Gå til innhold

Jeg har så usunt kosthold :-( Kan dere hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Noen dager spiser jeg ikke i det hele tatt, seriøst - jeg kan gå en eller to dager uten mat. Bare jeg har brus / juice / iste etc å drikke. Jeg drikker sjelden vann, i dag "husket" jeg faktisk å drikke vann og kunne ikke huske sist jeg drakk vann. Er veldig glad i søtsaker og kan spise meg mett på godterier. Har hele livet vært veldig kresen på mat, og det er minimalt jeg spiser/liker. Er ikke alt jeg har smakt på en gang. Men har fortsatt den innstillingen at jeg ikke liker det.

Kan dere hjelpe med å komme i en bedre rutine med å gi meg en pekepinne på hva jeg kan gjøre?

Dette er jo håpløst.

Fortsetter under...

Ja, dette er håpløst så nå bruker du fornuften din litt. Du skader faktisk kroppen din.

Spis 4 hovedmåltider om dagen og gjerne et mellommåltid

Frokost:

Brød, knekkebrød eller frokostblanding. Et glass melk eller juice. Kanskje en frukt og en kaffekopp?

Lunsj:

Som frokost, men du kan også spise en salat? En baguett. Et lett varmtmåltid som omelett, rester fra gårdsdagens middag o.l. Drikk vann.

Mellommåltid:

En frukt, en yoghurt eller et knekkebrød. Vann.

Middag:

Kjøtt og grønnsaker. Det er fint med litt karbohydrater som pasta, potet eller ris om du er normalvektig.

Kveldsmat:

Som frokost.

Kjøp deg en Imsdalflaske. Ta den med deg overalt og fyll den opp med vann. Det gjør alltid jeg. Jeg drikker brus kun i helgene og bare vann og litt melk på hverdagene. Jeg er normalvektig.

Hva med å melde deg på et "hold vekten" grethe roede kurs? Om du ikke er overvektig da (som jeg tviler på når jeg leser innlegget ditt).

Da vil du jo lære om kosthold + få massevis av motivasjon til å spise sunt.

Eventuelt meld deg inn i somebody.no (125 kr pr mnd) og skriv inn absoluttalt du spiser, da vil du sikkert få motivasjon til å spise mer!

Mine råd, som går mer på metode enn hva man putter i seg (snakker av erfaring)

- vær MEGET bestemt og bevisst. Du må alltid tenke igjennom hva du putter i munnen og tenke om dette er bra for deg, også må du tvinge deg selv til å la vær (spise usunt), eller tvinge deg selv til å gjøre (være sunn). I starten er dette tøft, men tilslutt vil det bli en innebygd vane og du slipper å tenke så mye. Det vil kanskje bety at du må tenke hele dagen.

-planlegg nøye. Enten dag for dag eller uke for uke. Hva skal du spise, hvor mye og hva gjør jeg hvis jeg faller for fristelse? Kan jeg unne meg noe, og isåfall hvor mye? Jeg har f.eks en regel at om jeg er invitert i bursdag kan jeg forsyne meg med to enheter. F.eks: 2 middels store kakestykker, og et glass brus. Forutenom det skal jeg drikke vann.

-Gjør det enkelt. Ikke mål og vei. Det kan fort bli et tiltak. Tenk sunn fornuft. 2 grove skiver med sunt pålegg kan f.eks være en lunsj. Spis en frukt til dessert.

-Finn forskjellige mat og livsstilsblogger og bli inspirert til å lage god mat.

- Lag en regel om at du alltid skal drikke et stort glass vann før du drikker brus. Det kan hende lysten på brus forsvinner.

-Gjør det nærmest til en lek å smake på noe nytt. Tenk at du bare gjør det for moro skyld og smak. Det er ikke verre enn å spytte det ut om det smaker fælt. Ofte handler smak om kombinasjoner. Noe kan smake stygt i en sammeheng, mens sammen med noen annet kan det smake himmelsk.

-og sist men ikke minst: start i det små. Ikke endre alt på engang. Det går neppe i lengden. Lag deg bittesmå og overkommelig mål. F.eks du skal smake på en ny ting hver uke. Eller at du får kun drikke glass med brus eller juice per dag, resten skal bestå av vann. Ha sitron eller appelsinskiver i vannet for å gjøre det litt mer spennende. Når du har fullført målene og overhold dem i 14 dager, så kan du lage deg et nytt mål.

Vil du endre matvanene dine, må du tenke at du har god tid. På den måten tror jeg du vil få varige resultater. Ikke forhast deg, da tror jeg du raskt vil bli demotivert. Det blir som å starte å trene for en som aldri har trent før. Hvis man starter for hardt ut, så vil man fort gå lei. Det skal ikke være en smertefull overgang (litt ubehagelig kanskje), men helst myk og smidig.

Jeg unner meg selv en sjokolade per dag. Men maks 40 kcal eller 150 gram. Å gjøre dette gradvis har funket godt for meg.

Jeg har selv vært en person som bare har spist snop, ikke vært glad i mat og drukket mye brus. Dette kom av at jeg ikke ble opplært til glede av å lage mat hjemme. Mine foreldre laget kjedelig smaksløs mat. Men etter at jeg selv begynte å tørre å lage mat selv, og tørre å smake, så har jeg fått en helt ny selvtillitt når det kommer til matlaging. Jeg har til og med begynt å lage for andre. Dette hadde jeg ikke trodd for 1 år tilbake.

Det er 19:18 her igjen. Grunnen til at du "må" ha brus, iste osv. er at kroppen skriker etter energi. Det er masse sukker i denne form for drikke og det gjør at du klarer deg en stund selv om det ikke er sunt i lengden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...