Gå til innhold

Blir litt irritert når jeg ser på; Sykehuset på TV3

Anbefalte innlegg

er det normalt at forheng ikke blir dratt for ved legevisitten?. Ser en pasient som ligger og får besøk av legen på TV3. Forenget er ikke dradd for og han som ligger i nabosengen både hører og ser alt. Er dette noe vi alle må finne oss i, hvis vi er så uheldig å havne på sykehus?. grøss

Fortsetter under...

Ja, det tror jeg er veldig vanlig. De eneste gangene jeg kan huske at forhenget har blitt dratt for er om de skulle undersøke noe på meg. At nabosengen hører er jo ikke til å unngå, men min opplevelse er at de man deler rom med blir som en litt underlig "familie", for vi ligger jo alle der fordi vi ikke er friske, så da gjør det ikke så mye. Man ligger på bekken, snorker, vasker seg og spiser ved siden av hverandre, har ofte lignende problemer osv, så det å snakke med legen er noe av det minst personlige som skjer med romkameratene som tilskuere.

Jeg kan ikke huske at jeg reagerte noe på det de gangene jeg har ligget på sykehus, og man prøver jo å gi hverandre så mye privatliv som mulig ved å ikke stirre og ved å lese/ høre på musikk osv mens legen snakker med de andre.

huff...håper jeg slipper den opplevelsen noen gang...jeg syntes nå det minste de kan gjøre er å dra for forhenget. Det er snakk om respekt for menneskene som ligger der. Men det er vel ikke så mye respekt for folk lenger i samfunnet vårt. Slik at der er vel ingen grunn til å forvente det på et sykehus heller.

Jeg føler bare for å forklare at når noen sier ja til å være på TV, selv på et sykehus, så har vel ikke forhenget store betydningen?

Ellers så ligger en stort sett på flermannsrom, og en forheng gjør ikke at stemmene ikke høres for andre. Det er mer undersøkelser og blottleggelse av kroppsdeler det forhenget er der for. Og for at hver enkelt pasient skal kunne føle en viss grad av privatliv uansett hva det skal være.

Dersom det er noe alvorlig legen skal fortelle, så skjer det mer privat de fleste steder.

Som 01:18 påpeker, så har pasienten sagt ja til å være med på tv. Hvis det er en større undersøkelse, så vil pasienten bli trillet vekk. Evt om det skal gjøre noe personlig, dras forhenget for.

Er det kun for enkle ting som BT, temp, blodprøve etc, så er det jo ingen krise. Og hadde pasienten syntes at dette var ekkelt, så hadde han nok sagt i fra.

Jeg har både jobbet på sykehus og ligget der selv. Og jeg har opplevet at de fleste er svært dårlige på det å dra for forheng og dekke til. De fleste jeg har opplevet av pasienter inne på sykehus har et veldig avslappet forhold til det og blotte seg i ulike situasjoner. Man er jo tross alt på et sykehus. Men når de fleste pasienter tenker slik, kan det føre til en sløvskap fra oss som jobber.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...