Gå til innhold

Stramt leppebånd??

Mamma til snart 3 <3

Anbefalte innlegg

Helt siden sønnen min fikk fortenne oppe har han vært litt umulig å få til å pusse tenne oppe. Har egentlig ikke tenkt så mye over det, anna enn at det har vært litt irriterende å ikke få pussa dem ordentlig. Men de siste tre dagene har han hylskreket hver gang vi har gjort det og noe har tydelig plaget han! I dag har han vært veldig utilpass og ikke spist noe særlig, spes ikke brødskive, kjøttbiter osv som er litt hardt.

Skjønte det var noe med fortenna når han prøvde å tygge over en jordbær og han starta å hyle av det, så etter kveldsstellet i kveld sjekka jeg om han feks hadde fått munnskold eller noe lignende i tannkjøttet, men det jeg da oppdaget var at det leppebåndet i overmunnen begynte mellom fortenna. Noe jeg aldri har sett før, og han var i tilegg hoven på innersiden av leppa nå. Begynte jo da å skjønne hvorfor han ikke har likt å blitt pussa tenna på der.

Noen som har erfaring med dette?

Har aldri tenkt noe over om leppa virker stram eller noe så jeg synes det er så rart.. Hva gjøres evt med dette?

Han har jo så vondt i kveld stakkars og våkner ofte og sutrer.. Tenkte å ta han med til hs i morgen å få dem til å se på det! Håper de har noe fornuftig å komme med iallefall :)

Han er 13 mnd forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme hadde eldstemann her, leppebånde oppe begynte bak fortenna å gikk frem mellom dem, plagdes med tannpuss og mat, samtidig som han mange ganger slo seg å da var det akkurat som om leppebånde sprakk.. var hos legen pga ørene hans (øre,nese hals) og spurte om det der, og da fant de ut at under neste narkose for nye dren skulle di brenne/skjære det bort. De gjor det under neste narkose og er i dag 6år og ikke mellomrom mella fortenna og leppebåndet er der det skal være :)

Så er noe å gjøre med det, tror kanskje storebror her var rundt 1,5 - 2 år da de gjorde det.

hør med legen, for når det er vondt å spise å pusse tenner så er det plagsomt, å burde gjøres noe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde stramt leppebånd, kan ikke huske at jeg var spesielt plaget, men fikk det likevel skjært bort. Var ikke noe skummelt og tok ikke lang tid. Tror jeg var sånn 11 år da jeg ble "operert".

Grunnen til at de ville fjerne mitt var fordi det kunne legge seg mat mellom tannkjøttet og fortennene om du forstår. Leppebåndet var så stramt at tannkjøttet ble løftet litt. Om det kom mat under der så kunne det forårsake en infeksjon og det ville nok gjort vondt. Kanskje det er det som er skjedd med gutten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...