Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi var en skikkelig sovebaby de første månedene. Hun var bare våken om natta for mat og sov mer enn hun var våken om dagen. Plutselig så forandret dagsovingen seg totalt. Vi klarer ikke å få noen som helst rutiner på dagsovingen, det begynte med at hun hadde 3 korte dupper pr dag, nå har hun maaange. Hun kan sove en halvtime, være våken en halvtime for så å ville sove igjen. Er så slitsomt, for hun sover bare godt enten hjemme eller på trilletur, skjer det noe rundt henne skal hun IKKE sove med resultatet grinete, overtrøtt baby. Noen tips for å få noen rutiner på dette? Vil jo helst ikke legge henne i senga siden jeg vil skille dag og natt (særlig nå når det er så lyst om kvelden), men kanskje hun hadde sovet litt lenger da?

En annen ting: når hun sover om dagen så sovner hun så og si umiddelbart, men om kvelden bruker hun alltid laaaang tid på å sovne. Enten det eller så sovner hun, sover en halvtime for så å våkne igjen. Dette skjer uansett om hun legges hjemme i senga eller borte i vognbagen. Hun blir lagt til ca. samme tid hver kveld, har faste kveldsrutiner. Noen forslag til hva grunnen kan være?

Hun er forresten 5,5 måneder og har sovet hele natta de siste 3 ukene ca.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg opplevde med min snuppelure da hun var 5-6 mnd gammel, var at hun trengte mer våkentid mellom hver blund for å bli trøtt nok, og dermed sove lenge nok. Hvis jeg la henne for tidlig til blunden, våknet hun gjerne opp etter bare ca 30 min, og ble da fort trøtt igjen, og det ble mye sutring og gjesping iløpet av dagen. Jeg gikk derfor ned til bare 2 blunder om dagen, der den første gjerne ble ganske lang (ca 2,5 time), mens den siste gjerne ble litt kortere.

Det var også viktig at ikke siste blund ble for sent på ettermiddagen, for at hun skulle rekke å bli skikkelig trøtt før legging.. Kommer siste blunden for tett opp mot leggetid, vil de gjerne våkne opp igjen etter 30 min, og kveldssøvnen kan ofte bli ganske urolig. Å skille mellom dag/ natt tror jeg nok ikke at du trenger å tenke så mye på, da dette er en rytme som er ganske så innebygd hos de fleste babyer uansett om de sover i seng eller vogn på dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...