Gå til innhold

Mongolske føflekker...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest eelis+kian ♥

Mongolske flekker ser ut som blåmerker og er som regel minst 10 cm i diameter, og er medfødt. Det rammer barn av asiatisk/afrikansk/hispanisk opprinnelse.

Gutten min ble født med et digert på rumpa og flere små flekker etter hverandre på armen (han er halv filippinsk). Han så ut som at han hadde fått ris på rumpa og hardhendt behandling på armen, det så ut som blåmerker laget av fingre.

Merkene på armen forsvant rundt 6 mnd. De bleknet og forsvant, uten at jeg egentlig la merke til det. Merket på rumpa har ikke forandret seg overhodet. På sykehuset etter fødselen sa de at det kom til å forsvinne før barnet ble to år, men sønnen min har nå enda merkene, og er straks to år. Har også hørt (fra mindre pålitelige kilder) at de kan vare helt opp til skolealder.

Det er viktig å informere barnehage/skole/familie/omgangskrets om disse merkene, da det er lett å mistolke dem som blåmerker som følge av fysisk mishandling. Barnehagen som gutten min går i, hadde aldri sett noe lignende før, bortsett fra vanlige blåmerker, selvfølgelig.

Ellers er de ikke farlige, og krever ingen behandling :-)

Gjest eelis+kian ♥

Nei, ikke fra en dag til en annen. Det er jo en stor føflekk, bare at den ligger dypt under huden. Men jeg har merket at den som gutten min har på rumpa, har endret form på disse nesten to årene, men det har gått så sakte at jeg ikke merket det før jeg plutselig en dag oppdaget at det så litt annerledes ut enn da han var nyfødt.

Hvis merket til barnet i bhg du jobber i, endrer seg hyppig, ville jeg nok vært litt mer obs.

Annonse

Sønnen min er 10 år og har en slik mørk flekk i venstre tinning. Den er blåsvart og har små flekker utenfor selve flekken. Han har blitt utredet for denne på Rikshospitalet og den heter Venus of Ota. Det som er rart er at den sees utelukkende på barn/voksne av asiatisk avstamning, og etter det jeg vet har hverken jeg eller pappaen det. Men vi må jo ha det en eller annen plass bakover i tiden. Han ble født med denne flekken men den har blitt mer og mer tydelig med årene, og den vokser med han. Både voksne og barn spør han stadig hva det er og om han er skitten i ansiktet eller har slått seg etc. Ikke moro for han, men han blir nok mer fortrolig med den etterhvert... kanskje....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...