Gå til innhold

Ville dere latt en rusmisbruker passe barna deres?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier vel sitt, men...

Jeg har fått greie på at en person som stadig passer mitt barn, er rusmisbruker. Tidligere ganske sterke stoffer, men nå "mildere" ting slik som alkohol og sobril.

Mitt barn er hos denne personen hver gang barnet har samvær hos far, og jeg vet ikke om jeg liker det eller ikke. Har snakket med andre som sier at vedkommende nok klarer den oppgaven helt fint, og at vedkommende selv har bedt om avrusning. Men alikevel... kjenner at det ikke er helt ok for meg (selvom jeg i utgangspunktet ikke får gjort noe med det)

Uff, vet ikke hva jeg ville...måtte bare lufte tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg hadde ikke det, uansett om andre sier vedkommende nok klarer den oppgaven helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj men er barne alene med denne personen? eller er sammen far? Jeg hadde nok ikke vært helt komfertabel med å la denne personen ha ene annsvart for mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville aldri latt et menneske med rusproblemer passe mitt barn! Jeg stoler ikke på personer som bruker narkotiske stoffer rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Ja, personen det gjelder er alene med barna. Mitt barn har bare godord å si om denne personen, og later til å ha det riktig så gøy når h'n er der.

Saken er at far har et dårlig forhold til meg, og ønsker ikke å prate med meg om noe (og hvertfall ikke en ting som denne), og jeg kan heller ikke fortelle far at jeg vet det. Dette er en kjempevanskelig sak, syns jeg. Som sagt, jeg kjenner ikke den dette gjelder, men jeg skal gjøre det jeg kan for å få pratet med vedkommende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lagret litt fort her...

Når vedkommede selv har bedt om hjelp har h*n heldigvis innsett problemet selv og burde derfor også se at h*n ikke kan ha ansvaret for et barn.

Hva om noe skulle skje? Hvem skal ansvarliggjøres da? Barnevakten som er ruset (selv om det er lovlige stoffer) eller den som overlater barnet sitt til noen man vet ruser seg?

Og hvordan oppleves det for barnet å være sammen med noen som er ruset??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma er tidligere rusmisbruker, men jeg lar henne aldri være alene med barna. Jeg vet ikke om det er rusen som har ødelagt hjernen hennes, eller noe, men hun glemmer (feks. en gang vi var å gikk tur så skulle jeg bare innom kiosken og kjøpe en avis. Hun skulle passe vogna med babyen. Da jeg kom ut sto vogna alene og hun var langt oppi gata. Hun hadde glemt vogna....) og hun er sløv. Hun klarer ikke å kommunisere med barnet, eller med meg for de saks skyld, men jeg kan takle det for jeg er voksen. Et barn kan sikkert fort bli usikker.

Hun lever rett og slett i sin egen verden og kobler ofte helt ut.

Nå er det selvfølgelig forskjell på rusmisbrukere som på alle andre, men om personen fortsatt bruker rus så hadde jeg sagt NEi! Husk at det er du som kan komme i trøbbel om noen melder bf til barnevernet fodi han bruker denne personen som barnevakt eller at personen er i hus under samværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke ok. Rett og slett fordi om denne personen hadde hatt egne barn så hadde barnevern vært innblandet. Dvs bv hadde vært det og overvåket situasjonen (så sant de vet om situasjonene. Noe de skal ha da lege har plikt til å gå videre med saken - her opphører det at lege ikke har lov til å fortelle videre). Jeg ville nok ikke blitt innblandet i en slik situasjon - selv om det hele virket svært uskyldig.

Om far alltid er tilstedet er det sikkert ok, men aleneomsorg skal ikke en rusmisbruker ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg aldri akseptert. Og jeg har slike "milde" rusmisbrukere i svigerfamilien min..

For det første kan man aldri vite hva slags stand de er i, fysisk og psyisk, den dagen de passer mitt barn. For det andre kan det ligge piller på steder som barna kommer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nettopp det. Men som sagt, jeg er i en situasjon hvor jeg ikke kan fortelle far at jeg vet om dette, så jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre...

Slik jeg forstår det er det ikke et stort problem nå, men det har vært veldig mye misbruk tidligere. Personen har selv tatt ansvar for å få livet på rett kjøl igjen nå, og det må jo telle til denne personens fordel? Jeg ønsker heller ikke at mitt barn skal få vite hva dette innebærer (at vedkommende ruser seg) for det er mitt barn for lite til.

Jeg får tenke litt, og se om jeg kan komme opp med en lur løsning på dette her...

Takk for svar!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om din mann bruker en rusmisbruker som barnevakt kan han miste foreldreretten. Samme hvor lite ruset denne personen er. Jeg hadde selv snakket med rusmisbrukeren og sagt at du er bekymret - og tatt det derifra. Du kan selvsagt kreve at du ikke ønsker denne personen som barnevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoholiker...

Takk for svar :)

Jeg er enig i det du skriver, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal gripe dette ann. Barnet har allerede en pilleruset bestemor (på fars side), ei tante som har injesert narkotika flere ganger, og nå enda en omsorgsperson som ruser seg.

Dersom jeg griper fatt i dette nå kommer det til å eskalere ut av en annen dimensjon, og jeg er redd jeg ødelegger mer for barnet enn om jeg lar det være.

Men som sagt, jeg vet virkelig ikke...

Men takk for innspill! :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Det er ikke min mann, men min eks-samboer, og far til mitt eldste barn.

Er det sant at han kan miste foreldreretten pga det? Jeg ønsker jo ikke det, for mitt barns del.

Som sagt, jeg vet at barnet (og dens søsken, ikke mine) er der alene mange ganger. På overnatting og dagsturer, eller for å bli passet på kvelden.

Dette er som sagt kjempevanskelig for meg, men jeg må bare manne meg opp til å starte et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.... og personen det gjelder har selv voksne barn. Hvorvidt BV har vært involvert der eller ikke, vet jeg ikke.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til barn og barns velferd og sikkerhet så kan man ikke ta noen sjanser, mener jeg. Min mor er også mye bedre, men jeg stoler likevel ikke på henne alene med barna. Jeg kan ikke ta den sjansen. Barna mine kommer først.

Det du kan gjøre, siden du havner litt mellom barken og veden her, er å kontakte barnevernet for råd. For som sagt: Blir det trøbbel så er det du, som hovedomsorgsgiver, som må ta støyten for at du har sendt barnet til far når du vet at han bruker en rusmisbruker som barnevakt.

Sier ikke det for å være slem, men det er realiteten, og det kan høres ut som du trenger noen som kan om dette og som kan reglene for å hjelpe deg. Jeg hadde ikke nølt med å spørre barnevernet om råd (de er faktisk flinke og snille folk:)

Lykke til!

09:53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med noen lengre ned her; kontakt barnevernet for råd. Så kan de ta kontakt med far.

Selv om man vegrer seg for å lage baluba tror jeg du vil få vondt med deg selv skulle noe skje og du visste om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje jeg skulle gjort det. Men problemet er som nevnt at jeg kan ikke fortelle far at jeg vet. Jeg kan ikke fortelle barnevernet at jeg vet, heller.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som lar et barn være sammen med en rusmisbruker kan selvsagt miste foreldreretten. Det skulle da bare mangle. Men barnet skal da lide nød heter det.

Du er tydeligvis bekymret og jeg hadde tatt det opp med din eks. Godt mulig dette gjelder hans foreldre/søsken....da er jo dette hans ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det viktigste barns velferd og sikkerhet. Men jeg er redd for å hive meg uti noe som jeg tror er større enn det er, om du skjønner hva jeg mener. Kanskje er personen helt topp selvom vedkommende ruser seg? Kanskje er h*n edru og nykter når barna er der? Jeg aner virkelig ikke, det eneste jeg vet med sikkerhet er at personen har ruset seg i nesten 40 år, og nå er redd for å havne skikkelig utpå igjen....

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10:15, jeg kan ikke ta det opp med min eks, desverre. Dette er opplysninger jeg har fått via jobb, og har dermed taushetsplikt. Det er det som gjør det enda mer komplisert...

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!!

Ikke la denne personen passe barnet ditt!

Som datter av ei alkoholisert mor med pilleavhengihet vet jeg hvor lite som skal til.

På papiret var min mor en ressursperson med barn selv og avlastningsbarn. Hun var periodedranker og oppsøkte hjelp innimellom selv.

Problemet er bare, så lenge hun aldri klarte å kutte helt, drakk hun i smug eller heiv innpå piller selv når alle barna var der. For hun klarte selvsagt ikke å regulerer når hun skulle sprekke.

Pga skam og div. gjemte hun piller også, tenk om barna hadde funnet de?? De kunne være gjemt i stoler, i blomsterpotter, i kommoder. osv.

Min mor har klart å delvis skjule misbruket sitt igjennom 35 år, uten at det har blitt tatt affære hverken på jobben hun hadde(med barn) med de 4 barna hun selv hadde, eller med avvlastningsbarna.

Bv har vært kontaktet, dog for seint til å hjelpe.

Ser at det har vært noen grufullle episoder nå i ettertid når jeg selv har blitt voksen. Har selv fått barn nå, og selv om hun er flink som mormor innimellom, får hun overhodet ikke passe barna mine alene, kjøre med de, eller ligge over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått vite dette via jobb og har taushetsplikt kan jeg lettere forstå dilemmaet ditt.

Men du kan fortsatt ikke la dette passere nå som du vet det.

40 års rusmisbruk er lenge og kureres ikke over natten.

En anonym melding til barnevernet er kanskje det beste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det hadde vært det enkleste. Jeg får snakke med sjefen min etterpå og se om hun har noe forslag, og hvertfall hva jeg kan og ikke kan gjøre. Takk for alle tips! :)

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...