Gå til innhold
Det blir noen minutter nedetid og ustabilitet i perioden 10:30-11:00

Venninnen min drikker for mye (eller?) nb:langt

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Beklager, litt langt innlegg:

Har en venninne, som er helt super på de fleste områder, og som jeg setter stor pris på. Jeg er derimot ikke helt enig med hennes "livsstil"...

Hun fikk barn da hun var 21 - og barna er nå 3 og 7 år gamle. Hun selv mener det var veldig tidlig å få barn , og at de gav opp festelivet (dette til tross for at de begynte å drikke da de var 14).. Hun tar derimot igjen festingen nå! De drikker gjerne 8-10 helger på rad, mens barna er hos hennes mor. Barna har det greit der, ikke misforstå, men jeg synes likevel barna bør ha litt helgeaktiviteter med foreldrene også. Nå skal det nevnes at de er flinke ellers, til å finne på ting med ungene.

Jeg har jo strengt tatt ingenting med dette å gjøre men det er likevel frustrerende å stå på sidelinjen og se på, og høre henne si at "de aldri er ute" , eller at de bare kan på 2 festivaler istedenfor 3. Folk i bygda snakker om dem, og jeg begynner rett og slett og bli lei av å forsvare henne hele tiden, om deres livsstil og hennes klesstil (Hun har en tendens til å være den som har på seg minst tøy, uansett sammenheng)...

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, om jeg skal akseptere henne for den hun er, (hun festet ikke like mye før, men de siste 2-3 årene har det blitt mer og mer) og ikke si noe eller om jeg skal snakke med henne. Har prøvd det siste alternativet før - da hun spurte hva jeg mente om at hun festa "litt", og da svarte jeg at jeg synes hun var veldig mye ute til å ha 2 små barn, og at jeg aldri ville hatt det slik.. Da ble hun fornærma og svarte at vi kunne snakkes når jeg selv hadde 2 små!

Noen som har vært i / eller er i liknende situasjon? Hva bør / kan jeg gjøre? Stor takk til alle som tar seg tid til å lese og vare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får bare fortsette å stille opp for venninnen din. Hun tar vel igjen noe av det tapte som hun selv sier. Hun har samboer som er lik?

Barna har det nok kjempe fint hos besteforeldrene og før eller senere går hun nok lei festivallivet også.

Hadde ikke brydd meg om hun gikk lettkledd på byen. Det gjør venninna mi ogsp og folk kommenterer det. Jeg spør bare om dem ikke har noe annet å bry seg med enn hva folk har på seg.

Ja hun burde ha helgeaktiviteter med barna men. De lider nok ingen nød uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er gift, og han er ute like mye som henne (når han ikke jobber). Ja er ikke i tvil om at barna har det greit der de er, men er likevel en bit av meg som føler hun nedprioriterer dem...

Ang klesvalget er jeg dels enig. Jeg er alltid den som sier til folk at de skal bry seg med sine egne saker, uansett hva de kommenterer om henne - men synes likevel ikke dem sømmer seg å vise halve rompa og hele kløfta på byen når man har små barn hjemme ( eller ellers for den saks skyld). Men er jo ikke min sak...

Takk for svar!

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selv mitt første barn da jeg var 23, og var vel ikke helt ferdig med "festfasen" i livet. Jeg hadde en lang periode etter at barnet bl over året, med mye fest og uteliv. Jeg trengte det, rett og slett.

Nå er jeg forholdsvis gammel her inne, og sitter for det meste hjemme(gidder ikke fly ute, selv om jeg er singel). Det var en periode, selv etter at jeg ble mor. Jeg var ikke helt ferdig, på en måte. Men det ble jeg fort likevel.

Ansvar i det daglige har jeg alltid tatt, så selv om jeg hadde den perioden, så har ikke mine barn lidt noe av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå 23 og venter nr.2, forstår ikke at hun ikke er ferdig me utelivet viss hun drakk siden hun var 14 (gjore det selv!)

Kjenner ingen plass at jeg har behov for fest og fyll slik som før.. Er faktisk glad jeg slipper.

Bor selv på bygda å om jeg hadde vert ute like mye som vennina di hadde folk snakka om det!

Kan selfølgelig gå ut med gode venner av og til, men syns faktisk at så mange helger på rad er mye, uansett om man har en eller flere barn..

Jeg har faktisk ikke samvittighet ovenfor mine barn eller mann å evere ungene vekk hver helg.

Hadde jeg hatt en slik vennine hadde jeg sikkertikke turt å sagt noefor er redd for å blande meg, men veit at ALLE hadde snakka om henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg skjønner tankene dine og hadde sikkert tenkt det samme selv. Samtidig har jeg en ganske mye eldre bror som ble pappa tidlig og han og kona, for de giftet seg da de var 19, hadde også en slik periode hvor ungene omtrent bodde hos mine foreldre, Og jeg vet at det ble snakket mye om og ikke minst mente "alle" at mine foreldre var rett og dumme og blinde som passet ungene så mye og ikke forlangte at broren min og kona ble voksne.

Vel, i dag er min bror og kona fremdeles gift, de er engasjerte og flotte foreldre med et veldig nært forhold til sine barn, og de har barnebarn. Og jeg tenker at mine foreldre visste hva de gjorde den gangen de stilte opp. Og i dag som jeg er voksen vet jeg også at mine foreldre aldri ville ha fortsatt å stille opp slik i en evighet, men da gav sin unge sønn og svigerdatter litt tid til å rase av seg og bli voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg forstår det ikke jeg heller. Har full forståelse for at man trenger en fest av og til, men ikke alltid:..?! Har sagt til henne at jeg gjerne passer ungene hvis de ønsker å gå på middag el kino, men de ønsker ikke å prioritere pengene slik og mener de får mer ut av å drikke.

Jeg har selv aldri drukket så mye, med eller uten unger. Kanskje derfor jeg reagerer så kraftig også.. Men som de selv sier, de finner på en hel haug med ungene i uka, og ungene har det greit i helga , så de mener de ikke gjør noe galt. Merker jeg begynner å bli veldig lei av å forsvare dette hele tiden, alle snakker jo om ho / de , og de "stakkars ungene"... Vanskelig å prate med ho om det også, da ho har en tendens til å komme veldig i forsvarsposisjon og slenge ut allverdens med "nå har ikke du to unger selv , så dette vet du ikke en dritt om" osv, veldig usaklig..

Takk for svar

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei er vel ikke at jeg tror at barna "lider", da jeg vet de er veldigjærlige og gode foreldre ellers. Jeg prøver bare å "forstå" meg på deres prioriteringer, og vet ærlig talt ikke om jeg skal si noe eller holde kjeften lukket... Synes 8-10 helger på rad er veldig mye jeg da, og synes det er leit for dems del at de ALLTID er bygdesnakkis, både i skolesammenhenger , på jentiser, på byen osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nok en mening med det de gjorde, at de lot dem rase fra seg med vilje for at de skulle bli bedre foreldre på sikt... men nå skal det jo sies at dette paret er nærmere 30 , og HAR rast fra seg fra før. Moren tør aldri å si nei når de spør om banrevakt, og gjør hun det (at hun nøler eller liknende) blir de bokstavelig talt sure på henne og sier f.eks "ja vel, nå har jo barna gledet seg til å være med bestemor, men det må jo du se selv om du ikke kan ha de. Er jo ikke som om du skal noe uansett" og liknende. Og det ender alltid med det samme : Mora ringer lørdag formiddag og ber om unnskyldning (for noe hun ikke har gjort galt) og sier at Såklaaart kan hun passe barna. Dette vet jo min venninne , siden hun allerede har kjøpt øl og stryket klar kjolen... Synes synd på mora ( hun har endel angst problemer etter mannen døde) som ikke tør å si nei, og synes det er frekt av dem å utnytte hennes situasjon...

Så er vel mye jeg igrunnen skulle sagt, men er ikke villig til å ødelegge et ellers godt vennskap fordi jeg er uenig i deres levemåte...

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du reagerer. Men som andre nevner så tror jeg dette dreier om å ta igjen tapt ungdomstid. Jeg fikk barn i ung alder, og følte meg bundet på hender og føtter da jeg så de barnløse og/eller single venninnene mine feste og herje. Jeg begynte også å feste da jeg var 15-16 år, og trodde jeg var "ferdig-festet" da jeg var 20år og ble gravid. Men i en alder av 24 år så brøt jeg med barnefar, jeg var rett og slett ikke klar for familielivet. Dette skjønte jeg ikke da, men etterhvert som jeg ble eldre innså jeg at det var der skoen trykket...

Året etter møtte jeg en gutt/mann som aldri gadd å feste. Og da vi fikk barn prøvde jeg å unngå å gå i samme fella, så jeg var så dum at lot han ha all den egentiden han ønsket seg. Enden på visa var at han fikk for mye luft under vingene og stakk da HAN var 24 år. Problemet er at nå sitter jeg her alene med våre 3 små barn mens han er ute og tester andre beiter og vifter med p%¤#en fordi han må ta igjen den tapte ungdomstiden. Og nå et år etter bruddet så har HAN fått ny dame, nå var han endelig klar til å slå seg til ro. Så historien gjentok seg, what goes around comes around, karma is a bitch.. osv.........

Tror bare dette må gå seg til og så får man håpe de snart våkner opp og innser at når man har satt barn til verden, så er det noen som er viktigere enn dem selv. Alle må selvfølgelig få ta seg en tur på fest innimellom, men det er snakk om å prioritere. Man kan ikke være med på alt når man har fått barn, sånn er det bare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, og ikke minst deling av din egen erfaring!

Ja jeg får vel også bare håpe på det da, at de prioriterer annerledes etterhvert og heller bruker tid på barna enn på å feste hele tiden. For de vil virkelig være med på ALT, ingenting som kan sløyfes når det kommer til alkohol, men er det ting som ikke innebærer alkohol (f.eks jentiser, babyshower, middager/kino osv) så er det null problem å takke nei - for det gidder de ikke å bruke opp barnevakt-kvota si på.. Synes bare det er synd det er blitt slik, da de er flotte mennesker ellers..

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ønsker å være en god venninne,men du er veldig dømmende syns jeg.

Du sier du kan passe barna hennes om hun vil på kino. Ok,la oss si hun takker ja til det.Kinoen begynner kanskje kl 20 eller 21 (veldig vanlig) da må jo barna sove over hos deg?

Hvilken rolle spiller det da for deg om de har an alkoholfri kveld eller ikke.Barna må fortsatt overnatte borte.

Og om noen drikker hver lørdag så er ikke det så mye faktisk. Det er faktisk mange her inne som drikker oftere enn det,men da er det vin hjemme mens barna sover.

Venninnen din er i det minste ærlig og lar det ikke gå utover barna at hun fester.De koser seg jo hos bestemoren.

ps, setningen "Ja jeg får vel også bare håpe på det da, at de prioriterer annerledes etterhvert og heller bruker tid på barna enn på å feste hele tiden" viser at det er dine holdninger det er problemer med,ikke venninnen din sine. (om hun kun drikker i helgene da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eeeehhh... 14:23... Men er du virkelig det? Ser du ikke forskjellen på å sitte barnevakt (hjemme hos dem f.eks) for at foreldrene kan ta seg en tur på kino og ut og spise, kanskje være borte fra 19-01 en kveld, kontra å komme med barna i 18-tiden (skal sikkert på vors) og så må barna sove over og ikke bli hentet før foreldrene er kjørbare, langt ut på ettermiddagen? Hver helg??

ikke HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeeehhhh,skulle HI reise fra egne barn for å sitte barnevakt hos andre?

Om det er barna hun er såå bekymet for?

Og det var jo snakk om 8-10 helger på rad, ikke 52? HI har altså snakket om sommeren? og festivaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hi har en mann som ser etter deres barn mens hi passer venninnens barn.. Ikke gjør deg vanskelig, 14:31.. hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med min datter og fester ikke lengre. Men jeg har oppdaget at man fint kan dra på festival selv om man har barn. Man må bare omstille seg litt og heller dra på dagtid, drikke kaffe istedenfor øl, delta på barneaktivitetene istedenfor å rocke og dra hjem når festen begynner.

Man trenger ikke melde seg helt ut selv om man har barn. Man må bare se andre muligheter;)

Hva om du snakker med henne? Foreslå at dere kan gjøre ting i helgene sammen med barna? Dra på festival på dagtid når det er aktiviteter for ungene?

Om dere gjør noe sammen så vil hun kanskje ikke lengre føle at hun går glipp av noe, samtidig som hun vil oppdage at det ER faktisk morsomt å gjøre slike ting med ungene og at det MÅ ikke være alkohol og fest på festival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør meg ikke vanskelig,jeg syns bare forslaget ditt var teit.

Jeg ville jo mye heller passet barna til en venninne i mitt eget hus,enn å reise til ett fremmed hus for å sitte barnevakt.De er jo nesten 30 år,ikke 16.

Syns du det er normalt å sitte barnevakt i andres hjem når du har egne barn 14:34?

14:31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alternativet er å sitte hjemme hos dem i noen timer slik at foreldrene får en hyggelig kveld ute kontra å ha barna deres hjemme hos meg til langt på dag neste dag, jo jeg tror faktisk jeg hadde foretrukket det første. Jeg har 4 barn selv, så om alternativet er å enten ha 2 barn i noen timer hjemme hos dem eller å ha 6 barn i et døgn hjemme hos meg så er ikke valget vanskelig for meg ihvertfall. Tålmodigheten min er ikke lagd for å tåle 6 barn.. :)

Selvfølgelig er det enklere å ha barna hjemme hos seg selv, men da må man jo også ha de på overnatting istedenfor at barna blir lagt i egne senger på kvelden og når de våkner om morgenen så er foreldrene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo foreldrene som må bestemme hva de syns er hyggelig? Jeg syns HI er frekk og urimelig som stiller krav til hva venninnen skal gjøre om HI skal sitte barnevakt.

14:23 tror jeg:-S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet ditt hi? At venninnen din har barnevakt,at hun drikker eller at hun er mindre sammen med deg enn før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg passer gjerne barna hvis de vil finne på noe som et par , da han jobber endel ellers. Nei, barna sover ikke over hos meg. Jeg sitter da 3-4 timer hos dem på kvelden, og de er hjemme i normal tid, og kan selv stå opp med barna dagen etterpå. Barna må derfor ikke overnatte borte, og jeg sier at jegkan sitte for å unne dem litt "par-tid" sammen. Jeg sitter derimo ikke b.vakt for at de skal gå på rav-fyll, være på nach til kl 08, og at jeg må sove der, evt ha ungene hos meg til de er oppegående nok til å ha dem selv...

Mulig jeg er dømmende, men det er jo mye av grunnen til at jeg skriver dette innlegget - fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal reagere. Er fullt klar over at det er MINE holdninger - det er jo jeg og alle andre som reagerer på dette .Alle bortsett fra dem selv aktisk...og det synes jeg er leit!

Ja hun drikker bare i helgene ja!

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg passer gjerne barna hvis de vil finne på noe som et par , da han jobber endel ellers. Nei, barna sover ikke over hos meg. Jeg sitter da 3-4 timer hos dem på kvelden, og de er hjemme i normal tid, og kan selv stå opp med barna dagen etterpå. Barna må derfor ikke overnatte borte, og jeg sier at jegkan sitte for å unne dem litt "par-tid" sammen. Jeg sitter derimo ikke b.vakt for at de skal gå på rav-fyll, være på nach til kl 08, og at jeg må sove der, evt ha ungene hos meg til de er oppegående nok til å ha dem selv...

Mulig jeg er dømmende, men det er jo mye av grunnen til at jeg skriver dette innlegget - fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal reagere. Er fullt klar over at det er MINE holdninger - det er jo jeg og alle andre som reagerer på dette .Alle bortsett fra dem selv aktisk...og det synes jeg er leit!

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dømmende, men det er jo mye av grunnen til at jeg skriver dette innlegget - fordi jeg ikke vet helt hvordan jeg skal reagere. Er fullt klar over at det er MINE holdninger - det er jo jeg og alle andre som reagerer på dette .Alle bortsett fra dem selv faktisk...og det synes jeg er leit!

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...