Gå til innhold

Da er det bestilt UL/duotest i uke 13 :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er forbudt for private leger å gjøre dette i Norge, så da går du isåfall til en lege med lav moral, og som er lovbryter.

Det er kun fire sykehus i Norge som har lov til dette, og alle kvinnene må gjennom en genetisk veiledning først.

Det som er lov, er å ta en tidlig ultralyd, der legen ikke har lov til å fortelle deg om funn. Men han kan henvise deg videre om han finner f.eks. en tykk nakkefold.

Selv skal jeg til genetisk veiledning på Ullevål på fredag (er 44 år). Selv om jeg har bestemt meg for fostervannsprøve, må jeg likevel gjennom veiledningen.

Er ikke forbudt, det gjøres ved mange private klinikker i tillegg til på sykehus. Forskjellen er at på sykehuset betaler man ikke for testen selv.

Er selv sykepleier, og stoler på at en godt utdannet gyn. vet hun driver med.

Selve testen gjøres ikke i Norge, den sendes til Danmark - der forresten alle svangre får tilbud om dette - uansett alder.

Så jeg har ingen problemer med å gjøre dette. Finner de noe, så henvises du uansett til fostervannsprøve i det offentlige der man får avkreftet/bekreftet evt avvikende funn.

Dt er absolutt ikke ulovlig verken å gjennomføre duotest eller fortelle om funn ved tidlig ultralyd.

Faktisk er jordmor/lege pliktet til å opplyse deg og evt henvise deg videre dersom det er misstanker om uregelmessigheter ved kontroller og ultralyder (enten de er tidlige eller sene)!!

Hva er en duotest? Uff, jeg er gravid for andre gang så det er jo litt pinlig at jeg ikke vet...

Jeg tok tidlig UL i første svangerskap (privat) og da fikk jeg beskjed av legen (som har vært avdelingsoverlege på føden/barsel på sørlandet sykehus) at hun ikke hadde lov til å "bevisst" sjekke feks nakkefolden, men dersom det var noe unormalt ville hun henvise meg...

http://snl.no/.sml_artikkel/dobbel-%252Ftrippeltest_for_Downs_syndrom

Hr blitt veldig mye snakk rundt dette særlig etter at det var så mye i nyhetene om downs osv her for en tid tilbake.

Jeg benytter meg bare av muligheten til kunnskap.

:)

Annonse

Barnet mitt hadde nakkefold på 1,6 og det var godt tegn. Over 3 er negatift. Blodprøven som er tatt er dei på jakt etter 13 ,18 og 21 kromoson. Men den testen er ikkje 100 % sikker. Når du får svar på testen kan du avgjøre om du vil ta fostervannsprøve fra uke 15.

Dersom du får store avvik på UL kan dei ta vaginalt Morkakeprøve og det er fra uke 11. Samme risken som forstervannsprøven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...