Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Skrevet 4. juli 2011 Min lille har begynt å slå seg vrang en del ved legging. Det blir masse gråt, og jeg greier bare ikke la være å ta han opp. Jeg prøver være "hard", gi smokken, snakke rolig å stryke litt på han og g¨ut igjen, men jeg "gir" meg alltid. Det eneste som roer han er å ta han opp litt. Virker som om når han først har startet så klarer han ikke finne roen. Det blir hiksting og styr og han får "utslett" i ansiktet. Jeg vet at han skjønner at skriker han nok, tar jeg han opp... Hva gjør dere som sliter med dette? Noen som kan gi noen gode råd?
Liv & Røre Skrevet 4. juli 2011 #2 Skrevet 4. juli 2011 Vi sitter ved siden av og stryker og koser. Har ingenting til overs for ferber eller andre skrikekurer. Mulig det er effektivt, men seng og søvn skal forbindes med noe positivt.
NostraStoria Skrevet 4. juli 2011 #3 Skrevet 4. juli 2011 Vi har slitt med legging i 1 mnd nå. Han griner ikke noe særlig, men har bare vært veldig vrang, vil heller leke og tulle osv. Det som funker her er å legge ham ned og gi ham en bok å kikke i + tutten og sovebamsen. Må bytte bok 2-3 ganger da, men han ligger og slapper av når han "leser". Sitter helt i ro i en stol på rommet hans uten å gi ham noe oppmerksomhet. Kaster han ting på gulvet eller reiser seg er det rett bort og legge ham ned og legg boka i handa. Til slutt ligger han bare og koser med bamsen og slapper av i senga til han sovner. Å gå ut av rommet gjorde alt bare verre, så dette ble til slutt vår oppskrift på legging uten grining og trass. De vil bare føle seg trygge med foreldrene i nærheten for å kunne sove.
X10ne Skrevet 5. juli 2011 #4 Skrevet 5. juli 2011 Vi har hatt som et ufravikelig prinsipp hele veien at vi aldri (!) tar jenta vår opp etter at hun har lagt seg for kvelden. Vi har også hatt perioder med frustrasjon hvor det har vært vanskelig for henne å finne roen. Da har vi sittet inne hos henne til hun sovner, men har ikke tatt henne opp - uansett hvor mye hun hyler. Jeg er også imot gråtekurer, men så lenge jeg sitter sammen med henne og vet at hun er tørr, mett og frisk tror jeg ikke hun tar skade av det.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #5 Skrevet 5. juli 2011 Prinsessa vår på 15 mnd hadde en periode der hun bare tullet seg når sku legge seg for kvelden. Jeg var veldig sta og hadde bestem meg for å ikke ta ho opp i gjenn. Jeg viste ho var trøtt. jeg gjekk sikkert ut og inn på rommet 100 ganger. gav ho tutte og kose bamse og sa fint at no var det natt og at mamma elsker deg. Etter ei uke fant ho ut at det hjalp ikke å skrike noe mer, så da la ho seg helt fint. Jeg er ikke for skrike metodene, men litt sutring og grining måtte jeg tåle
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2011 #6 Skrevet 5. juli 2011 Gutten vår er sånn til tider. Jeg klarer ikke la være å ta han opp selvom jeg vet det er fryktelig dumt. Problemet mitt er at han ikke suterer eller hyler, men han gråter sånn kjempe sårt. Tårene triller og han hikster. Han ser kjempe lei seg ut. Det ser ikke ut som trass, men det er kanskje det? Men han er bare sånn innimellom... Det eneste som hjelper da er å ta han opp. Så fort vi legger han ned i senga så begynner han å gråte igjen.... Skal jeg bare la han gråte da? tror dere det er sutring selvom det ikke høres sånn ut?
Gjest Främling Skrevet 5. juli 2011 #7 Skrevet 5. juli 2011 Hvis du ikke greier å la være å ta han opp, så er det fordi det riktigste for deg er å ta han opp. Gutten gråter antakelig fordi han er redd du skal gå fra ham. I den alderen er separasjonsangsten på topp, og han tror at du forsvinner helt. I en viss alder forstår barn at foreldrene kommer tilbake selv om de er ute av synsfeltet, og da blir det plutselig mye enklere å legge dem. Hos oss la ungene seg fint til de ble rundt 11 måneder, da ble det slik du beskriver. Etter en 4-5 måneder hvor vi valgte andre løsninger, gikk det seg til og de ble enklere å legge igjen. Om du legger deg sammen med ham eller får han til å sovne i vogn eller whatever - jeg har også tro på å la leggingen være noe som er positivt for barnet. Så kan du prøve forsiktig etter hvert med vanlig legging. Det er også postivt at faren eller en annen voksen legger barnet en periode hvis dere vil prøve noe nytt (rutinebrudd).
NostraStoria Skrevet 5. juli 2011 #8 Skrevet 5. juli 2011 X10, vi tar ham heller aldri opp etter at han har lagt seg, problemet er at han kommer seg ut av senga selv..Han knakk koden allerede da han var 16 mnder og klatra over kanten på sprinkelsenga. Måtte av sikkerhetsmessige grunner ta av den sengekanten og kun bruke sengehest der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå