Gå til innhold

Skal leie ut leiligheten min for første gang! Hva burde jeg passe på?

Anbefalte innlegg

Skal snart ha visning her. Det jeg har på listen foreløpig er:

* Fast jobb

* Referanser

* Depositum

Men har fått flere som spør om jeg godtar depositumsgaranti (?) fra sosialen. Men jeg vet ikke så mye om det, men syns å ha lest litt negativt om det i avisen. At det er vanskelig å få pengene om det skulle være noe.

Jeg har tegnet en utleieforsiking hos IF.

Jeg syns dette er vanskelig, jeg vil jo bare hjelpe alle. Har selv vært på leiemarkedet, å det er frustrerende. Men jeg vil jo passe på leiligheten min også.

Som ung alenemor vil jeg foretrekke å leie ut til andre i den situasjonen.

God kontrakt, finner jeg det på nett?

Jeg er som sagt ung og alene, å er veldig redd for at folk skal tro at det kan lure meg pga. det.. Eller at det ikke er så farlig å ikke betale til tiden f. eks.

Noen råd til meg?

Fortsetter under...

Min erfaring med å leie ut er å ikke se seg blind på pengene, ikke nødvendigvis lurt å leie ut til den som byr høyest om det er rift om legliheten. Velg den du har best mave følelse for.

Vi leier ut til ei i dag som har garanti fra NAV. Fungerer helt fint, men vi har heldivis ikke hatt problemer i forhold til at vi har måtte bruke depositumet... så om det er et lurt trekk eller ikke vil tiden vise.

Om det er mulig for deg ikke gjør deg 100% avhengig av leien. Du bør tåle det økonomisk sett at den ikke kommer en eller to mnd når den skal uten at det velter din økonomi. Sett også av litt penger til generelt vedlikehold osm du som utleier er ansvarlig for.

Huseiernes landsforening kan være greit å melde seg inn i, disse har også en grei kontrakt som du kan bruke.

Sørg for å ha depositum på konto (evt garanti i orden) FØR du gir fra deg nøkklene.

lykke til :)

En setning som alltid bør være med, er "Framleie er ikke tillatt". For ellers er det tillatt for leietageren å leie den videre til en annen "fjoms".

Du kan også ta med litt småsnask i forhold til støy om nettene, og dessuten skrive at "husverten forbeholder seg retten til å beslaglegge vaskemaskinen dersom den brukes på søndager eller etter klokken 23".

Den siste der skulle være litt morsom.

vi har leid ut i årevis, flere leiligheter. Bruk referanser for alt det er verdt, og ikke la samvittigheten styre valget ditt. De aller fleste klarer å gi et godt inntrykk på visning; er det noen som ikke klarer å gi et førsteintrykk av en person du kan lite på kan du stryke dem med en gang. Vet ikke hvor enkelt det er å leie ut der du bor; her er det veldig enkelt og vi kan "velge og vrake" blant leietakere. Vi har totalforbud mot husdyr; en søt hund eller katt kan skrape opp alle dørene og karmene og det kan bli ganske kostbart. Totalforbud mot tobakk. Vi har aldri leid ut til trygdete, selv om dette kanskje kan være trangsynt av oss...tror bare at det er flere trygdete som har problemer med å takle livet generelt som også kan ha problemer med å være den perfekte leietaker. (Kjenner forøvrig flere trygdemottakere som er flotte og fullt ut pålitelige mennesker). Fast jobb eller student, evt flere som deler dersom leiligheten er stor og dyr.

Viktigst; referanser! ...og da helst ikke fra den potensielle leietakerens mor eller tante:) Lykke til!

Nå har jeg lest gjennom IF sitt kontraktsforslag, virket som den hadde med det meste, også det med fremleie. Men ser at IF kun godtar depositumskonto, så da går det nok ikke med depositumsgaranti fra nav om jeg vil ha den forsikringen.

Jeg kan tåle at 1 husleie ikke kommer inn, men hvis det blir 2 mnd. sliter jeg nok selv. Jeg tjener jo ikke noe på å leie den ut. Men jeg kan ikke (eller bør ikke) selge den.. Så jeg håper jeg får inn folk som skjønner at jeg også har regninger å betale. Håper jeg klarer å luke ut. Tror ikke det vil bli noen bud, ikke en kjempestor by dette. Men skal jo aldri si aldri!

Takk for svar og tips!

Huff ja det er jo litt å passe på.. Som du sier, de fleste klarer jo å gi et godt inntrykk på en visning.

Jeg har skrivd ingen røyk og husdyr i annonsen.

Jeg vet heller ikke hvordan det er her siden jeg ikke har leid ut før. Men når jeg selv var på leiemarkedet for noen år siden var det en del på visningene.

Men da skal jeg ha referanser, vite om de har fast jobb evt. om de er studenter. Da må de i såfall bo flere her. Blir for dyrt for en enslig student.

Takk for svar og tips!

Annonse

23:42

Forstår at du tar alle under en kam, ja du er trangsynt.

Jeg har vært uføre i 12 år,jeg leier en 3 roms leilg. og betaler 8000kr i mnd i leie +strøm.

Har og tre hunder som enda ikke har øydelagt leilighet som du utaler deg at hunder gjør.(står i kontrakten at det er tillatt med hunder)

Det eneste probleme er at husverten har nå blitt grådig og vil ha 12000 kr i leia fra den 20 uten 1 mnd skriftlig varsel og med tillatt og ha dyr,11000 kr uten hunder.

Har budd her i tre år uten at h*n har økt leien, men plutslig skal h*n gjør det.Husverten truer meg med oppsigelse visst jeg ikke godtar beløpe i mnd.

Husverten følger heller ikke etter konsumprisindeksen eller hva loven sier.

HI

Depositum må du og leier ordne i sammen.

Samt så syns jeg at du skal lese § 5-2 i husleieloven

Å ja har tatt kontakt med advokat

Husro etter 23

Dep. (konto dere ordner sammen i banken)

Referanser, kan være vanskelig om de feks har eid selv før. Så bruk evn magefølelsen.

La de som leier velge en dato i mnd som passer de i forhold til husleie og innbetaling, jeg opplever at det er lettere å få pengene på dato da.

Ha med hva leier disp, som parkering,bod etc.

Er det trappevask ol. må det også stå.

Ta gjerne med i kontrakten om de kan male vegger, henge opp ting der de vil osv.

Plenklipping,snømåking

Vær litt fleksibel som utleier, lettere få gode leietakere da syns vi :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...