Gå til innhold

Fikk lav stoffskifte etter nr.2 nå er det 1 1/5 år siden og har lyst til å lage ett barn til, men er usikker på hva jeg må gjøre før og etter gravidteten...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis dette var det eneste legen sa hadde jeg vurdert å skifte lege!

Jeg vet ikke nok om temaet, men du kan jo f.eks. kontakte thyroidea-forbundet og se om de har noen råd, evt. ta kontakt med en lege som er vant med å hjelpe gravide med denne diagnosen. Søk på stoffskifte.org og se om du finner mer der eller noen du kan kontakte.

Jeg vet at jeg selv er i faresonen pga ustabilt stoffskifte som ikke medisineres, men holdes normalt med kosttilskudd (via lege), så det er mange muligheter. Det er viktig at du har en fagperson å forholde deg til som kan dette og som du føler deg trygg på. Kjenner flere med lavt stoffskifte som har fått 100 % sunne og friske barn :)

ta blodprøve i morgen :)

og sørg for at du er innenfor normalen. JA,det er skadelig for fosteret om du har lavt stoffskifte.

Du skal sjekke blodprøvene dine jevnlig under svangerskapet ca hver 6-8uke. OG var jeg deg sjekket jevnlig også etter fødsel. Jeg gjorde ikke det etter fødsel, fikk store psykiske problem. (det hjelper ikke å ta medisin mot depresjon når man har lavt stoffskifte, då må han ha rett dose med levaxin)

Jeg har kronisk lavt stoffskifte, kommer aldri til å bli frisk.

Jeg prøver å bli gravid, men får det ikke til pga, stoffskifte ikke var innenfor normalen, nå har jeg økt dosen og håper på at jeg blir lettere gravid nå.

ET foster lager sitt eget stoffskifte i uke 12, så frem til uke12 er det avhengig av at mor er "frisk".

Når jeg er gravid blir jeg følg opp med ekstra ul-lyder for å se at barnet vokser normalt. ca hver 3-4 ganger i løpet av svangerskapet.

Vet ikke om dette var det du tenkte på, men kontakt legen i morgen. Stoffskifte er nødvendig for at alt skal fungere:))

til 22:48

hvorfor skriver du slikt når du ikke har peiling? hvordan vet du att stoffskifte ditt er i balanse pga rett kosthold?

Og Ikke for å skremme, men om du ikke har stoffskifte så vekser heller ikke barnet i magen.

Et barn i magen tar alt det trenger fra mor, så barnet klarer seg veldig godt, og føler mor seg frisk så er som oftest barnet det også.. men om mor blir syk, kan barnet være syk, for da mangler mor viktige stoffer som barnet trenger..

Det er hundre forskjellige måter å ha lavt stoffskifte på. Mitt og ditt er ikke like. vi trenger ulike doser og reagerer ulikt. (leser du ikke går på medisin men snakker generelt)

Jeg hadde lavt stoffskifte i en alder av 12 år. Det førte til at hjernen ikke fungerer som den skal; jeg gjekk fra å være blant de beste i klassen til å bli dårligst, selv om jeg gjorde lekser og likte skole.

Fikk dårligst karakter i alle fag. Jeg gråt og følte meg unormal. Var 148 cm og 45 kg i en alder av 15 år.

Når jeg var 16 fikk jeg diagnosen, skjoldbrukskjertelen virket bare 0,002 prosent. (les lik null)

Då jeg begynte på levaxin og videregående, begynte karakterene å stige. Jeg begynte å vokse.

Da jeg var 18 år hadde jeg 5 i de fleste fag og hadde blitt 160cm.

Sluttet å vokse når jeg var 21. Da var jeg 165.

Så ta stoffskifte på alvor.

Det er en myte at det er overvektige og late mennesker.

2315

Annonse

Hei, 23:25!

Tro meg, jeg tar det med stoffskifte alvorlig! Mitt inntrykk av HI's innlegg var at legen kun hadde sagt det hun skrev og ikke noe særlig annet. Jeg står for at hvis hun ikke fikk mer informasjon om dette, så burde hun vurdere å skifte lege - nettopp for å få faglig god oppfølging! Mulig jeg tok feil, men jeg tolket det også dithen at HI kanskje ikke hadde avklart sitt stoffskifte enda. Uansett så er det legens ansvar å informere og følge henne godt opp slik at hun føler seg trygg på de valg hun tar.

Som du skriver så er det "hundre forskjellige måter å ha lavt stoffskifte" på. Jeg anbefaler IKKE at HI eller andre bare skal legge om kostholdet sitt for liksom å fikse det. MEN, jeg skrev det jeg skrev nettopp fordi jeg har en fantastisk lege som mente jeg skulle prøve bestemte kosttilskudd for å se om det kan normalisere stoffskiftet - og det har det gjort hos meg!! Ja, jeg må følges opp, og ja, jeg har ingen garantier for hvordan det evt utvikler seg, men nå har jeg holdt meg stabil innen normale verdier i flere år kun med riktig kosthold og riktig kosttilskudd - det som er riktig for meg. Jeg velger bevisst å ikke skrive hva jeg har gjort eller hvilke kosttilskudd jeg tar - nettopp fordi jeg ikke ønsker at noen skal prøve å behandle seg selv, samt at det jeg gjør ikke trenger å fungere for en annen. Man må vite hva man gjør, og det må følges tett opp med jevnlige blodprøver for å se at det faktisk fungerer! Min lege har sagt at jeg kanskje må på levaxin i fremtiden, men han mener at hvis man kan holde stoffskiftet normalt uten medisiner så er det et bedre alternativ. Jeg holder meg heller til det kostholdet og de kosttilskuddene som hjelper meg og er uten bivirkninger i steden for medisiner. Men det er mitt valg, og jeg er heldig som faktisk har et valg - og har en lege som i tillegg til å være en svært dyktig allmennlege også er dyktig innen ortomolekylærmedisin.

Det jeg synes er synd er at mange får så lite informasjon fra sine fastleger, og tenkte med mine råd i tidligere innlegg at det å spørre sin lege om slike ting, hvilke alternativer som finnes, kan få i gang en dialog med legen. Jeg synes det er spesielt viktig å ha god kommunikasjon med sin fastlege når man har en sykdom som lavt stoffskifte, fordi den er så forskjellig fra person til person og at ulike personer i tillegg reagerer ulikt på behandling.

Beklager hvis du oppfattet mitt innlegg som provoserende, 23:25, det var ikke ment slik! Jeg tar i høyeste grad stoffskifte på alvor! Håper du finner ut av det slik at du får barn :)

17:12 igjen her...

Det jeg ser fra mitt første innlegg (første svar til HI) er at jeg burde presisert at jeg kjenner flere med lavt stoffskifte som har fått det normalisert (som regel med medisiner) og deretter fått 100 % sunne og friske barn, og de er alle blitt fulgt tett opp før, under og etter svangerskapene.

Har hatt lavt stoffskifte siden 02, før jeg fikk barn. Går fast på levaxin, og må det resten av livet. Jeg har ikke hatt problemer med å bli gravid, er nå bittelitt på vei med Nr 2.

Ta straks en blodprøve, det er viktig at nivået av tyroksin i blodet er godt innenfor normalen i første trimester, hvis ikke risikerer en hjerneskade hos barnet. Det tar en uke å få svar på blodprøven.

Nivåene må sjekkes opp regelmessig gjennom svangerskapet.

Har aldri hørt om noen som har mistet pga lavt stoffskifte, da er det i såfall uoppdaget eller veldig dårlig regulert.

Jeg er 2325

Det var meningen å fjerne det kvasse angrepet før jeg lagret. Beklager, jeg ønsker ikke å bli slik sur dame som mange andre her inne. :)

Jeg ble bare så ivrig fordi jeg nå er syk.meld pga stoffskiftet. (Jeg blir mega dårlig)

Godt å høre at du har en fantastisk lege, skulle ønske alle hadde en slik fastlege. Jeg har en elendig en, som jeg må sloss mot for å bli trodd. :(

Hei, igjen, 23:25 :)

Så kjedelig at du blir så dårlig pga stoffskiftet!! Hvis du må "sloss" mot din fastlege, så bytt for all del lege!!! Legen skal være på DIN side, dere trenger ikke nødvendigvis alltid være enige, men da må han også begrunne det faglig på en ok måte slik at du forstår det. Noe av det første min nåværende lege sa var at han ikke syr puter under armene på folk, men kan godt gi et lite spark bak når det trengs, men aller helst spille på lag. Jeg syntes det var så godt å høre! :)

Jeg gikk gjennom 4 leger på seks år før jeg fant min nåværende. Jeg har flyttet laaangt unna der han holder til, men beholder ham likevel. Alle skulle hatt en lege som ham! :)

Første legen jeg hadde for 6-8 år siden mente jeg var hypokonder. Andre mente det samme fordi nr en mente det. Tredje mente jeg var for pen til å være syk (what???). Fjerde mente jeg kun hadde psykiske problemer tross spesialisterklæringer (for noe annet enn stoffskifte) på fysisk sykdom. Tredje legen "oppdaget" faktisk stoffskifteproblemet og henviste meg til sykehus, men der bestemte de seg for å ikke gjøre noe (tross veldig ustabile prøver) og dermed ville ikke lege nr tre ta flere prøver på stoffskiftet heller! Lege nr fire mente som sagt at alt bare var psykisk, så han ville ikke en gang diskutere stoffskiftet, tross klare ustabile prøver som han kunne lese fra journal.

Dermed ringte jeg land og strand rundt (bokstavelig talt!), ringte til og med norske spesialister på min diagnose i håp om tips om gode leger. Jeg ble sikkert sett på som en "pain in the ass" ;) Men det ga resultater - jeg kunne gullforgylt den legen jeg har i dag!!!!! :-D

Så stå på, 23:25 (og HI), finn en lege som tar deg på alvor!! Energi er gjerne det man har lite av og likeså konsentrasjon når man har det slik, men hvis du ikke har gjort det før så skaff deg informasjon gjennom ulike forum som thyroideaforbundet (er selv ikke medlem, men leste to veldig gode artikler i siste medlemsbladet deres som jeg helt tilfeldig fikk i går) og kos.no. Helsebladet VoF er også en god kilde til informasjon som du kan ha nytte av. Men når du er så dårlig så må du først og fremst skaffe deg en lege som du ikke må sloss med! Hvis du går inn på noen av de kildene jeg har gitt over vil du trolig finne tips om leger eller klinikker som kan hjelpe deg. Hvis de ligger langt unna der du bor så ring dit likevel og spør om de har noen å anbefale i nærheten av deg! Det er ikke mange av dem, men blir stadig flere, så søk også etter leger eller terapeuter med utdannelse innen ortomolekylærmedisin.

God bedring og lykke til! :)

Jo jeg har lavt stoffskifte, blodprøve påviste det 2 mnd etter fødsel og nå 1 1/5 år etter det har jeg forsatt det etter at legen hadde anbefalt og slutte med medisin i 2 uker også ta blodprøver igjen og da viste det seg at den gikk nedover. Legen var sikker på at den er varig og sa at hvis jeg en dag tenker å få barn så må jeg hevise meg først til henne for med lavtstoffskifte kunne barne få store hjerneskader.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...