Gå til innhold

Nav-spørsmål - gravid

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og er nylig blitt arbeidsledig. Venter nå på at dagpenger skal begynne å rulle innom et par uker ca. Nav har satt meg opp på flere møter de kommende ukene, for å finne ut hvordan jeg skal komme meg ut i jobb... Men det har seg slik at jeg er ikke i form til å jobbe nå, sliter med bekkenløsning og ekstrem kvalme... Så mitt spørsmål er:

Kan jeg få sykmelding av legen FØR utbetaling av dagpenger er i gang? P.d.d har jeg ingen økonomiske ytelser, men hvis jeg sykmelder meg, vil dagpengene ''gå over'' til å bli sykepenger, selv om jeg ikke har mottatt dagpenger enda?

Håper noen skjønner hva jeg mener, og tusen takk hvis det er noen som orker å ta seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143379606-nav-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan være syk, og sykemeldt, uten å ha jobb. Og i ditt tilfelle så vil du være sykemeldt fra å være aktiv arbeidssøkende.

"Så jeg kan derfor gå til legen å få sykmelding og sykepenger utifra det jeg jente tidligere, istede for dagpenger som kun er 60 % av tidligere inntekt??"

Ja. Om legen mener at du er syk nok til å få sykemelding.

Hilsen første anonym (husker ikke kl.slettet)

Okei, tusen takk for svar :)

Skal til legen på torsdag og navmøte på fredag. Har så ille bekkenløsning at jeg sliter med å komme meg ut av senga, sofa, ut å gå og alt som er + den forferdelige kvalmen og spyinga... Så det å tenke på at jeg må stille opp på navmøter i hytt og pine , og kanskje få en vikarjobb her og der stresser meg når jeg mesteparten av tiden ikke kommer meg ut av huset :/

HI

Annonse

Men nå som jeg har gått uten lønn i 2 mnd. Vil jeg da rekke å opparbeide meg retten til foreldrepenger? Har termin i midten av januar.

* Helt blank.. *

Det som er viktig er egentlig ikke hvor mye jeg får utbetalt, bare at jeg får utbetalt noe hver mnd. Det som er problemet er at jeg er '' for gravid'' til å være aktiv arbeidssøkende hos nav.

HI

Dagpenger gir også opptjening til foreldrepenger:)

Hvis du har termin i januar, er du jo bare ca 3 mnd på vei.

man er aldri "for gravid" til å være aktiv arbeidssøker - hverken hos nav eller på egen hånd. Hvis du er for SYK til å være arbeidssøker, kan du kvalifisere for sykepenger. Men du får ikke sykepenger FORDI du er gravid..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...