Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille på snart 8 måneder har de siste dagene vært forkjølet, har ikke feber, men pustet litt mer anstrengt enn vanlig. Nå, når han sover teller jeg ca. 35 innpust i minuttet. Er dette normalt? Finner bare oversikt over hva som er normalt i våken tilstand..Noen som kan hjelpe? Ser også ut som han har noen inndragninger ved halsen, men disse er mer uttalte når han er våken...Av og til har han også dette når han er helt frisk, men tror det skyldes at han blir ivrig...

Bør jeg være bekymret? Allmenntilstand er ok, litt mer slapp enn vanlig bare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du fint kan ta det helt med ro, de har raskere pust enn voksne, og når man er forkjølet kompenserer man med lit raskere pust for og komme i mål. Han er vel fortsatt nesepuster eller???

Alvorlige inndragninger er når de må bruke masse muskler i maven og hjelpemusklatur i brystkassa, dette ser du tydelig. Teller også til 30-35 hos min gutt når han sover, og han er frisk:)

God bedring:)

Skrevet

Hei

Jeg var nettopp på 1.hjelpskurs for barn, og vi fikk oppgitt følgende som normal pustefrekvens pr. min

0-6mnd 30-60

6mnd 24-30

1-5år 20-30

6-12(voksen) 12-20

Var jeg deg ville jeg tatt en telefon til legevakten og forhørt meg. Uansett ville jeg nok dratt til lege i morgen.

Skrevet

Takk for svar! Var det i våken tilstand, tidsbadekaret? For hvis ikke, virker han jo ikke så langt unna normalen...Og ikke så ulik frekvensen til sønnen din, Tirilgirl.

Ser han an en dag til, og tar kontakt med lege hvis det ikke bedrer seg. ..

Skrevet

Hei, litt sent svar, men de sa ikke noe på kurset om det var i våken eller sovende tilstand.

Skrevet

Slike svar pleier å gis i våken tilstand.

Skal til barnelege på sykehuset i morgen, og på min liste står det at jeg skal høre litt hva som er vanlig respirasjons frekvens og hjertefrekvens på disse små. Min mini er 8 mnd. men er prematurfødt, 3 mnd. for tidlig. Så skal forhøre meg litt om hva som er normalt, sånn ut fra gj. snittet. Vil jo alltid være individuelle forskjeller.....

Men klart, er han mer påvirkete og du mer bekymret, er det jo bare å ta en tlf. til fastlegen:)

God bedring:) Klem fra meg

Skrevet

Takk for det, han virker bedre nå bortsett fra at han våkner annenhver time om natta... .Sukk... Men fortsatt puster han fort!

Tirilgirl, hvis du får høre noe om dette med pust, så er jeg kjempetakknemlig om du deler det!!! :-) Lykke til hos barnelegen i dag!

Skrevet

35 pust min for en 8 mnd baby er så godt som normalt. Det er vanlig at respirasjonsfrekvensen er raskere når barnet er våkent og aktiv. Viktigste er å se an hele barnet. Høres det tett ut i brystet, har det inndragninger i hals eller på/under bryst? Virker det utilpass eller slapp når våken? Spiser barnet, tisser det som normalt?

Barn blir syke, og det i seg selv er normalt. Men er det ekstra sykt og trenger behandling er allmentilstanden det beste å gå ut ifra. Kan alltids ringe legevakt å forhøre seg dersom man er usikker.

Hilsen sykepleier med erfaring fra syke barn

Skrevet

Slik du beskriver det ville ikke jeg vært bekymret. Jeg ville sett på brystet i barnet uten klær, for å se om han har inndragninger der. Forkjølet blir barna, men om allmen tilstanden er god, og ikke pusten veldig besværet så er det helt greit.

Skrevet

er nok helt normlt, min gutt var for litt siden syk med rs virus og da målte de 70 inndragninger i minuttet når han sov.. å det var mye, så 35 er nok helt greit :)

Skrevet

Flott! Takk for svar!

Han har av og til inndragninger ved halsen når han puster, men mest når han er veldig ivrig og nå som han er forkjøla. Han virker bedre av forkjølelsen nå. En lege vi var hos for noen måneder siden antydet at han kunne ha en umodenhet i strupen (noe brusk eller hva det nå var som ikke hadde festet seg), så kanskje det har med det å gjøre også?

Godt å høre at pusten ikke er for rask - da tar jeg det med ro! .

Mrs. Fix it: 70 innpust i minuttet var mye, ja! Godt at det ikke er RS-sesong nå!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...