Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #1 Del Skrevet 4. juli 2011 I går var vi i kirken for å se på en barnedåp. Det var også nattverd i kirken. Og barn fra 10 til 5 (ca) var med foreldrene og tok imot nattverden. Er det normalt,eller har vi en sær prest? Jeg syns ikke det er greit at barn tar nattverd. Hva syns dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #2 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg synes ikke det er naturlig at barn tar nattverd, det er noe de man venter med til man er komfirmert. men det er jo bare min menig da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #3 Del Skrevet 4. juli 2011 Hvorfor synes du ikke det er greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #4 Del Skrevet 4. juli 2011 Det har datteren min gjort når vi har vært i kirken og det har vært nattverd. Ser ikke problemet i det, og presten syns ofte at det er veldig stas Hun er nå 8, men var 4 år første gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #5 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg mener /trodde at nattverd er noe man tar for å få tilgivelse for synder.Den eneste synden att barn har gjort er jo å være barn. Sålenge barna er døpt er nattverden unødvendig frem til komfirmasjonsalder mener jeg. HI Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #6 Del Skrevet 4. juli 2011 etter omfirmasjonen mener jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #7 Del Skrevet 4. juli 2011 Jeg mener det for barn er uskyldige. Presten der jeg var speider mente også det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #8 Del Skrevet 4. juli 2011 Nattverden er et sakrament hvor man symbolsk spiser Jesu legeme og drikker Jesu blod (katolikker mener at det er reelt og ikke symbolsk, at oblatet og vinen forvandles til kjøtt og blod når man spiser det). Man deltar i nattverd for å minnes Jesu offer, ikke for å få tilgivelse for synder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #9 Del Skrevet 4. juli 2011 I vår kirke er barn, i tråd med retningslinjene i den norske kirke, velkomne til nattverd i følge med sine foreldre, faddere eller andre voksenpersoner som har medansvar for barnets kristne oppdragelse. Mitt barn har gått til nattverd fra hun var ganske liten. I begynnelsen ble hun bare velsignet, etterhvert fikk hun også motta nattverd. Nattverden er til minne om Jesus og at han døde på korset til forlatelse for våre synder, bortsett fra det har den ingenting med våre eventuelle synder å gjøre. Såvidt meg bekjent er det ikke noe tros-test man må blåse i før man får nattverd, og man må ikke være spesielt hellig eller "god nok" heller. Den er for alle - og jeg synes at det er fint at barna kan få være med også. Det er en høytidelig stund for oss, først nattverd, så går vi bort og tenner lys i lysgloben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #10 Del Skrevet 4. juli 2011 Jenta mi var rundt 7 år da hun ville prøve det. Greit. Men det endte med at vi måtte ut i sakristiet slik at hun kunne brekke seg i fred etter altervinen;) Det har blitt med den gangen for henne. Her kan da de som har lyst, ta imot nattverd. Der er ikke noen grense, og vinen er alkoholfri, om det var det du lurte på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå