Gå til innhold

Dette med 1-åringer og barnehage

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg litt provosert av den debatten.

- Det er ikke bra for 1-åringer å være i barnehagen

- 1-åringer blir utslitt av barnehagen

- 1-åringer har det best hjemme med mor eller far.

MEN LENGDEN PÅ PERMISJONEN ENDRER DE IKKE!!!

Vi har IKKE råd til å leve på bare en lønning.....

Fortsetter under...

Vi har barna hjemme... men jeg jobber litt kveld i tillegg til kontantstøtten.. Går så fint at.. er forøverig en familie på 6, så det man vil får man til!!! Men må leve deretter da.. så feriene blir ikke luksushotell, men campingtur (like koselig det) Er ikke gourmetmiddag hver dag heller, men vi blir da mette likevel osv osv...

Er fornøyd med å ha mine barn hjemme...

Er jo ikke det som er temaet heller. Her viser "forskning" at barna ikke har godt av å være i barnehagen fra de er 1 år, men allikevel er permisjonen lagt opp til at man skal ut i jobb etter 1 år. Hadde det vært så skadelig for barnet så burde "DE" selvfølgelig forlenget permisjonen slik at folk har råd til å følge denne såkalte forskningen..

Hilsen ikke-hi

Det at noen endelig forsker på temaet er fantastisk.

Det om permisjonen burde forlenges eller ikke... vel... syns ikke det, men kontantstøtten burde økt i pengesum pr mnd, men også i antall år, slik at man har ett reelt alternativ til det å sende barna i barnehage..

HI i den andre tråden om forskning og ettåringer i barnehage.

Annonse

Problemet er hvor mye kontantstøtten må økes for at man faktisk har råd til å være hjemme ett år til.

De fleste har en gjeld basert på sin inntekt, og siden den gjennomsnittlige inntekten i Norge ligger på litt over kr 400.000,- i året må kontantstøtten opp på kr 20-25.000,- pr. mnd for å oppnå at de fleste har råd til å være hjemme ekstra.

Samtidig så får man pensjonspoeng når man er hjemme i foreldrepermisjon. Det gjør man ikke dersom man er hjemme frivillig med kontantstøtte...

Jeg mener det er bedre å øke permisjonslengen.

HI

Tenker bare med grøss på de titalls forfordelige foreldrene jeg kjenner som frivellig har latt barna gå 8-9 timer i barnehagen fra de var 1 år. Dette er foreldre som jobbe korte dager eller har fri. Håper de får vondt i magen av å lese sånne ting.

Men det biter vel ikke på dem

Til HI. Du kan da ikke seriøst mene at samfunnet skal betale summer du snakker om, for at folk skal slakke av litt på krava og ta litt mer vare på de barna de faktisk har valgt å få?? Hilsen en som har valgt å prioritere....(en bil, betaler kun renter på lån, ikke ferier, ikke restaurantmiddager, ikke frisør hudpleie ferdigmat osvosv)

Er jo ganske utrolig da, at du forventer at staten skal lønne deg for å gå hjemme med barnet ditt i mer enn et år!

Vi andre som velger å ha barna hjemme litt lenger har valgt en livsstil som er forenelig med det, vi har litt mindre boliger, litt eldre biler, billigere klær, ikke så høye krav til ferie, lar være med festing og restaurantbesøk en periode osv. Det er faktisk fullt mulig i Norge å leve på f.eks 1,5 lønn i et år eller to om man planlegger det litt på forhånd!

Om du er 100% avhengig av to fulle lønninger for å overleve, hva skjer da om en av dere blir arbeidsledige og bare får 60% i dagpenger? Eller om en av dere blir ufør?

Kan være lurt å tenke litt selv, planlegge litt, og legge opp til det livet man faktisk vil leve. Vil du være hjemme med barna til de blir 2 år legger du opp til det fra begynnelsen av, ved å leve mer sparsommelig, spare penger osv. Andre får det til nemlig, uten å forlange at staten skal betale for det.

Staten kommer ALDRI til å betale for at du skal gå hjemme, det vil aldri bli lønnsomt for Norge AS. Det beste du kan håpe på at denne forskningen fører til er bedre barnehager for de minste, mindre avdelinger, roligere atmosfære, at det blir "ulovlig" å sette småbarn inn på blandede avdelinger, flere voksne osv.

Det at kontantstøtten må opp på 20 000,- er absurd!! Det har jeg aldri sagt. Vi lever på kontantstøtten på 3300,- (velvitende at staten bruker ca 5000,- pr mnd pr barn i barnehagen.. altså høyere summer til de!) Men litt høyere enn 3000,- ville ikke vært å forakte..

Vi har altså 4 barn, to biler og hus. Mannen tjener ca 330 000,- i året. Med tanke på at vi ikke er gift så er vi i skatteklasse 1, i motsetning til eneforeldre i skatteklasse 2.

Vi Klarer oss helt fint!! Men altså hudpleie... eh... ja, har spenol =) fungerer utmerket...

en annen ting, så lenge man tar vare på barn under 7 år får du pensjonspoeng lik som om man tjener 4 g i året... .. dvs at jeg som er lærerutdannet ikke får mindre pensjon ved å velge å være hjemme.. (det er jo bra!!!)

Hilsen HI i den andre tråden.

Nei jeg mener ikke at kontantstøtten skal økes til kr 20-25.000,-.

Det var et eksempel for å illustrere hvor lite hjelp kontantstøttet som er i dag er for de fleste som ønsker å være hjemme lenger.

Det heller ikke så veldig lett å prioritere som A 18:28 sier når man bor på Østlandet med de boligprisene som er her.

Det jeg ønsker er å øke permisjonen.

Helst opp til det nivået som er i Sverige (18 mnd), gjerne litt lenger.

Annonse

JEG har aldri sagt det heller!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kremt, kjenner jeg blir irritert på dere. Men dere er klar over at hvert barn i barnehage får dekt en høyere del av den faktiske barnehageprisen enn hva kontantstøtten er..!!! Bare til opplysning......

Jeg forventer ikke å få alt lagt opp i hendene, men syns at vi som har barna hjemme kanskje kan få like mye som barna som faktsik er i barnehagene...??

Du som ville ha det opp på nivå med Sveriges 18 mnd, du vet at de bare får 60% lønn ikke sant?

Om du lever på 60% av det du får utbetalt fra nav og lever på det du har spart pluss kontantstøtte etterpå klarer du deg noen måneder i ulønnet permisjon. Om du i tillegg har spart litt på forhånd og tar et års avdragsfrihet på boliglånet er du i mål.

Det er nettopp det jeg har gjort. Har spart rundt 40% av foreldrepengene hver måned og fikk råd til ulønnet permisjon helt frem til september (er alenemamma og nei, jeg mottar ikke os, bostøtte og den slags fra NAV).

Det er noe med å ta litt ansvar selv også og ikke bare forvente å få i bøtter og spann. Vi har en utrolig god permisjonsordning i Norge og jeg fatter ikke den som ikke klarer å ordne resten selv. Der det fins vilje fins der vei!

18:33

18.33 her... så lurer jeg på hvorfor det er så logisk... (?)

Og så blir det spennende å se hva det gjør med den psykiske helsen på sikt å ha så små barn i barnehagen så mange timer... det kan komme til å koste staten dyrt på sikt det også.. allerede nå ser psykologer økening i pasienter som i ung alder lider av stress mm..

men det har kanskje ikke så mye å si for skattekronene?? Uansett så tror jeg staten tjener på sikt mest på å ha barna litt lengere hjemme enn det barn er nå!!

Selvfølgelig er det logisk at de som bidrar med skattekroner inn i kassa også blir belønnet med litt mer skattekroner ut av kassa. Samt at barnehagen er en arbeidsplass som igjen sysselsetter mange mennesker som igjen betaler skatt.

En husmor/husfar og hennes barn gir ingenting inn i kassa. Derfor får de også mindre ut.

Om du personlig er bekymret for ditt barn så er det ditt ansvar å løse det. Så om du ønsker å ha barnet hjemme så gjør du det. Men du kan ikke forvente at andre skal betale gildet.

18:33

Noe som er fascinerende med debatter om dette, er alle de deltidsjobbende eller hjemmeværende mødrene som tror at alle familier der både mor og far jobber fullt velter seg i luksus, prioriterer biler, hus, dyre ferier og gourmetmiddager.

"Vi prioriterer BARNA vi nemlig, spiser billig og drar på campingferie!".

Vel, newsflash SHERLOCK: det gjør faktisk de fleste andre familier også!!!

Her jobber vi begge fullt. Etter at vi fikk barn har vi kun vært på ferier på andres hytter og på camping, vi har et helt normalt kosthold der vi også tenker på hva vi skal betale for maten, vi har et gammelt hus som trenger mye renovering, ingen går noen sinne på SPA eller unner oss andre luksusgoder. OG vi har gjeld langt oppover ørene. Og det er INGEN ANDRE i vår omgangskrets der begge jobber fult som velter seg i luksus.

JA, det handler om prioriteringer, og vi, som dere, prioriterer beinhardt.

Eneste vi har investert mye penger i er bil. Ikke faen om jeg kjører rundt med unga mine i en gammal, usikker holk.

Det er vel faktisk sånn at de fleste har et valg i forhold til å få barn. Det er vel også slik at de fleste kan planlegge ifht pengebruk.

OG bare fordi du ikke har planlagt og vært økonomisk fornuftig - så skal man ikke forske på temaet?

Dere kan selv bestemme om en av dere eller begge på deltid skal være hjemme lengre enn permisjonstiden. Det er et spørsmål om å planlegge sin økonomi

OG jeg kjenner ikke deg - men trengte dere virkelig så dyr bil? Trengte dere ny mobil, trengte dere flatskjerm og bare måtte der til syden fordi dere "fortjener det" osv osv osv

Jeg har alltid planlagt min økonomi nøye og vært nøysom. Det gjør at jeg i dag sitter ganske godt i det. Har ingen fet jobb osv, men har aldri "flottet" meg og har jobbet hardt - først med skole og studier med jobber ved siden av og så i jobb etter endt utdanning.

Jeg blir SPRØ av sånne som syter over at de ikke har råd til ting. Du skal ha hatt ualminnelig og særdeles uflaks om du ikke har hatt anledning til å spare så mye som ei krone fra du var 15 år.

Ja, de fleste kan planlegge i forhold til pengebruk. Det betyr ikke at alle har råd til å jobbe deltid så fort de får unger fordet.

JA, vi trengte så dyr bil. Eller rettere sagt: BARNA våre trengte så dyr bil. Deres sikkerhet betyr aller, aller mest. Vi kjører ingen Porche, men som ansvarlige foreldre kjører vi en relativt ny og sikker bil.

Ny mobil, flatskjerm og sydentur har vi ikke. Er du også en av disse som tror at 2 fulle inntekter=et liv i luksus? Hvor tar du det fra egentlig?

Vi har også alltid planlagt økonomien nøye. Ingen av oss har flottet seg. Og visst har vi spart. Noe som gjørde at vi hadde nok egenkapital til å få lån til å kjøpe oss hus. Det var riktignok IKKE nok til at vi kan jobbe deltid.

Jeg blir SPRØ av sånne som tror at fordi DE har råd til å jobbe deltid, så burde alle andre ha det også. Hvis ikke så er de jo luksusdyr som drar på spa annenhver uke og cruise to ganger i året.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...