Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #1 Del Skrevet 5. juli 2011 Kjenner jeg blir litt provosert av holdningene som mange her inne virker å ha. Det er faktisk ikke farlig for barn å være i barnehagen fra de er rett under året. Heller ikke farlig å ha lange dager. Det blir stort sett lagt veldig godt til rette på en småbarnsavdeling. Ja det er mye styr i påkledning og det kan være leit å si hadet til mor/far på morgenen, men stort sett går det da veldig bra. De lærer utrolig masse når de er i barnehagen, både sosiale ferdigheter og det å mestre ting på egenhånd. Om noen ønsker å ha barna hemme til de er tre eller ikke gå i barnehage i det hele tatt så respekterer jeg selvfølgelig det, men at det er fordi barnehagen ikke er bra nok den går jeg ikke på. Og en annen ting: Man har mye større kontroll på personalet i en barnegruppe enn å velge en dagmamma som man kjenner igjennom en bekjent, men egentlig ikke kan ane hva gjør på dagtid. Syns ikke man skal få de som bruker barnehagen på fulltid til å føle seg som dårlige foreldre for det er de slett ikke. Har jobbet lenge i barnehage selv og gleder meg til den dagen min lille skal få leke med mange andre mens mor er på jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #2 Del Skrevet 5. juli 2011 Hvorvidt det er farlig bestemmes av barnets personlighet, barnehagen og dens ansatte og stressnivået barnet utsettes for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #3 Del Skrevet 5. juli 2011 Få bort ordet "farlig" og erstatt det med "uheldig", så er vi mer enige. Og det er få barn det faktisk er uheldig for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #4 Del Skrevet 5. juli 2011 enig med HI. er da ikke FARLIG å ha tassen i barnehage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #5 Del Skrevet 5. juli 2011 Tøys og tull. Det er farlig for små barn og ha stresshormoner i samme antall som soldater i kamp. Det er slett ikke bare "uheldig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #6 Del Skrevet 5. juli 2011 08.30 Du må være et troll. Så stressende er det ikke i barnehager. Jeg har jobbet i tre stykker og klarer ikke å se noe sannhet i det du sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #7 Del Skrevet 5. juli 2011 Farlig? Nei kanskje ikke. Bra? Høyst sannsynlig ikke... Leste ikke forskningsartikkelen det var snakk om du da? Du kan ikke slenge ut påstander uten å backe opp med fakta... Hjelper ikke hvor mye erfaring du har fra barnehage. Men det er iallfall ikke som pedagog;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #8 Del Skrevet 5. juli 2011 Din begrensete erfaring fra tre barnehager er helt irrelevant. Jeg forventer at du ikke tok blodprøver av barna du passet. Jeg forholder meg kun til forskning. Den viser at for enkelte barn er barnehage når de er under to år direkte farlig pga svært mye stress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #9 Del Skrevet 5. juli 2011 Det er rart at det er akkurat det de faktisk har målt,da. -Og gått ut med offentlig. Så da er det nok faktisk så stressende for endel av barna, og selv om du har jobbet i barnehage, så er du vel ikke inne i de små og kan kjenne nivået av hormoner i kroppen deres? -Men problemet er jo at vi ikke vil vite om disse tingene, siden vi har gjort oss helt avhengige av å ha babyer i barnehage. Det er akkurat som at vi forsvarer f.eks hvorfor vi må forurense, siden vi ikke er interessert i å endre levemåte..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #10 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg har stor forståelse for at mange må ha ettåringer i bhg, men jeg mener personlig at barn ikke har noe å gjøre i en bhg før de er 2 år. Jeg tror ikke de har utbytte av det i det hele tatt.. Mine har ikke begynt før de var 3 år. Det med at de lærer så mye, har jeg ikke merket noe særlig til...i bhg er det mine som har lært de andre å skrive og forskjellige sanger osv. Når det gjelder sosialt, de har da venner og lekekamerater selv om de ikke går i bhg, og kan være med på åpne bhg og sanggrupper, barneturn og diverse.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #11 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg jobber på småbarns avd og barna har det veldig fint hos oss. Men mange små barn blir slitene av å ha lange dager hver dag i bhg. Jeg så det veldig tydelig selv, de ukene jeg hadde mitt eget barn hos meg i bhg. Han var så utrolig sliten og en helt annen gutt de siste dagene i uken. Han er 1,5 år, så han er jo ikke så liten heller og han er en helt normal 1,5 åring. Så jeg vet ikke helt om jeg syntes det er så bra å ha de små så lenge i bhg hver dag, men det er slik samfunnet er lagt opp. Det offentlige skal være mest med våre barn. Jeg vet jo at mange ikke har mulighet til å jobbe redusert, deriblant meg selv. Men vi er heldige for vi jobber litt forskjellig, så den siste som begynner på jobb kan levere og den første som slutter kan hente. Og bhg han skal begynne i ligger rett ved der vi bor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #12 Del Skrevet 5. juli 2011 Hvorfor så provosert??? Man kan ikke blande inn subjektive meninger og antagelser mot forskning. det blir bare for dumt!!!! Og det er vel ingen normalt oppegående folk som prøver å gi andre dårlig sammvittighet for valgene de tar?? Her på bim tar jo folk helt av, det må man bare se gjennom... Tro hva du vil, jeg respekterer folk for de valgene de tar, jeg antar at de aller fleste gjør hva som er best for barna sine og noen har ingen andre valg enn å sende barna tidlig i bhg, jeg tror ikke jeg er et bedre menneske fordi barna får bli hjemme til de fyller 2 år, jeg er bare glad for at jeg har den valgmuligheten da jeg personlig tror det er hold i forskning ang stresshormoner hos barn i bhg.. Det har ikke vært en diskusjon om trivsel, men stress.. barn kan tilsynelatende ha det kjempe fint i barnehage, men målinger viser at de er allikavel utsatt for høye stresshormoner.. og det er jo innlysende at å være dag inn og dag ut i 9 timer med masse andre barn,høyt lydnivå, masse inntrykk og stimulans ikke bare er positivt.. klart barna blir slitene av det.. vi voksene blir jo slitene etter en hektisk uke på jobb... Du sier "Om noen ønsker å ha barna hemme til de er tre eller ikke gå i barnehage i det hele tatt så respekterer jeg selvfølgelig det, men at det er fordi barnehagen ikke er bra nok den går jeg ikke på" vel det er ikke noe å gå på eller ikke... veldig mange barnehager har ikke den riktige kapasiteten til å ta seg av de aller minste riktig ifh til oppmerksomhet osv i den mest kritiske utviklingsfasen.. mellom 1-2år har barn et meget stort behov for å bli sett, trøstet, tatt vare på , føle omsorg osv.. og hvis du da ender opp i en bhg som kanskje er litt vel stor, mye sykdom blandt ansatte, vikarer, ikke nok ansatte per barn osv.. ja da har man et dårlig utgangspunkt... Barnehage er en flott ting, men for de minste er det mye som bør tilrettelegges bedre før det er optimalt!!! Så farlig og farlig.. jeg mener det er uheldig å ha barn i barnehage før de nærmer seg 2 år i fh til forskning vedr stresshormoner!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #13 Del Skrevet 5. juli 2011 Vet ikke om jeg har lest et innlegg hvor noen "legger skylden" på barnehagene. De aller fleste barnehager er bra og gjør det beste de kan for alle barna med de ressursene de har. Problemet ligger jo ikke det. Det er jo bittesmå mennesker, nye i verden, som blir utsatt for utallige impulser gjennom en hel dag. Mange fra kl 7 til over 16. Selv om barna sitter rolig og leker for seg selv det meste av dagen, er impulsene de får inn utrolig slitsomme Det er en grunn til at premature ikke skal utsettes for mye stimuli. Det sliter dem ut. Det er jo logisk at det ikke er bra med fulle dager for de minste. Større barn har hjerner som er mer klar for alt som skjer rundt dem. Jeg er i den situasjonen at vi måtte ha barnehage fra ett år. Men dersom en av oss jobber ettermiddagsvakt eller har fri, får jr alltid være hjemme. Dersom han skal i barnehagen, er det den som begynner sist som leverer og den som er først ferdig som henter. Og handling skjer enten etter middag eller bare en av oss drar. Jeg vet at de som jobber i barnehagen er enige med meg når det gjelder de minste. Men de har krav på seg om å ta imot barn helt ned mot 6 mnd! De synes vi og gutten vår er heldige som kan gjøre det på denne måten, han får litt "sosial omgang" utenom familien (selv om jeg ikke tror det er nødvendig enda), og vi har barnepass når vi har behov for det. Jeg skjønner de foreldre som ikke har denne muligheten. Det er jo systemet og hvordan ting er lagt opp som blir feil for de minste. Folk har ikke muligheten til å være hjemme lenger enn permisjonen. Kontantstøtten hjelper vel noen litt, men synes den er mest for de som allerede går hjemme (ufør, innvandrere ol), for vi endre er jo avhengige av en viss arbeidsinntekt... (nå blir jeg vel hengt her;)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå