Gå til innhold

Hvorfor kastrerer dere ikke kattene deres?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er egentlig rettet til alle dere som har katt dere ikke tenker å avle på, men som fremdeles er fertile.

Jeg blir så oppgit hver sommer når annonsemengden på Finn.no topper seg: kattunger gis bort, eller enda verre: Kattunger gis bort, ellers blir de avlivet.

Jeg synes det er latskap og på grensen til dyremishandling å ikke kastrere de dyrene det ikke skal avles på.

Og før noen skal "ta" meg på det: Det heter kastrering også av hundyr hvis man fjerner livmor og eggstokker. Det gjør man vanligvis på katt, for hvis man bare steriliserer (kapper eggstokkene) så er katter så livskraftige at det finnes stor risiko for at det gror sammen igjen.

Og NEI det er ikke dyrt. Har man tatt ansvar for å skaffe seg ett dyr, så bør man ha råd til såpass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke sterilisert pusen vår fordi hun er innekatt. Den dagen hun skal begynne å gå ut, skal hun også steriliseres. Men siden vi nå bor i blokk er det ikke lett for henne å klatre opp flere etasjer når hun vil inn eller ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ikke det, si ikke det. Min katt hoppet ned fra veranda i 5.etg., midt i Oslo, og var borte en hel dag.

Heldigvis kom han hjem igjen og ja, han ble kastrert da han var 5 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, slikt skjer jo også. Og hadde det vært en hunkatt, så hadde den garantert vært drektig når den kom hjem.

Men OM man skal ha en grei unnskyldning for å ikke kastrere, så er det nettopp at katten ikke kommer i kontakt med andre katter.

Noe som er uheldig av helt andre grunner, men det er ikke tema her.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen vår ramlet ned fra verandaen en gang, og ble liggende forslått oppi ei potteplante på bakken, mens det kom andre katter bort til henne og skremte vettet av henne. Jeg ser det på henne at hun ikke er fristet til å gjenta dette en gang til. :P Stakkars. Hun var jo livredd.

Hilsen 12.22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jeg enig i. Ville bare poengtere at en katt finner alltid en vei ut om den absolutt vil;)

12:23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med HI! Utekatter bør kastreres! Det er ingen annen måte å få bukt med problemet med altfor mange kattunger.

Skjønner heller ikke hvorfor folk ikke gjør det.

Vi har alltid kastrert våre. Har nå en 9 år gammel kastrert hannkatt. Fordelene er jo mange med kastrasjon av både hunner og hanner. Hannene holder seg til huset, og stikker ikke av. Markere gjør de heller ikke, så en slipper kattepiss overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia HI! Dette må alle få med seg. Det finnes absolutt ingen unnskyldning for å ikke kastrere kattene. Hvis man synes det er for dyrt, har man ikke råd til å ha katt, helt enkelt.

Les også 12:35s kloke kommentarer om andre fordeler enn at de ikke lager barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...