Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Del Skrevet 3. juli 2011 Prøver å lese meg litt opp her, det står: Leies hele eller en større del av boligen ut halve inntektsåret eller mer, er utleieinntektene alltid skattepliktige. Dette innebærer at hvis hele eller en større del av boligen leies ut mindre enn halve inntektsåret, og eieren selv har brukt boligen resten av året, er utleieinntektene skattefrie. Betyr det at jeg slipper å skatte av leieinntektene ut dette inntektsåret om jeg leier ut leiligheten min fra august (under halve inntektsåret)? At jeg begynner å skatte fra januar av leieinntektene? Jeg bor nå i leiligheten som jeg skal leie ut fra august. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #2 Del Skrevet 3. juli 2011 Tror du må skatte uansett hvis du leier ut en leilighet som ikke ligger i et bolighus du selv bor i. Hvis du f.eks eier to hus( hvis man bor på en gård kan jo dette være tilfelle\ ), så er leieinntekten uansett skattepliktig. Hvis du derimot har en leilighet i huset du bor i, er leieinntekten skattefri hvis VERDIEN av den delen du leier ut er mindre enn den du selv bor i. Viktig her å vite at antall kvadratmeter ikke er avgjørende, men verdien av det du leier ut. Kan jo være to nesten like store deler, hvor man bor i den mest shabby delen selv, og da kan man bli skattepliktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #3 Del Skrevet 3. juli 2011 23.22, det der var jo ikke svar på det HI spurte om... Hun vet at hun må skatte når hun leier ut en hel bolig, hun lurer bare på om hun må skatte for utleien i de 5 mnd hun leier ut i 2011 eller ikke. HI: I følge de sitatene du la ut trenger du da ikke skatte før i 2012, men jeg ville bare ringt skatteetaten og spurt for sikkerhets skyld. http://www.skatteetaten.no/no/Adresser-og-apningstider/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #4 Del Skrevet 4. juli 2011 Du må skatte 28 % av leieinntektene, selv om du leier ut fra august. For noen år tilbake så var regelen slik at du slapp å skatte ev leieinntekter om du selv bodde halve året i leiligheten, det har de nå endret på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #5 Del Skrevet 4. juli 2011 en ting jeg glemte å skrive, som jeg synes du bør tenke over.. Om du eier leilighet i sameie, så må du huske på at du også må skatte 28% av din andel av inntekt i sameiet når man leier ut. På selvangivelsen står denne summen oppført, og skattetetaten mener da at man skal skatte av disse inntektene og ved utleie, selv om dette ikke er en sum du som eier kan gå til styrefomannen og hente ut. Dette var jeg ikke klar over da jeg leide ut, så da kom det plutselig en sum på 3-4000 ekstra jeg måtte betale (sameieinntekt på rundt 15 000 eller noe). Jeg leide ut fra august 2009 og ut året, og måtte skatte av hele summen av inntekt for sameiet det samme året (virker ganske fjernt for min del, men slik er det). Bare greit å være litt obs på slike ting når man leier ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #6 Del Skrevet 4. juli 2011 Ser at det ble litt utydlig der...Jeg mente, at siden dette tydligvis er en frittstående leilighet( ikke en del av et hus), så er leieinntekten skattepliktig uansett om du leier ut bare deler av året. anonym over her..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #7 Del Skrevet 4. juli 2011 Altså, anonym 23.22 og 08.42 :=)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #8 Del Skrevet 4. juli 2011 Takk for svarene! Da lønner det seg jo virkelig ikke å leie ut.. =/ Jeg eier i boligbyggelag. Vil det da si at jeg må nesten skatte 50% av leieinntektene da? =S Usj.. Jeg har virkelig ikke lyst til å selge denne leiligheten, men jeg må flytte.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #9 Del Skrevet 4. juli 2011 Nei, du skatter 28 % av leieinntektene. Det med inntekt av sameiet skatter man ikke av hver eneste mnd. I løpet av 2009 så hadde sameiet hos oss tjent inn en sumt som utgjorde en sum på 15 000 kr på min leilighet (de tar da itotalnntekt på sameiet og deler på antall leiligheter, så får man sum for hver leilighet) - dvs si at jeg måtte føre opp denne summen på selvangivelsen som skattbar i 2010, og skattet da 28 % av 15 000 1 gang, ikke for hver eneste mnd jeg leide ut. Leier du ut leiligheten din for 10 000 kr i mnd, så skal du skatte 2800 kr i mnd. Du får da arbeidsgiver til å trekke deg mer skatt i mnd, så slipper du å betale tilbake når skatteoppgjøret kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2011 #10 Del Skrevet 4. juli 2011 Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå