Gå til innhold

Dere NAV-ansatte eller andre eksperter... komplisert situasjon, har dere svar?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sånn har jeg det: (og rett meg hvis jeg har misforstått noe)

-har termin 15. okt

- går på dagpenger nå

- må slutte med dagpenger den 15. aug pga deltidsstudiet mitt starter opp da (dagpenger er jo 'strengt' forbudt når man studerer)

- har fått tilbud om vikariat fom 15 aug og ut september. Kommer ikke til å tjene allverden på dette vikariatet, men arb. plassen ville gjerne ha MEG og jeg vil gjerne, for å vise goodwill

Problemet er: hvis jeg tar tidlig fødselsperm (når dagpengene slutter 15 aug) så vil fødselspengene bli beregnet ut i fra de 6 beste av de siste 10 mnd, håper jeg. Da vil grunnlaget ikke være så værst.

MEN hvis jeg slutter med dagpenger og jobber en mnd før permisjon, så tar de vel bare de 3 siste mnd med inntekt som beregningsgrunnlag, og da tror jeg at jeg kommer dårligere ut, iom at dagpengene i sommer er relativt lite...

Så til det jeg egentlug lurer på; hvis jeg tar tidlig fødselspermisjon (fra ca 15. aug), så blir (forhåpentligvis) foreldrepengene beregnet ut i fra at jeg gikk på dagpenger, dvs 6 beste av siste 10 mnd. Men kan jeg gå ut i permisjon tidlig og likevel jobbe frem til tett opp mot termin? Kan jeg gjøre en avtale med NAV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan ikke jobbe mens du mottar foreldrepenger, med mindre du går ut i en gradert permisjon. Der er det mulig du kan trikse og mikse litt sammen med saksbehandler på NAV, men er litt usikker da jeg selv ikke er saksbehandler, og dermed ikke har den samme "makten og bestemmelsesretten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, nei det er ikke lett å vite, det er jo beregningsgrunnlaget jeg går og grubler mest på, og jeg har vært innom Nav lokalt og spurt men det virker som om de ikke vet noe, eller vil holde hemmelig reglene for hvordan de beregner foreldrepenger. Det går visst på skjønn, men det hjelper jo ikke meg når jeg prøver å planlegge for å komme best mulig ut av en litt vanskelig situasjon.

Derfor prøver jeg å finne ut mest mulig selv så jeg vet hvordan det kan gå....

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...