Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #1 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har gode perioder hvor jeg virkelig ønsker å trene hardt sånn jeg er vant til. Syntes bassengtrening og gåturer er kjedelig. Jeg ønsker rett og slett å svette og jeg ønsker å øke volum i musklene mine. Jeg leser overalt at man ikke skal trene så man kjenner melkesyre når man har fibromyalgi, men for meg er det hele poenget med trening. Nå har jeg trent hardt i noen dager, og jeg kjenner at jeg får vondt men jeg har mest lyst til å bite tennene sammen og trene mer. Det er snakk om vekttrening og litt cardio. Er det idioti? Fibromyalgi er jo egentlig bare symptomer, bare smerte og egentlig ingenting man kan måle i noe som helst. Så da tenker jeg at hvis jeg klarer smerten så gjør jeg egentlig ikke noe galt med kroppen min? Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #2 Del Skrevet 5. juli 2011 Det eneste som hjelper mot fibromyalgi er trening. Ikke overtrening, men trening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #3 Del Skrevet 5. juli 2011 Bare fortsett hvis du orker. Tror godt det kan redusere smertene dine på sikt. Problemet er å klare å begrense seg så man ikke går over hva kroppen tåler. Man må prøve og feile noen ganger for å finne det ut, det er i alle fall min erfaring. Og jeg advarer at det kan være rimelig smertefullt å overdrive. Kjenner det bare ikke før dagen etterpå..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #4 Del Skrevet 5. juli 2011 Ja, jeg vet jo det. Men jeg leser at trening for folk med fibro er gåturer, svømming i varmt vann, litt yoga og kanskje pilates om man orker. For meg er ikke det trening. Jeg er vandt til å holde et høyt tempe og å trene hardt. Jeg har aldri overtrent, men trent ca to timer fem dager i uka, en time spinning eller annen cardio og ca en time med vekter. Det får jeg ikke til nå, men jeg ønske rå trene så hardt som mulig så mye som mulig. Men jeg ønsker ikke å ende opp som en pudding på sofaen i en uke etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #5 Del Skrevet 5. juli 2011 Kan jeg spørre deg hva du trener og hvordan? Er du vant til å trene fra før?Eller begynte du etter at du fikk fibro? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #6 Del Skrevet 5. juli 2011 Det er så vidt jeg vet toppen av idioti å trene hardt når man har fibro, men det er lurt å trene. Jeg skjønner veldig godt hva du mener, har en annen skade som gjør at jeg heller ikke kan trene hardt, men sånn er det bare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #7 Del Skrevet 5. juli 2011 Sånn jeg har forstått det så er det beste for en med fibromyalgi å ha en veltrent kropp, det reduserer smertene og symptomene. Men så er det veien til en veltrent kropp da ... Jeg leste at det kunne være en fordel å være 100% sykemeldt i noen måneder og presse kroppen sin gjennom et treningsopplegg f.eks med personlig trener for å komme opp på et greit nivå. Både kondisjonstrening og styrketrening, det kommer til å bli smertefullt, men i andre enden av smertene ligger målet, en veltrent kropp som tåler mye mer. Da kan man vedlikeholdstrene for å holde nivået, og fungere mye bedre. Men fibromyalgi er jo en diagnose med mange forskjellige grader, noen er mye sykere enn andre. Selv har jeg så vondt i kroppen at jeg ikke får sove om natta om jeg går rundt lysløypa to dager på rad. Jeg har egentlig lyst til å prøve, å være sykemeldt en stund og bruke den lille energien jeg har på å trene meg opp istedenfor å bruke den på jobb. Kanskje hadde livet blitt lettere etterpå? Jeg vil også gjerne høre om andre har erfaringer rundt dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #8 Del Skrevet 5. juli 2011 Akkurat det syntes jeg er helt utrolig trist. Jeg tror jeg må gå mange runder med meg selv for å godta det. Trening har vært en så stor del av livet mitt i så mange år og det er virkelig det jeg liker best å gjøre. Jeg vet ikke hva jeg kan erstatte treningen med rett og slett. Jeg håper vel egentlig på at en eller annen lege eller fysioterapaut eller hvem som helst skal plutselig finne ut at jeg feiler noe helt annet og at det finnes en vidunderpille som fjerner dritten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #9 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har vært sykemeldt i ett år og er nå på aap, skal begynne med omskolering til høsten. Ingen av legene eller fysioterapautene eller kiropraktorene har gitt meg andre råd enn å spise sunt, gå turer, lytt til kroppen, ikke stress, ikke overanstreng deg osv osv . Øvelsene jeg fikk av fysio var kun superlette, neste helt uten belastning osv. Ingenting å bli sprek av rett og slett. Det er sikkert riktig, men for meg som elsker å trene er det en skikkelig nedtur å måtte trene "trim for eldre". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #10 Del Skrevet 5. juli 2011 Melkesyre er bra, det viser at musklene blir jobbet og dermed sterkere. Mennesker med fibromyalgi bør trene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #11 Del Skrevet 5. juli 2011 Hva vet du om melkesyre og fibromyalgi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå