Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Del Skrevet 4. juli 2011 Skjønner egentlig ikke hvorfor det er greit å la en gravid kvinne gå opptil 3 uker over termindato ? (leste at KK i bergen la en gå nesten 3 uker over tiden om dette stemmer?) Bor i England og her tillater dem ikke en å gå over 7 dager sa jm til meg. Og reagerte litt på at de lar en gå så lang tid over i Norge? Er det bra for babyen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #2 Del Skrevet 4. juli 2011 Da er jeg glad jeg ikke skal føde i England. Jeg har gått over med 3 av mine 6 barn, uten problem. Har en igangsatt fødselsopplevelse som jeg helst ville slippe å tenke på Noen ganger lurer jeg på om jeg er den eneste her inne som mener at barn i de aller fleste tilfellene kommer når de skal, og at det viktigste er hyppige kontroller på slutten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #3 Del Skrevet 4. juli 2011 I det fleste land går du til du føder, uansett. Du har ikke tilbud verken om UL eller fødselshjelp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #4 Del Skrevet 4. juli 2011 Men blir det ikke likt, da? To uker over termindato regnes som "til termin", og du er egentlig ikke på overtid før etter dette. De lar deg stort sett gå en uke over termin, altså kan det bli tre uker etter termindato. Dermed blir det likt i England og Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #5 Del Skrevet 4. juli 2011 "I de fleste land" , da regner jeg med du mener i alle u-land osv, hvor barn og kvinner også dør som fluer i fødsel og barsel? Det er vel ikke noe å sammenlikne med... Men sånn ellers; Jeg tror det må være forskjellig definisjon av overtid alt etter som hvor i landet du bor... I Kristiansand er det slutt på lange overtidsdatoer. Man får en time til overtidskontroll ikke så lenge etter termindato, og de fleste blir satt i gang på dag 9-11. Så det vil si at noen sykehus da ikke vil definere det som overtid engang. Selv har jeg termin til mandag om ei uke (WOOHO!!!), og da har jeg fått time på sykehuset fordi jeg av diverse grunner ikke skal gå noe særlig mer enn få dager på overtid. Altså regner de overtid fra termindato. Jeg har muligens ikke svart på spørsmålet ditt... men jeg vet ikke hvordan de gjør det i andre land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #6 Del Skrevet 4. juli 2011 Stemmer med Haukeland ja! Kjenner en som fødte der for en stund siden, 3 uker over... Barnet ble for stort, og sto fast lenge... Fikk hjerneskade og døde! Bra opplegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #7 Del Skrevet 4. juli 2011 Barnet mitt ble stort og sto fast lenge,til termin, det ble tatt med ks. Alt gikk fint. Hvorfor tok de ikke barnet med ks, hvis det sto fast? Et av mine andre barn ble født 17 dager over termin, hun var mindre, og det ble en drømmefødsel...-Bra opplegg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #8 Del Skrevet 4. juli 2011 Norge har ingen gode retningslinjer for overtidig svangerskap. Til deg som mener at de fleste barna kommer av seg selv når de er klare og at det er det beste. Selvfølgelig er det best om barnet kommer av seg selv! Likevel er det noen barn som dør i svangerskapet uten noen som helst grunn, noen av dem flere dager / uker etter termin. Noen har kanskje vært inne på kontroll samme adg og fått beskjed om at alt er fint med barnet og timer senere slutter hjertet å slå. Ikke før du selv har opplevd noe så tragisk vil du vel helt kunne skjønne hvor unødvndig de dagene over termin synes.... En i familien min ble satt igang 14 dager over termin, (nummer 2) igangsettingen tok 2 dager og babyen måtte på nyfødt intensiv, hvorfor? Morkaken hadde sviktet totalt den siste tiden. Babyen var veldig liten og huden var for stor , dvs at babyen har vært større, men ikke fått næring og "slanket" seg. De hadde vært på flere undersøkelser etter termin som viste at alt var så flott og bra, ingen problemer. denne babyen kunne lett havnet i statistikken over dødfødte. Så bra at du har flotte oppleveler av å gå over tiden og starte av deg selv, men ikke alle har det.. Det gikk helt fint med meg og babyen min også når jeg gikk 13 dager over termin, derimot var sjansen økt for at noe skulle gå galt. Og jeg går IKKE mange dager over termin denne gangen. VI har foressten snakket en del med legene på nyfødt intensiv (for vi har hatt ett alvorlig sykt barn som vi desverre mistet en liten stund etter fødsel, ikke pga overtid da.. ) og de er også imot praksisen om å vente lenge over termin før fødselen igangsettes. Sykepleierne som jobber p åavd blir ofte satt igang rundt termin, fordi de rett og slett ser og oppelver for mye ifbm jobben. En har jo alle tilfellene der det kan få ett dårlig utfall og babyene havner i flere uker på nyfødt intensvi pga overtid, men som heldigvis ender godt til slutt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #9 Del Skrevet 4. juli 2011 Har aldri hørt helsepersonell si noe annet enn at antall dager over termin er overtid. Søsteren min fødte 5 dager på overtid står det i journalen hennes og det var 5 dager etter termin. Statestikken er helt klar, jo lenger man går over termin jo større er sjansen for bl.a morkakesvikt og andre komplikasjoner. Derfor er det veldig få land (om noen) som tillater noe særlig overtid. Man blir ikke kontrollert ofte nok uten å bli lagt inn på sykehus. Kjenner ei som fødte på Cuba, der ble de lagt inn på termindatoen uansett. De fleste ble kjapt satt igang. Mulig det resulterer i flere ks enn de ønsker her i Norge, men de unngår en del komplikasjoner også. I USA får de heller ikke gå mange dagene over termin. Jeg kjenner mange mennesker og de fleste har barn, de jeg kjenner som har opplevd alvorlige komplikasjoner har alle gått på overtid. Vet man ikke kan skrive statestikk av mine vennekrets, men de beviser likevel at statestikken er rett. Det er større fare for at noe skal gå galt på overtid! Flere og flere sykehus i Norge opererer nå med nye anbefalinger, og vil ikke la gravide gå mer enn 7 dager over, nettopp pga statestikken. Men disse sykehusene drives av leger som tør gå imot statens retningslinjer som fremdeles er 14 dager (og settes du igang 14 dager over kan det fort gå enda en del dager før ungen er ute). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #10 Del Skrevet 4. juli 2011 På sykehuset der jeg fødte setter de i gang fødselen 11 dager etter termindato Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #11 Del Skrevet 4. juli 2011 Ja, vi er forskjelllige. Det viktigste er vel å bli hørt og å føle seg ivaretatt. I og med at jeg har en dårlig opplevelse med igangsettelse er dette noe jeg ikke ønsker. Statistikken viser også at igangsatte fødsler oftere ender med komplikasjoner, og blir regnet som en risikofødsel i seg selv. Hilsen meg som fremdeles har tro på naturen(selvfølgelig til et visst punkt) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #12 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg kjenner ei som mistet sitt barn i magen 7 dager på overtid, dagen før hadde hun vært til ul og "alt var bra". På dødsattesten står det Tidlig krybbedød, og på obduksjonen fant de flere infarkt i morkaken (som selvfølgelig også ble undersøkt). Kjenner en som mistet sitt barn, han ble født 18 dager over termin. En igangsatt fødsel som barnet ikke tålte. Fosterlyden forsvant og det viste seg at ungen var veldig svak pga morkakesvikt siste tiden i magen. Ei barndomsvenninne fødte ca en uke over termin, det endte i katastrofesnitt da hjertelyden ble borte. Der trodde de ikke morkaken hadde fungert som den skulle i minst en uke. Ungen var underernært, skrukkete og tynn, han ble hjerneskadet. En nabo fødte godt på overtid, ungen hadde bæsjet bek i fostervannet flere ganger og fått det i lungene. Han lå mange dager i respirator og svevde mellom liv og død. Han overlevde, men med skader på lungene. Skjønner virkelig ikke at noen kan si det er trygt å gå mange dager over tiden, inntil en uke javel, men når man blir satt igang 14 dager over kan det fort bli både 16-17 og 18 dager før ungen kommer. Der er faktisk ikke alle som går i fødsel av seg selv! La statestikken fortelle, og den kan vise oss at det er en betydelig risiko ved å gå over termin. Det har de fleste andre land forstått, men vi henger litt etter fordi vi skal "spare penger" her i Norge, fatt det den som kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #13 Del Skrevet 4. juli 2011 Kjenner ingen annen industrinasjon (les fungerende helsevesen) der kvinner går så lenge over termindato, nei. 2 uker før termindato er normal, etter termindato er det tett overvåking. Jeg kjenner tysk helsevesen, da blir man igangsett 1 uke etter termindato. Jeg syntes det var veldig betryggende. Til hun som sier hun at 3 av hennes 6 kom på overtid: ingen TVINGER å bli satt i gang, vil du vente er det selvfølgelig opp til deg, men i Norge tvinges kvinner å gå lengre over tid enn de egentlig ønsker. Dette er dårlig gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #14 Del Skrevet 4. juli 2011 Når 11 barn årlig dør i Norge, ene og alene fordi de lar kvinner gå for lenge på overtid, så er det 11 for mye! Det er fullstendig unødvendig å vente så lenge at det går galt. Og det å si at 2 uker etter termin er til termin her fullstendig feil! Vet ikke hvor du har det fra, men jeg har aldri hørt om noe sykehus eller noen jordmor som kaller det overtid først to uker over termin! Det som sies er at 'det er like normalt å føde to uker etter som før termin'... MEN risikoen for komplikasjoner for barnet øker jo lenger en går. I tillegg stoler de jo 100% på UL terminen. Hvilket IKKE stemte medin første. Jeg vet når jeg hadde både eggløsning og sex. Jeg vet at to uker etter (som UL sa) var mannen min på jobb i Nordsjøen... Gutten kom 5 dager etter UL termin, måtte tas med tang pga han car stor og sto fast. Fikk infeksjon og lå på nyfødtintensiv i 2 uker. Stoler ikke på UL, men på meg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #15 Del Skrevet 4. juli 2011 Ei venninne av meg gikk 17 dager over på et av sykehusene på sørlandet, så det er ikke bare i Bergen det skjer... Barnet deres døde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #16 Del Skrevet 4. juli 2011 Det barnet som døde på Haukeland, var ment å forløses med keisersnitt. Men så nektet Haukeland, som mente dette gikk bra. Barnet ble til slutt forløst ved hastekeisersnitt. Det var da for sent, og barnet døde to dager senere av hjerneskade som uten tvil kom fra fødselen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #17 Del Skrevet 4. juli 2011 Herregud! Er det mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #18 Del Skrevet 4. juli 2011 Det er skummelt med overtid. Jeg fikk beskjed om at mitt sykehus, Telemark sentralsykehus i Sien nå praktiserer kun en uke over. Men jeg har måttet kjempe med nebb og klør. Jeg tror ikke det er bra å gå stort mer enn en uke over termindatoen, jeg risikerer i allefall ikke mitt barns liv for en enklere fødsel. Settes i gang på onsdag. En uke over termin. Endelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå