Gå til innhold

Baby 10 mnd våkner 0430 - gjort det i flere uker nå... Noen med tips/erfaring?? HJEEEELP!!

Anbefalte innlegg

Lillebror på 10 mnd (har også en gutt på 3) har den siste tiden våknet lys våken kl 0430. Han er umulig å få til å sove igjen. Det er ikke spesielt lyst på rommet hans, og han nattammes ikke lenger. Alt har gått relativt fint med tanke på søvn frem til for et par uker siden. Når han har våknet på natten tidligere, han vi trøstet ham, gitt ham smokk, og fått ham til å sove igjen i løpet av kort tid.

Det virker egentlig ikke som han våkner fordi han er plaget av noe, men han har ikke fått tenner ennå, så de er vel rett rundt hjørnet. Ellers er han en frisk, fornøyd og blid gutt - lang og stor for alderen (77 cm/10.8 kg).

Han smågriner når han våkner, og hvis vi ikke går inn, eskalerer gråten veldig, og vi er redd hans skal vekke storebror, som sover vegg i vegg med ham. Er ikke så keen på å prøver Ferber-metoden.

På dagtid sover han to ganger, fra 0830/9 til ca 1030 og fra 13/1330 til ca 15. Sovner lett under disse lurene, spesielt på morgenkvisten.

Veldig god apetitt, har følgende matmønster:

06: Ammes (ammer ham ikke 0430, er redd det kan øke problemet)

08: Grøt og banan

1130: To skiver med pålegg

15: Middag

1830: Grøt

19: Ammes og legges for kvelden.

I tillegg får han div. frukt som mellommåltid. Ammes morgen, midt på dagen og kveld, og drikker vann til måltidene.

Noen som har godt tips og/eller erfaringer? Vi hadde litt samme problemer med eldstemann, men det varte alltid bare noen dager, og vi fant som regel en årsak til det (tenner på vei, lyst på rommet, sommervarmt etc).

HJEEELP! Må få dette i orden før jeg begynner i jobb!! Håper noen har tips! :)

Fortsetter under...

Jeg ville kanskje prøvd å kuttet ned noe på søvnen på dagen. Eventuellt prøvd en lang lur midt på dagen. Barnet mitt sov fra ca 12-14/1430 da det var så gammelt. Han er ikke bare sulten og har lyst på pupp da? Vi hadde også perioder der barnet våknet på natten og jeg ga pupp litt på natten, så sovnet igjen. Jeg hadde nok ammet, mest fordi det er enkelt, og fordi jeg visste at barnet mitt sovnet igjen av det. Eventuellt strekke leggetiden til 1930 og se om det hjelper.

Niks. Vår første gjorde det samme i månedsvis da han var ett år, men det gikk over av seg selv efterhvert. Vi prøvde søvndeprivasjon, men da ble han bare hysterisk av tretthet på dagtid, og våknet fremdeles halv fem om morgenen.

Hvis han er lysvåken, klar og blid og ikke sulten: Prøv heller å tenke på hvor mye du får gjort på morgenen når du står opp så tidlig! Og legg deg tidligere om kvelden :) Ikke så oppmuntrende kanskje, men dette går jo trolig over uansett... Slik er livet med små barn i min erfaring. Og vi venter nummer 4 nå :) (og jeg jobber 60-timers uke -alt går!)

Vi hadde en sånn periode. Vi gikk bare inn og sa at det var natta og la han ned igjen Han la seg selvfølgelig ikke til å sove igjen med en gang, men satt der gjerne å sutra og smågrein en stund, men etter en stund sovnet han igjen, og sov noen timer til. En uke eller to med dette, så sluttet han å våkne så tidlig, og han har aldri gjort det siden heller. :)

Jeg tenker at han sover for mye på dagen. Da sønnen vår var 10mnd sov han kun en gang om dagen, opptil 2timer ca, og gjennom hele natten, ca 12timer fra 19-7. De gangene det kom perioder hvor han våknet tidlig så nektet vi å ta han opp. Han fikk sutten og trøst. Hvis han begynte å gråte når vi gikk ut så ventet vi litt før vi gikk inn igjen. Skjønner jo at dere er redde for å vekke storebror. Kanskje passe på at gråten ikke eskalerer for mye før dere går inn

Jeg tror jeg ville prøvd å kutte ned til en lur om dagen. Og da ta den etter lunsjtid. Blir en tilvenning med sutrete unge. Men det går seg til. :o) At han sover siste gang til kl. 15, kan være noe av problemet. Uten at jeg vet, siden jeg ikke kjenner søvnbehovet til sønnen din.

Lykke til, iallefall! Burde vært en bruksanvisning som fulgte med disse små.l :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...