Gå til innhold

Den nye fedrekvota, bra eller dårlig?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vanskelig for å bestemme meg om jeg liker det eller ikke...

Synes i utgangspunktet at lengre permisjon er ok, men synes det er rart at mor har ni uker lovbestemt permisjon og far har ti. Burde ikke dette være likt?

Vil gjerne høre andres synspunkter på dette.

Og damer... hold denne diskusjonen på et voksent nivå! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis permisjonen absolutt skal være delt inn i kvoter synes jeg det mest rettferdige ville vært slik:

Fars kvote: 10 uker

Mors kvote: 10 uker + de ukene vi blir tvunget til å gå i permisjon før termin (som vi faktisk ikke får sammen med barnet) + 1 uke ekstra pga de fysiske ulempene som følger med en fødsel (de aller fleste som føder trenger noen dager for at melk skal komme igang skikkelig, sår skal begynne å gro osv)

Da mener jeg at permisjonen hadde vært "rettferdig" fordelt og at foreldrene selv kunne delt resten slik de ønsket. På den måten vil kvinnen (som faktisk føder babyen) ha litt mer pga det fysiske som medfølger svangerskap og fødsel, mens resten var likt. Vi ville fortsatt fremme likestilling og "tvinge" flere mannsdominerte arbeidsplasser til å godta permisjon som "gyldig fravær". Vi ville fortsatt hatt valgfrihet om hvordan man selv ønsker å dele resten av permisjonen. Vi ville ivaretatt babyens behov for å bli kjent med både far og mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor vi diskuterer luksusproblemer. Jeg er sjeleglad for permisjonsløsningen vi har i Norge. Vi er utrolig heldige som i det hele tatt kan gå hjemme til barnet er året - og i tillegg få betalt for det.

Det kunne kanskje vært lovbestemt med 12 uker til hver, men ser ikke vitsen siden jeg aldri har hørt om et tilfelle der mor ikke har hatt minst 12 uker. (med unntak av sykdom e.l)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, det er ikke behov for å lovbestemme like mye til mor som til far, for mor tar mer enn 9 uker uansett, sånn er det bare, mens veldig mange fedre bare tar fedrekvoten. Det er jo helt fantastisk at vi får være hjemme med barnet vårt ett helt år med lønn... har dere snakket med mennesker fra adre land om hvilke rettigheter de har til lønn i forbindelse med fødsel, sykdom etc...? Jeg syns det er for ille at noen mener at far ikke egentlig burde ha noe permisjon i det hele tatt ( jeg sier ikke at det er det dette gjelder, men det er ikke rent få med denne meningen her inne gitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er far som trenger den lovbestemte kvota, ikke mor. Alle arbeidsgivere aksepterer at kvinner forsvinner i permisjon i et år, mens mange avviser fedre som ønsker å ta ut mer enn de lovpålagte ukene. Derfor er jeg helt for at far får lengre kvote.

At mor har færre uker som er forbeholdt henne er kun et hypotetisk problem. Den dagen flere fedre begynner å kreve å få hele permisjonen bortsett fra mors ni uker kan vi heller begynne å diskuterer om "mammakvoten" bør utvides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar jo feil HI, mor har lovbestemt 9 uker og far har 12 uker. Dette ble endret for 3 dager siden.

Jeg syns det er bra på den måten at fedrene får mer tid sammen med barnet. Selv om en fordeler resten av permisjonsukene seg i mellom, så pleier alltid mor å få flest uker, gjør hun ikke?

Jeg er enig i at de små trenger mor mest i starten, og at det er bra for forholdet mellom far og barn at de får flere uker sammen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...