Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Del Skrevet 4. juli 2011 Hver uke er det stress og det er underbemanning. Arbeidsplassen blir stadig effektivisert. Du går i et evig "holde ut" modus. Du føler du aldri du strekker til og får mer og mer plager. Til slutt så er en så sliten at det sier stopp. Jeg vet mange har andre grunner til å forsvinne fra arbeidslivet. Men jeg har en følelse på at det jeg beskriver er grunn til at mange er borte fra arbeidslivet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #2 Del Skrevet 5. juli 2011 FOr NOEN er det sånn, men stort press på arbeidsplass kan OGSÅ skyldes at mange er sykmeldt fordi de er "slitne":. Jeg vet dette ikke er korrekt og si, men det finnes mange som ikke GIDDER jobbe, fordi man overlever FINT uten og jobbe i Norge i dag. Mange er sliten, stresset og føler de "Ikke har tid til seg selv":..SKal jeg ha overskudd til barna KAN jeg ikke jobbe osv osv... Man sykmelder seg fordi man etter jobb ikke har energi til og gjøre alt man har LYST til og gjøre.:Hvor stor andel av den norske befolkning tror dere jobber inn 5 dagers uke på 4 dager for å kunne ta langhelg på hytta? Mange gjør dette regelmessig, flere ganger i måneden..ER det rart det blir stress på jobben? Man stresser fordi man kommer hjem fra jobb klokka 5, skal lage middag, kjøre ungene hit og dit, man skal trene på spesielle timer på terningsstudio selv, man skal gjøre ditt, man skal gjøre datt. Herregud man MÅ jo ha tid og krefter til og gjøre det man har LYST til på fritida..At ungene er med på en eller flere aktiviteter HVER eneste dag, er da også en menneskerett, og jobben gjør at jeg da ikke får tid til og kjøre de UTEN og stresse... Det er FRITIDA som stresser og gjør folk syke.:Man har ikke "rett på" og se på TV flere timer hver kveld. Man har ikke rett på og sitte en time ved middagsbordet og kose seg med maten hver dag. Man har ikke RETT på og være på hytta fredag til søndag hver helg, man har ikke rett på og at barna skal kunne være med på noe HVER dag og at man skal kunne følge de dit..... Men PLIKTER derimot og være på jobb og delta i samfunnet og være med på og holde maskinen Norge gående på en best mulig måte for alle sammen. OG si at jobben sliter en ut er for mange ikke helt sant. Så sykmelder man seg, også overlater man et større press på de som er igjen som da faktisk BLIR utslitt på jobben fordi de gjør jobben til både to og tre i tillegg til seg selv. På alle skoler jeg har vært så er det vanlig at det kommer inn sykmeldigner de første dager av ferien, slik at de ikke har ferie på sommeren, men får ta ut ferie i løpet av skoleåret,Slår ALDRI feil, og ofte de samme.. Det er også vanlig at godt voksne kvinner i det offentlige (som jeg har best kjennskap til) som har vært ansatt lenge, KREVER 100% stilling, også jobber de noen uker etter en ferie/nyopsatt arbeidsplan, også blir de 50 eller 70% sykmeldt. Når plan for neste år skal settes opp står de på krava at de MÅ ha og VIL ha 100%, også jobber de noen dager, så blir de 50-70% sykmeldt igjen..Når dette gjentar seg ikke bare 1 og 2 år, men HVERT år i 5.-7 og 10 år, da mener jeg man for lengst bør ha MISTET retten til 100% stilling, og heller gitt den til yngre folk, som år etter år bare har en 23,7% stilling fast, men reelt jobber 150% fordi de må jobbe for alle kjerringene som "Må ha" 100% stilling,men som ikke har jobbet 100% i løpet av hele sitt yrkesliv. Nei, arbeidsmoralen i Norge ER lav, arbeidpresset er ikke større enn hva det BØR være, iallefall ikke om vi på en eller annen måte får luket ut "slitne" pga alt de har lyst og gjøre på fritida, som gjør at de som har arbeidmoral sliter seg ut på jobben... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #3 Del Skrevet 5. juli 2011 Det du beskriver er ikke muloig å gjennomføre i praksis. Man kan ikke gå sykemeldt i Norge i år etter år uten å jobbe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #4 Del Skrevet 5. juli 2011 Joda, det går så fint så!!! Man setter opp planer for hvert år, Gjerne fra august til juni, hvor en ferieplan overtar vaktlistene. Så spør man alle om man skal fortsatt ha samme stilling som året før. Noen øsnker mer, andre ønsker og jobbe mindre. Dette er blant de som er fast ansatt... SÅ er det alltid de som SKAL fortsatt jobbe 100%. De jobber 100% i noen uker, så sykmelder de seg DELVIS...Ikke nok med at de er rundt 50% sykmeldt i størsteparten av året deretter, men de KREVER også at den delen de KAN jobbe skal jobbes mellom 0900 og 1230 hver dag for eksempel, elle at de har fri hver fredag og mandag osv osv...FOr de "klarer ikke mer"; og får de ikke jobee til tider de ønsker må de sykmelde seg 100%,- som i seg eslv er trussel nok da det ikke er et "hav" av folk og ta av, for å si det sånn... Det er ikke snakk om folk som er borte fra jobbben HELTID i flere år:..Det er snakk om folk som er DELITDSsykmeldt i størsteparten av året...Men som gjenre vet hvor mye/lange perioder de må jobbe 100% for ikke miste noen rettihgeter eller kroner utbetalt i sykmelding....Det er MANGE som gjør slik, og det er synlig om man sammenligner år etter år på papiret..Men det er ikke lov og si det høyt til noen, fordi kvinner i "kvinneyrker" er så slitere, gjør en så bra jobb for så lite penger at de bare skal dulles og steles med og synes synd på. Mange utspekulerte kjerringer der altså.......Men selvsagt, de FLESTE som jobber i det offentlige, gjør en god innsats, det væer seg lærer eller hjelpleier, men andelen "snyltere" øker liksom fra år til år..Og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at man ikke kan bruke en persons sykmeldinger og jobbperioder som "Bevis" på planlegging av mest mulig penger inn på konto UTEN og måtte dra på jobben, UTEN og miste rettigheter i forhold til pensjon, trygd og ferie.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #5 Del Skrevet 5. juli 2011 Tror du bør lese mer på leksene dine før du kommer med "gode" løsninger 08:58. For det første så bruker man av retten til sykepenger også når man er delvis sykemeldt. Man har like manger dager selv om man er 50% og ikke 100%. For det andre er "løsningen" du kommer med overhode ikke forenelig med arbeidsmiljøloven. Du vet tydeligevis altfor lite om reglene rundt sykepenger og hvilke plikter en arbeidsgiver har ovenfor sine ansatte. Noen er faktisk delvis sykemeldte fordi de ikke er friske, og jeg tror faktisk det gjelder de fleste. Dersom det fungerer fint å da jobbe mellom 9 og 1230 så er vel det bedre enn og ikke jobbe i det hele tatt? Og i tillegg skal man da straffes for å være syk med å få en lavere stilling på sikt? Enten så har du svært lite erfaring med arbeidslivet, eller som arbeider du på et sted som ikke er representativt for hvordan arbeidslivet egentlig fungerer. Hvordan har du grunnlag for å si at MANGE gjør som du beskriver? Har du undersøkt dette? sjekket fakta? På hvilket grunnlag kan du si at antall snyltere øker fra år og til år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #6 Del Skrevet 5. juli 2011 Det er nå innført nye sykemeldingsregler i Norge. Man kan kun være sykemeldt opp til ett år tilsammen (slik som før), men nå regnes det tilbake 3 år i tid. Det vil si at har du vært sykemeldt totalt 52 uker i løpet av de siste 3 årene (delt eller fullt sykemeldt) vil du miste retten til sykepenger. Da må du søke om AAP (som er ca 62 % av lønnen). Da er det ikke lenger like "lukurativt"...problemet er de som sliter med kroniske smerter...de har ikke en sjanse til å holde seg i vanlig arbeid med denne ordningen og taper masse penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #7 Del Skrevet 5. juli 2011 Du prater om ting som ikke er lovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #8 Del Skrevet 5. juli 2011 Hvorfor er det INGEN som tør si at det FINNES folk som snylter på godene vi har? Er dere virkelig så naive at dere tror alle som er sykmeldt ER syke? Jeg arbeider med lønn, for å si det sånn. Så alt av ferier, sykepenger, sykmeldinger, stillingsandeler og timelsiter er innom meg. Så vet nok ganske godt ståa ja.... Hvorfor er det STRAFF for syke, at de som er FRISKE får mer penger og mer lønn når de jobber mer? Hvorfor kan man ikke si det er en "gulerot" for de som HOLDER seg friskt? Hvem gidder PRØVE og dra seg på jobb eller jobbe for helsa om de vet man får like mye penger inn på konto ved bare gif...og bli hjemme? Jeg vet at "alle" en eller annen gang blir sykmeldt, jeg vet at mange syke ikke SER syke ut, men jeg VET at mange syke også ikke er syk. De hadde iallefall kunnet jobbet mer og ikke vært så syke omd et ikke fantes noe annet alternativ..Igjen, mange FØLER seg syke fordi de ikke har energi nok til og gjøre på fritida det de ønsker...Men er det riktig? Skal man kunne sykmelde seg fordi jobben gjør at man ikke rekker alt man skulle gjort??? JEG synes det er MANGE om 4 av 100 delvis sykmelder seg uten egentlig og ha grunn til det.....Noen mener det er lite...Og er man i stand til og jobbe 50% og TRUER med og ta ut 100% om man ikke får jobbe NÅR man vil, da mener jeg faktisk at det skulle kunne gå an og gjøre noe med et. Om man i åresvis ikke greier og jobbe 100%, så bøe kanskje noen som GREIER det få sjansen? ER ikke det mer korrekt? Belønne ei som KAN og VIL jobbe med 100% fast, istedet for å se på det som "straff" til hun som er syk? Om man ikke kan belønne folk som er på jobb og er lite syk, hvordan skal vi få folk til og GIDDE og komme seg på jobb? FOrdi uansett hilke tiltak man setter i gang for å få folk på jobb er det en "straff" for de som ikke kan delta på tiltak eller får en del av kaka.... Nei, vi bikker mot et "sjeiksamfunn" hvor de innfødte og ETNISK norske får lønn fra staten, så importere vi "slaver" fra østen og øst-europa som jobber døgnet rundt i noen måneder for en luselønn før vi sender de hjem og tar inn nye. DET er skummelt nok drømmen for en del..... SKal vi få folk til og holde seg frisk og sette pris på jobben, må vi belønne de som er flinke til det. Istedet for at de som jobber 100% føler seg straffet fordi de tjener MINDRE enn en person som ikke jobber eller bare jobber litt...Innrøm at det er litt bittert og vite at den 100% uføre naboen som jobber 20timer i døgnet i sitt private verksted får mer utbetalt i sin uføretrygd enn hva du får som jobber 100%..I tillegg har han en liten årsinntekt svart......Slike finnes... Og selv om det kan virke sånn så tror jeg ADLRI at en perosn som siser denne er sykmeldt,- er snylter..I utgangspunktet tror jeg alle sikkert er sykmeldt med god grunn. Men altså, gjennom min jobb opplever jeg mye dårlig arbeidsmoral og merkelige holdninger til "rettigheter"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #9 Del Skrevet 5. juli 2011 Jada, din erfaring gjør at du har oversikten over dette på landsbasis, bedre enn de som faktisk forsker på dette. Ganske imponerende faktisk Ellers er det jaggu mye pisspreik du kommer med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #10 Del Skrevet 5. juli 2011 Alle innleggene her snakkes det om sykemelding. Henført at det gis sykemelding på feil grunnlag. Jeg er en av de som HI sikter til. Jeg jobbet meg gradvis ut av arbeidslivet. Møtte veggen og er nå sykemeldt. Ingen dans på roser å være sykemeldt ovenfor omgivelsene og arbeidsgiver. Jeg VIL være i jobb. Feilen jeg gjorde var å presse meg hele tiden og overse kroppens signaler, så nå tar det lang tid å komme seg tilbake. Jeg håper ikke alle innleggene over her dømmer alle sykemeldte, men dem som er sykemeldt på feilt grunnlag. "ta seg en langhelg" osv. Jeg går hver dag å misunner dem som går i jobb for jeg vet hvilken glede det gir. Ikke bare lønn, men kollegialt samvær, mulighet for utvikling osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #11 Del Skrevet 5. juli 2011 Signerer 09:45. Pisspreik er et ganske dekkende ord. Det oser av lite erfaring og generell kunnskap om arbeidslivet og hvordan virkeligheten fungerer. I tillegg skinner det klart gjennom et snevert menneskesyn. Selv om man jobber med lønn og alt av sykemeldinger er innom lønningsavd, så står det ikke hvorfor man er sykemeldt. Det er skremmende at du i din jobb holder "statistikk" på hvem som er sykemeldt, hvor lenge og i hvilken grad. Håper ikke dette skinner gjennom når de ansatte tar kontakt med deg. Og tviler på at din leder kjenner til din holdning og føring av statistikk. Ut fra din erfaring på lønn så sier du at 4 av 100 sykemelder seg uten grunn. Helt utrolig! Det vil alltid finnes noen som utnytter velferdssystemet, men jeg er overbevist om at de fleste ønsker å være i jobb og føle at de bidrar. Alt dreier seg ikke om penger på konto slik som du beskriver det, men også om å føle at man er en del av et sosialt fellesskap som man er gjennom en jobb. Det finnes mange kronisk syke i dette lander som veldig gjerne skullet vært i jobb. Og endel kronisk syke er i jobb fordi vi har et regelverk som gjør at jobben kan tilrettelegge. Dersom man er syk og kan jobbe korte dager så er det vel ikke din jobb å vurdere at vedkommende ikke har rett på sykepenger eller full stilling? Som ansvar for lønn så regner jeg med du vet at det er nye sykepengeregler fra 1. juli? Noe som innebærer enda mer ansvar på arbeidsgiver. Hvordan i all verden skal du takle dette med dine holdniger? Og disse nye reglene strider helt imot det synet du viser til i innleggene dine. Men det er kanskje de som har forsket på dette som har feil og du har rett? Fordi du vet om en nabo som er uføretrygdet og jobber på sitt verksted så betyr ikke det at alle uføretrygdene er snyltere. Og dersom han naboen din er uføretrygdet - hadde han fortjent den mer om han lå hjemme i senda si hele dagen? Vet du noe om hvorfor han er uføretrygdet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #12 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg nekter heller ikke på at de FLESTE av de som er sykmeldt er det av god grunn, men jeg synes FOR MANGE er sykmeldt uten egentlig ha grunn til det... Jeg sitter ikke med fasit på hverken det ene eller andre, men har man øyne og ører med seg så vet vi alle av FLERE som faktisk "Lever på staten":...Det finnes folk som jobber for å bli "Ung ufør" for å slippe og jobbe...Nei,det er ikke fett betalt, jeg VET det, men for noen så er det faktsik mer enn godt nok betalt for å sitte i en sofa og se TV/Film og spille data hele dagen. Disse finnes, og disse er med på og holde utbetalingene nede for de som MÅ bli ung ufør. Det ER faktisk ganske mange som hadde sluttet og om de fikk like mye for IKKE og jobbe, og i Norge i dag er det mulig. Og flere og flere benytter seg av det. Jeg kan ta meg selv som et eksempler på hvordan dagens trygdesystem fungerer; Jeg har 4 årig utdanning, med to års praksis etter det som gir meg den tittel jeg har. Jeg har hatt 100% jobb i snart 7 år. Jeg har en privat uføre/sykeforiskring, samt en forsikring gjennom min fagorganisasjon som faktisk vil sikre meg mellom 80 og 90 % av full lønn om jeg ble 100% ufør i dag (litt avhengig av hva som er grunn til uførhet). Gitt at vi da kunne kuttet ut en bil (vi jobber på ulike tider og steder og er avhengig av to i dag), kuttet ut barnehage OG SFO, så hadde vi sittet igjen med ca 2500 til 4000 mer i måneden og rutte med, om dette skjedde... Tror dere virkelige ikke folk spekulerer i slikt..?? Jeg er bare 34 år, men har mulighet til og "pensjonere" meg fra jobben og gjøre hverdagen enklere. Og jeg er vel ikke den her i landet som ligger best an heller. Har man tid og ork til og jobbe seg gjennom systemet så skal det visstnok være null sak og bli ufør i løpet av 2 år....Har jeg hørt folk si.... "spørreundersøkelser" har jo vist at mange her inne hadde sluttet og jobbe om de ikke hadde lidd økonomisk under det, så SELVSAGT er det folk som gjør dette. Vi er ikke et land fullt av "helgenere" som ønsker og jobbe for "selvrespekt"...De fleste har arbeidsmoral, og bra er det, men vi må gjøre noe for og oprettholde og kanskje øke andelen med arbeidere med høy moral ovenfor jobben. Belønne de friske, fremfor og straffe de som er syke, for å ta de som snylter. FOr det er det som har skjedd i de siste endringene i forhold til uføretrygd, sykmeldinger og rettigheter. Men det virker som det er verre og gjennomføre belønning til folk somholder seg friske og jobber 100%, enn og innføre tiltak som straffer både de som "fortjener" det og de som helt uforskyldt er syke. Det må lønne seg og jobbe rett og slett, og det gjør man ikke ved og stramme inn på rettigheter til de som trenger det. FOrdi det ikke påvirker personlig de som jobber og jobber for og holde seg friske og møte på jobben hver dag...Men det paradoksale er at det også er de som er syke og som blir berørt av trygdekutt som roper opp og nekter innføring av belønning for de som greier og holde seg i jobb.............FOrdi at de da føler seg straffet for å være syk...Jeg lurer, hvor er logikken??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #13 Del Skrevet 5. juli 2011 De fleste her har missforstått hva jeg ville frem til med innlegget mitt. Jeg sikter ikke til folk som jukser seg til sykemelding. De jeg sikter til er de som opplever stress på arbeidsplassen over lang tid og som fortsetter å presse seg. Til slutt så makter ikke personen noe mer og går på en stor smell! Det ender med at personen blir borte fra arbeidslivet. Ikke fordi personen er lat, men fordi det er et resultat av at personen har vært mitt for flink for lenge! Problemet er den stadige effektiviseringen av arbeidslivet! Hi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #14 Del Skrevet 5. juli 2011 I forhold til resten av Europa jobber vi i Norge mye mindre og er mye mer sykemeldte. Merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #15 Del Skrevet 5. juli 2011 12:56 Ja, enig med deg, snodige greier det der - at vi i Norge jobber så lite som vi gjør og samtidig er masse sykemeldt. Heldigvis innstramminger og regelendringer som kanskje kan bidra til at vi blir mer kvitt misbruket av sykemeldinger og egenmeldinger, men fremdeles har vi veldig, og da mener jeg veldig, mange her i landet som på forskjellige måter ikke gidder å delta i arbeidslivet. Ordet "arbeidsmoral" er et begrep som svært mange i dag ikke aner hva er. Selv er jeg så inderlig glad for å ha en jobb å gå til, en god jobb, en inspirerende og morsom, men akk så slitsom jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #16 Del Skrevet 5. juli 2011 Hørte på radio`n her om dagen noe som var en tankevekker. Somaliere er de innvandrerne i Norge som gjør minst og får mest hjelp fra staten. I USA er somalierne den folkegruppen som bidrar mest av innvandrerne. Det vil jo si at den sosiale støtteordningen vi har i Norge bidrar til å gjøre en folkegruppe "late". Hvorfor jobbe når man kan få like mye penger på å gjøre ingenting? Tror mange er naive som tror at ingen snylter på staten....... Vi har også hatt noen på jobb som har beholdt 100 prosenten sin i alle år, selv om de har vært sykmeldt i lange perioder i de samme årene. Så det har vært mulig før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #17 Del Skrevet 5. juli 2011 Ang. de som konstant er delvis sykemeldt i 100% stilling, kan ikke NAV (eller hvem de er som har ansvar for uføre/omskolering) gripe inn? De kan bli delvis uføre, eller omskoleres til et annet yrke der de kan fungere 100%. Jeg har 50% fast stilling, men jobbet fulltid i ett, og dekte over ofte 2-3 stillinger på 50% vikariat for at folk var konstant borte. Jeg klagde ikke sånn sett, men merket at jeg var utslitt. Samme var på en tidligere jobb jeg hadde, folk var konstant borte og vi som var igjen måtte ta resten. Vi var 3 stk, to av oss syke, som måtte drive en butikk midt i høysesong i to uker. da resten kom tilbake hadde vi knapt krefter igjen til å fungere. (Jeg er i permisjon nå, har vært en av de som var sykemeldt i svangerskapet. Jeg fikk ikke tilrettelagt jobben, og var stort sett sengeliggende). At mange er sykemeldt av ulike grunner har sånn sett ingenting og si, men å få litt mer tilrettelagt med hjelp fra NAV så vil det bli lettere. Alt skal bli mer effektivt, mindre folk skal gjøre større oppgaver. At folk da igjen faller utenom i sykemeldinger osv. er ikke uvanlig, men hjelper lite for de som greier og henge i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå