde taklet det greit.. de få gangene han har blitt levert med et smil, så har jeg gått med god samvittighet og synes ikke det er noe problem..

Det er når han gråter og når far ringer meg etter flere timer og gutten gråter fortsatt at jeg synes det blir et problem..

Og til deg over her. Faren ser gutten så mye han vil. Vi har ingen fast avtale, men det er ca at han er der en natt eller to annenhver uke, pluss at han har han et par,tre timer 2-3 dager i uken.

HI

Det første jeg tenker er at 10 dager er lenge for en to åring! Ikke bare borte fra mamma, men borte fra de daglige rutinene. Jeg har selv en to åring (ble to i februar) og han har 8 dagers ferie med pappa i år, fordelt på to lang helger.

Ingen mulighet for at du kan dele det opp i to da? Fem dager i begynnelsen av en mnd og fem dager i slutten eller noe?

Skjønner utrolig godt at du syns det er hardt å dra når gutten din gråter ja! Mange ganger hvor jeg har reist, gutten har gråti, og tenkt : "Vettu hva, dette her er søren meg min og bf sin skyld.. " Ingen god følelse i det hele tatt!! =(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...