Gå til innhold

er det noen snille sjeler der ute som kan gi meg noen tips/synspunkt?

anonyminos

Anbefalte innlegg

jeg er 25 år har 2 barn på 4 å 18 mnd, 4 åringen går fullt i bhg, "babyen" er hjemme med meg :)

men, etter å ha værrt hjemmeværende siden jeg var 19 år er jeg lei av å gå hjemme...har tatt 2 årig utdannelse innen matfag, men ikkje tatt læretiden og fagbrev..gikk ut fra skolen med toppkaraktere i alle fag..men ønsket ikke å jobbe med dette alikevell...jeg giftet meg da jeg var 20 år, kjøpte hus, bil, og så kom barn nr 1....når han var 2 år fikk jeg meg jobb i butikk..men måtte slutte pga att jeg har irritabeltarmsyndrom! så ble jeg gravid med nr 2, hun er nå 18 mnd, å jeg er dritlei av å sitte hjemme :(

men hva kan jeg gjøre???

sitter å gråter nesten hver dag...føler meg mislykket å hjelpesløs..vi har det greit, lever ok på en inntekt, men ferier og slikt kan vi egentlig bare glemme! og jeg føler dette er min feil:(

har lyst til å ta en utdannelse, men som hva da liksom? med min "sykdom" er det ikke så lett :(

uff, dette ble litt sytete, men håper att noen kansje kan hjelpe meg å se litt lysere på ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet dessverre ikke hvilke begrensninger din sykdom gir deg, men tenkte umiddelbart at det kanskje kunne vært en kontorjobb som kunne passe. En kontorjobb innenfor et felt som du interesserer deg for.

Jeg har en svoger som er operert for ulserøs kolitt, han tok 5 årig utdannelse på 6 år, noen eksamner gikk føyken pga dårlige perioder. Ei venninne med Krohns jobber i reisebyrå, ikke som kundebehandler men med å sette sammen pakkereiser.

Hvis du er motivert til utdannelse, er det nok lurt å kjøre på nå som motivasjonen er der. Så prøv å ta ferdig vgs, få studiekompetanse, da kommer du langt og har mange muligheter foran deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har du fått noen som helst veiledning fra lege og praktiske råd om hva du kan gjøre for enklere å leve med sykdommen din? Jeg kjenner ikke til den, og vet ikke på hvilken måte den hindrer deg i å jobbe. Mulig du allerede gjør de tiltakene som er kjent for å begrense den. Men hvis ikke, så ville jeg startet der. Det finnes f.eks en bok man kan kjøpe på apoteket som beskriver tilstanden og tiltak man kan gjøre for å lette plagene.

Viste du at det også finnes en egen landsforening? Landsforeningen mor fordøyelsessykdommer, de har egen hjemmeside: http://www.lmfnorge.no/index.htm

Slike pasientforeninger har ofte lokale møter, bare for å skravle, eller med temaer. Ofte har de også såkalte likmenn som er kontaktpersoner på de enkelte diagnosene, som man kan ringe og snakke med for å få litt hjelp og veiledning eller bare for å treffe noen i samme situasjon. Ta en kikk på sidene deres og se hva du finner ut og ikke nøl med å ta kontakt med de.

Hvordan begrenser sykdommen din deg da? Hvordan måtte arbeidsplassen vært lagt til rette for at du skulle kunne fungere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å kontakte landsforeningen, det kan være mye inspirasjon og hjelp for deg å hente i materiell fra dem. De har gjerne både brosjyrer, bøker, videoer o.l. å tilby, i tillegg til kurser, møter osv så du kommer i kontakt med andre i samme situasjon.

Nav kan også hjelpe deg med å komme i jobb, kanskje du skal ta et møte med dem. De kan arrangere møter med legen din også, så dere kan finne løsninger og arbeidssituasjoner som kan passe akkurat deg.

Vil også anbefale deg å spørre fastlegen om muligheten for kognitiv terapi, det er en form for terapi hvor man jobber med å aksepterer de begrensingene en har og rett og slett gjøre det beste ut av de mulighetene som også faktisk er tilstede. Kanskje det kan hjelpe deg opp av "dumpen" du nå er nede i?

Masse lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...