Gå til innhold

Kva inngår i aktiv sykemelding?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var det eg TRODDE, men virket IKKJE slik på sjefen min når eg var borte å handlet no nettopp (jobber i butikk) og hun sa eg måtte komme når eg begynte i morgen. ( hun sa vi snakkes i morgen og eg sa at eg hadde tenkt å stikke innom noen timer på kvelden) Da sa hun at eg måtte møte det klokkeslettet eg skulle begynne og så skulle vi se kor lenge eg holdt ut. ( skjønner ikkje helt greiene, da det er jo hyret inn en extra person som skal ta vakten min så lenge eg er sykemeldt).

Annonse

Legen din følger ikke helt med!

http://www.nav.no/Arbeid/Oppf%C3%B8lging+av+sykmeldte/Aktiv+sykmelding+opph%C3%B8rer.282728.cms

Aktiv sykemeldig har blitt mindre og mindre brukt de senere årene og nå har det blitt helt avviklet. Du bør ringe nav og høre hva du skal gjøre nå for at de ikke skal stoppe sykepengeutbetalingene dine ...

Før var aktiv sykemelding slik at du skulle jobbe så mye du orket, siden det ikke var særlige retningslinjer på dette ble det litt opp til arbeidsgiver hvordan man la det opp. Som regel avtalte man et starttidspunkt, altså at du kommer på jobb klokka 10, også jobber du så lenge du orker og bruker så lang tid på arbeidsoppgavene som du trenger (kan ta flere pauser o.l.).

Men siden dette bare ble pes for de fleste vil nav at man heller skal være gradert sykemeldt. Selv ble jeg 80% sykemeldt en periode og legen anbefalte at jeg skulle jobbe to halve dager i uken, det gikk fint.

Jeg trodde den ordningen var opphørt jeg?

Men er den ikke det:

Dere skal avtale (i samarbeid med legen tror jeg) hvor mye og ca når.

Dersom utfordringen er helseproblemer som kan dukke opp på ulike tider, så kan det være fleksible tidpspunkt.

Du skal ikke "levere" som vanlig arbeidstaker, men gjøre ting som gjør at du skal komme deg tilbake i arbeidslivet.

Du skal ikke ha tidsfrister hengende over deg, og ikke gjøre dine normale arbeidsoppgaver i normalt tempo - skal du det, er gradert sykmelding det rette.

Ordningen er opphørt!

Ta en titt på linken i tidligere innlegg her.

Du må ringe nav med en gang og spørre hvordan du skal gå frem, legen din har gjort en feil og skulle ikke skrevet ut en aktiv sykemelding, men en gradert sykemelding.

Såååå... i går på jobb... begynte og kom klokken 3, og der sier sjefen min at eg ivertfall må være der til 8 (altså 5 timer) og eg var der til 8 eg ( selv om eg hadde veldig vondt). Men trodde liksom at eg kunne gå om eg følte for det, og den innstillingen likte hun ikkje... sa da at det var slik eg forstod det av legen min ( og internettog NAV og forstod det slik av de også), men der tok eg visst feil, i følge henne.

Så i dag er nakken, armen, skulderen og skulderbladet knust...

Skal på jobb i morgen klokken 3 også, men da er ikkje sjefen der.

Hun sa liksom at hun skulle se kva eg klarte og ikkje klarte. Kva gjør eg? føler meg litt utnyttet når det ikkje en gang er butikken som betaler meg ( er vel NAV), for eg trengte visst ikkje å logge meg inn engang.

Kva synst dere?

Annonse

Du er i utgangspunktet 100 % sykemeldt. De skal ikke regne med deg som en del av bemanningen den dagen. Du skal bare gå "opp på de andre". Så avtaler du med sjefen din hvor mye du føler at du klarer å jobbe i uka. Antall dager og timer. Orker du ikke å komme med en gang, så ringer du å sier at du ikke er i form, og sier sånn ca når du kommer!

Det er nok ikkje ett valg i følge sjefen, eg måtte komme når eg skulle begynne og holde på i 5 timer. Er kun denne uken det gjelder, neste uker har eg ferie, så er det rett tilbake i jobb med masse extra fordi det er andre som har sommerferie.

Hun utnytter deg og bruker sin makt som sjef feil. Aktiv sykemelding er for din del, ikke for arbeidsgiver. Det er for at du skal holde kontakt med jobb så det blir lettere å komme tilbake når du er friskmeldt. Når jeg var aktivt sykemeldt ble det skrevet en avtale om ca hvor mye jeg skulle være på jobb og hva jeg kunne gjøre. Men i praksis kom og gikk jeg mer eller mindre som det var best for meg. Hvis sjefen din ikke forstår at dette er for din del, så ringer du legen og får 100% sykemelding

Som arbeidsgiver hadde jeg nok satt pris på å vite når du hadde tenkt å komme. Er en fordel om du er der når behovet er der, for ellers er jo som du sier vakten din dekket inn med ekstra folk. Hadde jeg vært deg hadde jeg stilt i morgen til avtalt tid og heller tatt det derifra,sagt at du ser an formen hver morgen og kommer når du føler du er i stand til det. Det var jo derfor aktiv sykemelding eksisterte før,for at man skulle kunne sette inn andre folk dersom noen var sykemeldt. Det kan man ikke i samme grad ved en gradert sykemelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...