Gå til innhold

Livredd for vaginal fødsel, ks aktuelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt angst for å føde vaginalt denne gangen. Jeg fødde vaginalt med jentungen, og hun måtte til slutt bli tatt ut med vakuum da hun holdt på å dø på veien ut. Etter de hadde fått henne ut sprang de ut med henne, og etter en liten stund kom de inn igjen med henne og jeg var kjempe glad, men det varte ikke lenge. Etter 10-15 minutter ble hun plutselig helt blå, pustet ikke og var helt slapp, og nok en gang hastet legene ut med henne igjen.

Jeg er kjempe redd for at det skal skje igjen! Sjansen er sikkert liten, men jeg har fått helt angst for fødselen nå. Jeg har tenkt litt på keisersnitt, men det skal vel mer til for å få gjennomført dette.

Noen tanker/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en fødselsopplevelse lignende din bak meg, og var denne gangen også veldig redd. Men etter samtaler og planlegging av det som kunne planlegges. gjennomførte jeg for 5 mnd siden en kjempefin vaginal fødsel. Jeg er så glad for at jeg valgte å ha tro på kroppen og på de som skulle hjelpe meg nok en gang. Jeg har tidligere tatt et ukomplisert ks også, men vet av erfaring at en normal vaginal fødsel er mye bedre for både mor og barn. Derfor ønsket jeg ikke et nytt ks om det ikke var nødvendig for å få babyen ut. Håper du får den hjelpen du trenger. En ide er vel kanskje å få noen samtaler om den forrige fødselen først....Lykke til!

Skrevet

Har dessverre svært liten erfaring da jeg er gravid første gang (Bortsett fra 2 tidlige SA) med termin om 3 uker.

Jeg synes selv jeg har fått ødelagt hele svangerskapet med redsel for fødselen. Jeg skal til samtale med jordmor og lege førstkommende fredag, da 2 tidligere samtaler, samt fødselskurs ikke har klart å gjøre meg tryggere.

Jeg kommer derfor til å velge keisersnitt.

Har lest litt om det, og det ser ut til å være den mest vanlige operasjonen på norske sykehus, og de fleste er raskt oppe på beina igjen, og man får smertestillende om nødvendig.

Skrevet

Jeg ville tatt opp dette med jordmor, og helst også med gynekolog, slik at du får tatt opp de tingene du er veldig redd for (forståelig nok). Noen får ks basert på erfaringer lik dine (avhengig av sykehuset), andre føler seg trygge på at det går lettere med #2 og velger vaginal fødsel, fortrinnsvis etter GOD oppfølging. Jeg håper du får oppfølgingen og hjelpen du trenger, slik at fødsel nummer to blir en god opplevelse, uansett hvordan den foregår.

Skrevet

Hvis det er en trøst så er det svært sjeldent at barn nr. 2 blir forløst med vakuum. Som regel er fødsel nr. 2 mye lettere og ukomplisert ift nr. 1, mest sannsynlig går det veldig bra. Enig at dette må du snakke med jordmor om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...