Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er i uke 14, 13+3 og har så langt gått ned 2-4 kg alt etter som hva jeg regner ut fra. Gikk ned noen kg rett før jeg ble gravid men har de siste årene ligget på 60+/-

Hos legen har jeg de siste tre gangene ligget på 55/56 kg. Jeg skal ikke klage men når kommer vektøkningen og er det normalt å ikke gå opp noe. Har lest at man skal gå opp et par-tre kg i første tri. Er ikke kvalm og spyr ikke, spiser noe snop men spiser generelt veldig sunt, selv om det har blitt unormalt mye take-away i det siste. Noe som burde føre til vektoppgang. Men hva er altså normalt, og hva har dere andre gått opp til hvilket tidspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

12 kilo er vel gjenomsnittet på hvor mye kvinner legger på seg under svangerskapet!

Jeg er i uke 21+ 5 å har gått opp 5 kilo. Er veldig forskjellig hvor mye man legger på seg...

Skrevet

Gjennomsnittlig vektøkning:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Denne oversikten har jeg fått fra noen andre her inne.

Selv er jeg 24+4 og har gått opp 5,5 kg.

Skrevet

Det er veldig individuelt. Jeg er 18uker på vei nå og har ikke gått opp noe ennå. Veier ca 60kg. Veldig mange går ned i vekt i starten pga dårlig matlyst og kvalme. Andre går opp mye i starten og nesten ingenting mot slutten. Kvinner som veier mye fra før kan oppleve at de nesten ikke går opp i vekt i det hele tatt. Uten å vite hvor høy du er så vil jeg tro at alt er normalt foreløpig og plutselig kommer kiloene. Det kan kanskje være lurt å ikke spise for mye take away siden det inneholder mye usunt fett, men det gjelder jo uansett om man er gravid eller ikke.

Skrevet

Legen min sa sist jeg var gravid at jeg ikke skulle bekymre meg så mye over vekta, la da på meg tolv kg totalt og både lege og jordmor syns det var helt greit. Denne gangen har jeg kommet til uke 26 og lagt på meg 3 kg, mye mindre enn sist gang og legen syns det var for mye siden jeg har noen kg ekstra fra før, han klarte faktisk å si "ja, da får du nok å slite med etter at ungen blir født!" Det er tydeligvis ingen som vet hva som er normalt!

Skrevet

Jeg er 19+3 og har gått opp ca 0,5 kg. Veide 66 kg i utgangspunktet og er 170 cm høy (altså normal vekt). Så lenge du får i deg sunn og næringsrik mat, holder deg i form og holder på maten, så ville jeg ikke bkymret meg. Barnet tar det den trenger. Jeg har den siste uken fått et økt matbehov og spiser derfor mer, så jeg ikke skal føle meg slapp.

Nå er det selvfølgelig også silk at det ikke er noe positivt å g rundt og bekymre seg, så hvis dette er neo du tenker mye på, så spør du legen din.

Lykke til! :o)

Skrevet

jeg er 18+5 og er på -7kg enda.. det går fortsatt nedover, så i følge "hva man SKAL gå opp" første, andre og tredje trimester kommer det til å være heilt feil på meg..

regner med det tar meg 10 uker å gå opp igjen 7-8kg og da er jeg i 3. trimester med 0kg på i forhold til utgangspungtet..

sist var det ekkurat samme, gikk ned 11kg, og ved fødsel var jeg 3,5kg mer enn i utgangspungtet.. babyen var 3200g..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...