Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten her er lite interessert i gå på do og ser ikke problemet med å gå med bæsj i bleien... Har tatt av han bleien nå og han går bare i truse men jeg ser for meg mange skift i løpet av dagen dersom han ikke vil på do. Dersom jeg går med han likevel hyler han og skriker og sitter ikke i ro... sukk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen venner i barnehagen som har sluttet med bleie i det siste? Kanskje de kan brukes som inspirasjon?

Ta han med ut på stor gutt shopping! Det innebærer å dra ut å handle truser som han kan velge ut selv og så kjøpe doring eller potte. ( Kanskje det er lettere med potte?)

Snakk om at han er stor gutt og at det kan være lurt å slutte med bleie snart. La han så bestemme selv når han ønsker å prøve doen. Spør innimellom, men la det gå noen dager mellom hver gang du spør hvis han ikke er med på det med en gang.

Ikke gjør det til noe negativt!! Det er viktig.

Hvis han sier at han ikke vil på do, så sier du at det er greit, Be han si i fra når han er klar,

Lykke til!

Skrevet

Nei, det er akkurat det. Bestevennen har heller ikke sluttet og er like "håpløs". Han har vært med å kjøpe både truser og doring og potte, men er ikke så interessert. Han vil ikke være stor gutt sier han. Han vil gjerne ha på trusene utenpå bleien, men det har jeg sagt nei til.

Synes bare det er så dumt når han for noen uker siden gjerne ville sitte på doen og kunne gjøre det tid og ofte men nå vil han ikke i det hele tatt.

Idag har han hatt bare på truse og vi har hatt 6 uhell og ingen turer på do.

er det for tidlig likevel eller skal jeg bare forsøke noen dager til?

Han tisser på gulver og bare leker videre etterpå som om ingenting har skjedd.. Er jeg for ivrig?

Skrevet

Har han tørr bleie nårhan våkner om morgenen? Har han kan det være lurt og begynne med og tisse på potte om morgenen. Jeg satte fram potta da gutten min var 2,5 år, men begynte ikke trenin før han var nærmere tre. Fikk da sette på klistremerker på potta når han hadde vært flink. Klistremerkene var sjørøverinspirert fordi det er veldig inn for tiden. Nå er det 1,5 mnd siden han fylte 3 og vi har gradvis økt lengden på periodene han har gått med truse, og han har i en ukes tid nå gått bare med truse på dagtid og det er gått over all forventning. Noen uhell har det vært, men ikke mange. Og klistremerke premiene er det ikke så farlig med lengre, men det hender han kommer på dem selv. Og det er stor stas og tisse i gresset. Lykke til, dette klarer dere :-)

Skrevet

Takk for det begge to! Ja, det var litt stas å prøve å tisse i gresset isted iallefall-:) Han har av og til tørr bleie om morgenen ja så jeg får prøve å få han med på do da. Veldig lyst å få det til nå som det er sommer selvom den ikke er så veldig tilstede i Bergen

Skrevet

Jenta mi var bleietørr før hun fylte 3 år :)

Jeg kjøpte inn en klistremerkebok og klistremerker. når hun gikk på potta for å tisse fikk hun klistre ett merke, når hun bæsjet fikk hun to :) gikk vell 1 mnd, så var hun helt tørr :) men hun skifta fort ut potta med do da. ikke alle som foretrekker potta :)

Før jeg stratet hele potte"treninga" satt jeg meg ned å forklarte til jenta mi hvorfor hun måtte begynne å bruke potta/do. virket som hun skjønte det ganske fort :)

lykke til :)

Skrevet

Takk for svar! jeg dro rett og slett av bleien på mandagen. de to første dagene ble det mye søl og tørke opp men fredag løsnet det og han gikk på do. Lørdag og søndag var det ingen uhell. Håper det fortsetter nå*krysse fingre*

Skrevet

vi gjorde det på samme måte nå for 4 uker siden.. vi bare tok bleia.. vår gutt blir 4 til høsten så synes det var på tide.. har gått kjempebra.. vært på ferie og nesten ingen uhell, men han vil ikke bæsje på do så det gjør han i bleia om kvelden.. men han tisser ihvertfall ikke på seg.. 1 dag i bhg i dag etter ferien også og 0 uhell :) det med bæsjingen roer jeg ned litt, vil ikke presse på han heller,, mye de skal lære.. :) lykke til.

Skrevet

Så flott:) Her har han både bæsjet og tisset i potten. Jeg vet at det er helt normalt at de av og til vil bæsje i bleien så det ordner seg nok etterhvert:) har flere venninner som har opplevd det. Idag er 1 dag i barnehagen etter en uke ferie og jeg er veldig spent. Håper de går bra og gjør det ikke det så er det helt greit. Synes han er flink som klarte det så fort. Så bra at det gikk fint for dere også:) lykke til du også!

Skrevet

Så bra at han har sluttet nå da. jeg krysser fingrene for at han fortsetter slikt...;)

Et godt tips tror jeg er å begynne bleieavvenningen tidlig. jeg har selv to barn som har sluttet med bleie da de var 2 år og 1 mnd og 2 år og 6 mnd... min eldste som sluttet tidligst, begynte jeg å la gå naken/ kun i truse noen ganger i helgene. jeg prøvde å ta henne på do men hun ville ikke. ble litt tiss å tørke opp men det gikk greit...etterhvert så jeg at hun forstod at nå skulle hun tisse... en dag mens hun hadde bleie osv på seg ropte hun at hun måtte tisse. da gikk hun på do og etter det var hun helt tørr. omtrent ingen uhell...

minstemann derimot var ikke så lett å få tørr... jeg begynte på samme måten som søsteren. men det tok mye lenger tid. Jeg fortsatte å prøve å få ham til å sitte på do. det virket som han hadde do skrekk... han nektet å sitte der.. så jeg lovet ham en liten sjokoladebit om han satt på do... første gangen satt han der bare... etterhvert fikk han klistremerke for å sitte på doen. en morgen sa han nå tisset jeg i bleien. ta den av ta den av... og jammen var ikke bleien helt våt og varm....

så etter litt frem og tilbake sluttet han...

Skrevet

Vår gutt blir 4år i september, og hadde akkurat samme problemet. Han var rett og slett ikke interessert, til tross for at alle guttene på hans alder i barnehagen hadde sluttet.

Nå i slutten av mai snakket jeg med barnehagen, og kom fram til å begynne å ta på han truse fra morgenen av, å så kunne han få på bleie når de gikk ut.

Dette funket kjempe bra. Jeg hadde han på do/potta da han stod opp på morgenen, å så tok vi på truse. Han protesterte endel på å gå på do, men når vi lokket med en bok/katalog så gikk det stortsett greit.

Han fikk med seg 2par ekstra truser, 2 ekstra bukser og sokker i barnehagen. I barnehagen hadde de faste tider, der han gikk på do

De første 2-3dagene hadde han ett uhell pr. dag, på den tiden fram til de gikk ut og han fikk på bleie. Etter ei uke begynte han å bli flinkere til å si i fra når han måtte på do, og da begynte han med truse også når han var ute.

Å det var det :) selvfølgelig har han ett uhell inni mellom når han glemmer seg av. Men det har gått over all forventning :D

Skrevet

Har det på akkurat samme måte. Gutt på 3,5 som ikke vil på do eller potte. Lokker med klistremerker, og sier at når denne siden er full skal du få en henger til ute-traktoren. Det vil han ha, men vil ikke på do.

Jeg kan gjerne tørke opp tiss flere ganger om dagen, men når han sitter med bæsj i trusa og ikke enser det, så sier jeg stopp. Da får han gå med bleie til han innser selv at det er på tide å slutte. Ikke vil jeg han skal bæsje på plenen heller. Har ei på 1 som trasker rundt og.

Skrevet

Uff, nei det er ikke enkelt. Jeg er glad at det løsnet seg for min etterhvert, men da han hadde tiss og bæsj i bleien enset han det ikke i det hele tatt. Jeg tror nok at alle unger modnes forskjellig. Noen er klare når de er 2 år mens andre gjerne 4. Jeg blir irritert når enkelte påstår at alle unger er lik og at det er foreldrene sin feil dersom de bruker bleie lenger enn f. eks 2,5 år. Jeg er glad jeg ventet så lenge som jeg gjorde for nå var han klar. Så får vi se om lillebror er klar neste sommer når han er straks 3 år.

• 2 uker senere...
Skrevet

Sliter litt nå med at han ikke går på do når han skal bæsje.. (bæsjer ikke hver dag). Han bæsjer i trusen og så sier han ifra etterpå. Synes det er leit for han vet hvor han skal bæsje. Jeg vet ikke om det går for fort for han når det kommer eller hva som er grunnen for han går jo på do dersom han skal tisse. Vet det er andre som sliter med at ungene vil ha på bleie for å bæsje så det er vel ikke unormalt, men her har han jo bæsjet på do en del ganger før så det er ikke noe skrekkblandet med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...