Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Del Skrevet 4. juli 2011 Vi bor langt unna hverandre, og det må taes fly for samvær og det koster noenganger nesten 7000 for en tur til faren!! Og han vil ha henne hver 3 uke... Vi har inngått en avtale om at han skal få ha henne gradvis fra 4 netter til 6 netter hver 3 uke. Men det var før han sa noe om hvor mye det kostet med reisen.. Jeg tenkte kansje det var noe sånn som i verste fall 1000 kr for en vei tur retur siden det er innen Norge, og det er hva han har sagt en flybilett har kostet før. Men det var visst når han fikk tak i de aller billigste og booket leeenge i forveien. Min overgangstønad går ut nå i august og jeg får da permisjonspenger fra lånekassen på ca 86 000 det året. Pluss barnetrygd på under 1000 lappen.. Jeg har husleie/støm og tlf jeg må betale, og barnehageregningen har jeg alltid tatt helt alene. (ja h*n skal gå barnehage mens jeg har permisjon fordi h*n rett og slett trenger mye aktivisering, og når jeg ska gå rundt og amme hele tiden kommer h*n til å ikke få den aktiviseringen h*n trenger, desuten er barnet veldig glad i andre barn og å være i barnehagen.). Jeg har regnet på alt dette og matpenger jeg må ha hver måned samt barneforsikring osv. Og står igjen med 1000 kr i mnd til klær til både meg og barnet. Hvordan skal jeg få dekt noe som heldst av reisekostnadene da? Jeg kan jo ikke betale masse i det til vi går konkurs heller. Jeg får snart 2 barn å ta vare på! Han har heller ikke den beste inntekten for tiden men alikevel en del mer enn meg. Jeg skjønner at han vil ha samvær ofte som det er anbefalt, og det er jo riimelig. Men han forstår ikke, og klarer ikke godta at det må kuttes ned på hyppigheten på samvær. Han nekter. Jeg har sagt at, jeg skal betale det jeg klarer etter å ha regnet ut hvor mye jeg har igjen, til reiseutgiftene, resten må han jo nesten ta selv. Jeg har sagt at han får ha henne så mye som vi har avtalt om han vil det, men jeg får uansett ikke til å betale mer enn det jeg får til uansett, så da blir det opp til han å bestemme hva han vil gjøre.. Problemet er at jeg vet han ikke er så flink med penger, og har (mens jeg var sammens med han) brukt masse kredittkort og satt seg selv i gjeld her og der. Og det virker ikke som dama hannes heller forstår hvordan å sette ned foten, de har brukt så mye på reisepenger hittil uten at jeg har visst om det. De har 2 hus! å betale lån på, jeg vedder på at de bruker kredttikort opp til ørene.. Vet det jo ikke, men hvordan får de tak i penger ellers? Hun har helt vanlig jobb, ingen milliardær.. Jeg blir sliten av å måtte forklare han alt dette og til ingen nytte. Har måtte snakket med familievernskontoret nok en gang angående samvær bare pgav at han sulle få høre fra en tredjepart akkurat det jeg har sagt i flere mnd ... Og da er det greit..... Men ikke når jeg forklarer det og refererer til både reglelverk og inntekt osv.. Om han går rettens vei med dette hva vil skje da? At han får samme beskjed som det jeg har sagt? .. Det virker som han ikke vil forstå at det ikke går ann å ha så hyppig samvær uten å gå konk.. Ja det var jeg som flyttet fra han og tok med barnet mitt, men jeg hadde ingen valg da det begynnte å bli både psykisk og fysisk vold mot meg. Vi har også hatt lang sak angående dette og han hadde samvær med barnet med tilsyn den første perioden. Men nok om det nå.. Hva skal jeg si til han slik at han kansje forstår eller innser dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #2 Del Skrevet 4. juli 2011 Du trenger ikke forklare noe som helst, det er klare regler på dette. Du kan få NAV til å regne ut alt. Det blir enklest. De kan også regne ut barnebidraget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #3 Del Skrevet 4. juli 2011 Takk 10:33.. Da får jeg NAV til å regne det ut:) Barnebidraget blir også betalt av NAV.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #4 Del Skrevet 4. juli 2011 Er det ikke far som må betale reisen? det var det før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #5 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg ville også kontaktet nav ang dette. Jeg hadde ihvertfall ikke hatt flere tusen kroner hver måned å bruke på reise for barna.. Men jeg tenkte jeg bare skulle kommentere noe. Du får vel ny os når neste barn kommer, og hvorfor får du ikke utvidet barnetrygd? Du får da bt for et barn mer enn du egentlig har. Dessuten om du skal ut i permisjon så kan du søke delvis friplass i barnehagen fram til du skal begynne i ny jobb. Er mange stønader man kan søke på om man er alene med barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #6 Del Skrevet 4. juli 2011 12:43.. Jeg burde kansje ha sagt at jeg har samboer, og at det er derfor overgangsstønaden går ut i august Så da har jeg ikke lenger krav på forskjellige ting og måbarnstilegg går bort og utvidet trygd osv. Samboer er pappan til det nye barnet. Det er fler år siden jeg dro fra far til mitt første barn. Men jeg tar kontakt med NAV og får de til å regne på det. Jeg er bare redd for at jeg uansett har nødt til å betale en andel av det selv om jeg egentlig ikke har penger til det, siden loven sier at man skal dele reiseutgifter om ikke annet er avtalt. Jeg fannt en slik kalkulator som regnet ut hvor mye vi måtte betale hver om det var ca 5000 for reise. Han måtte betale ca 3500, og jeg 1500. Men ser jo selv at det ikke kommer til å fungere når jeg ikke har igjen mer enn 1000 kr til klær til meg og barnet etter alle andre nødvendige utgifter.. Husleia er jo ikke stor heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #7 Del Skrevet 4. juli 2011 Husk at du har en samboer også da. Så dere bør jo ha to inntekter. Synes det er merkelig at du deler opp kostnadene ut i fra hvilket barn det er snakk om. Din samboer var vel klar over at du gikk hjemme på OS da han gjorde deg gravid, at du trolig ikke har jobb og hvilke økonomiske konsekvenser dette får for han. Ja, du må betale din andel av reisen, det er sånn regelverket er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #8 Del Skrevet 4. juli 2011 12:43 her Sorry, skjønte det sånn at du var alenemor.. Sorry Men om inntekten er lav, så kan man fortsatt søke om delvis friplass i barnehagen via kommunen om din kommune har dette tilbudet. Der går det på total/samlet inntekt pr husstand, og har en husstand under så-så-mye i inntekt, så får man denne hjelpen uansett om man er alene eller ei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #9 Del Skrevet 4. juli 2011 Men altså... Penger er én ting, men det kan jo ikke være gunstig for barnet å reise så langt tredjehver uke? Hvis det er flere år siden du gikk fra barnefar så må vel barnet snart nærme seg skolealder, og da går det hvertfall ikke an å bytte slik. Skal barnet ha to barnehager også? Har hørt om det, nemlig, og det høres helt meningsløst egoistisk ut fra foreldrenes side.. Håper du kan få barnefar til å innse at barnets beste må komme først. Ingen mulighet for at dere kan flytte nærmere hverandre da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #10 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg hadde også revurdert samværsavtalen om barnet nå nærmer seg skolealder. Hva om du har hovedomsorgen, men at barnet reiser til faren sin i feriene, og kanskje blir i noen uker sammenhengende i sommerferien? Syns også det hørtes litt slitsomt ut for et lite barn og reise så langt så ofte. Hva tenker du om det, HI? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #11 Del Skrevet 4. juli 2011 Det kan da ikke være vanlig at en unge reiser avgårde i fly hver eneste måned for samvær? Dere får bestille en ny time til mekling og sette opp en samværsavtale som passer med avstanden dere imellom. På den måten kan dere også for et helt år avtale akkurat datoene for feriene og bestille fly så tidlig at dere får lavprisbillettene. Hvor gammelt er barnet da? Synes dette høres litt merkelig ut jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #12 Del Skrevet 4. juli 2011 Nå har ikke småbarn lov å fly alene lenger. Heller ikke med tog. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #13 Del Skrevet 4. juli 2011 Dytt! Vil gjerne høre tanker rundt dette, HI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #14 Del Skrevet 4. juli 2011 Har ikke små barn lov å reise aleine? Jeg reiser mye med tog og buss, også en del med fly innenlands og ser da rett som det er barn som blir fulgt til transport av mor eller far for så å reise aleine (selvfølgelig blir de tatt hånd om av personell)... hvilke regler sier at dette ikke er lov? Spm var til anonym over her! Til Hi Jeg har ikke så mye erfaring med dine problemer, men det må kunne gå an å søke råd hos nav og sjekk ut det med reiseutgifter, tror det skal deles om ikke annet. Du kan sikkert søke om støtte til barnehage i kommunen, dette vet også nav. Har ikke samboern din inntekt? Da burde han også bli med til nav å få hjelp til jobbsøking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå