Gå til innhold

Går/gikk dere OPP eller NED i VEKT i ammeperioden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ammet to barn. Med første gikk jeg ned dobbelt sæ mye som jeg la på meg under graviditeten, måtte gi meg da ungen rundet året selv om jeg gjerne kunne ammet noen måneder til. Kroppen min hadde ikke flere reserver å ta av.

Med andre mann gikk jeg ned litt de første par mnd etter fødsel, og etter det har vekta stått helt stille.

Det ironiske er at med første verken trente jeg eller spiste sunt. Denne gangen gjør jeg alt etter boka:-)

Jaja, satser på at kiloene renner av ved ammeslutt;-)

Jeg har amma to unger og gikk begge gangene ned nesten alle kiloene iløpet av ammeperioden (ca 6 mnd). De siste 4-5 kg gikk av etter at jeg sluttet å amme. Men de gikk saaaakte av! 1 år etter fødselen er jeg tilbake i samme vekt:) meeeen med en litt annen kropp:)!!

Jeg gikk opp 10kg. Noe jeg overhodet ikke trengte!

Det kan være mange årsaker, men det ser ut til at for meg handlet det om at kroppen min ikke lengre klarte å nyttegjøre seg av karbohydrater (fikk sv. diabetes). Trening og tradisjonelt, sunt kosthold hjalp ikke det grann. Da jeg sluttet å amme gikk det av 5kg på et par uker, så måtte jeg spise ketogent for å få av det jeg hadde lagt på meg under graviditeten og under ammingen. Nå tre år etter fødselen ser jeg ut som meg selv igjen.

Annonse

Jeh gikk også opp, og nå 2 år etter fødsel, veier jeg det samme som høygravid. Men jeg la ikke på meg så mye da.

Jeg veier 10 kilo mer enn da jeg ble gravid, dog noen meget unødvendige kilo!

For meg var det nok nattaming som tok meg.

Mange søvnløse netter (og det er jo ikke fantastisk på forbrenningen)

Og at jeg kjente meg sulten når jeg var våken om natten.

dermed spiste jeg jevnt i 24 timer i døgnet! :-(

Dette har med hormoner å gjøre, og hormonene styrer stoffskiftet og dermed forbrenningen vår. Det er helt normalt med litt forandringer i stoffskiftet etter fødsel, det er mye som skal på plass igjen. Selv om man ikke har så høyt eller lavt stoffskifte at man blir "syk" og trenger medisiner kan det påvirke forbrenningen.

Jeg har lagt på med 12-16 kilo i mine svangerskap og alle gangene har kiloene vært borte før det har gått en uke etter fødselen.

Men så har ammeperioden kommet og jeg har gått opp i vekt, hver eneste gang. Ammehormonene har satt ned forbrenningen min litt, i tillegg til at jeg har vært ulvesulten! Fullamming krever vel ca 500 kalorier i døgnet, men jeg har nok spist mer enn det i tillegg til at forbrenningen har gått på lavgir.

Har gått opp 5-6 kilo hver gang, men de har forsvunnet helt av seg selv og uten anstrengelse så fort jeg har sluttet å amme, kroppen har altså ordet opp i dette selv.

Annonse

Jeg har heldigvis gått ned under ammeperiodene mine. Håper det samme skjer denne gangen. Jeg har hatt hyperemesis under alle mine tre svangerskap, og av den grunn har jeg heller ikke gått opp mye i vekt under graviditeten. Så jeg har egentlig hatt mine slankeste perioder i livet noen måneder etter fødsel. Dessverre har det ikke holdt evig. Kanskje jeg skal prøve å være flinkere i etterkant denne gangen.

Jeg gikk opp 12,5 kg da jeg var gravid. 2-3 uker etter fødselen hadde jeg gått ned 13,5 kg. Innen poden var 5 mnd hadde jeg gått ned ytterligere 3 kg, men da sa det stopp. Nå er det 13 mnd etter fødselen og jeg veier altså 4 kg mindre nå enn jeg gjorde før jeg ble gravid. Jeg har spist masse hele veien, men jeg har en god forbrenning. Går mange trilleturer, men trener ikke ellers.

Gikk opp, opp, opp!!! Så da sa de fleste at kroppen kom til å rydde opp og gå ned når ammingen var avsluttet. Det gjorde den ikke... Jeg gikk opp, opp, opp enda mer.

Begynte på 60 kilo når jeg ble gravid, var 64 kilo etter fødsel og endte på 80 kilo et år etter amming.

Jobber nå vanvittig hardt med å komme ned igjen, men kiloene sitter steinhardt! Trening tre ganger i uka og lavkarbo, har ikke får vekta noe nevneverdig ned...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...