Gå til innhold

jeg er 23 og vil sterilisere meg..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

tror dere jeg kan det?

jeg har en sønn, verdens beste. jeg har også enda en sønn, som er død. jeg vil personlig ikke overleve å miste et barn til. og for barnet mitt som lever og alle andre som er glad i meg er det derfor helt uaktuelt å få fler barn.

har ikke hatt sex på nesten 1 år siden jeg er så redd for å bli gravid. men er også kjedlig å måptte vente til sex til jeg er sterilisert (er 25årsgrense). tror dere jeg kan få innvilget å sterilisere meg før jeg er 25 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med fare for å virke veldig gammel...

Du er veldig, veldig ung.Så ung at hjernen din ikke er ferdig utviklet enda, til og med ;-) Livet kan bringe mye de neste 20 ( som er de fruktbare årene av ditt liv) årene av ditt liv. Du kan forandre deg og forandre syn på dette med barn om 10 år, du vet bare hva du føler og tenker nå, og det kan være dumt å ta et så endelig valg nå. Men du kan selvfølgelig søke. De eneste jeg vet om som har fått det innvilget før 25 har hatt en eller annen helsetilstand som har gjort det farlig for dem å bli gravide.

Det er dessuten andre måter å sørge for at du ikke får barn på. Hormonspiral, P-stav osv. sterilisering er dessverre ikke helt garantert sikkert det heller. Jeg kjenner personlig 2 som har fått barn etter at de steriliserte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du ønsker sterilisering og at du er redd for å bli gravid!

Jeg er sikker på at tanker som dette tynger og rett og slett holder deg tilbake i livet. Kanskje det er bedre å prate med noen (få terapi) over en lang tid istede for sterilisering sånn i første omgang.

Har du pratet med noen proffesjonelle rundt dette med sterilisering og hvorfor du ønsker dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har blitt gravid med ppiller 2 ganger. siste gang brukte jeg også kondom + ppille og enda ble jeg graivd..

min fysiske helsetilstand tåler å bli gravid. men min psykiske tåler det ikke. jeg sliter veldig med panikkangst etter at barnet mitt døde. får det ofte. det er helt jævlig, for å si det mildt. og panikk angst gir drøssevis av føle fysiske symptomer og jeg blir utslitt mange dager etter hvert anfall.

jeg hadde ikke tålt det psykisk å bli gravid igjen. og om et barn til dør så dør jeg også. det betyr at et av barna mine mister sin mor, om jeg får et barn til.

ikke for å virke ung, dum, naiv. men jeg kunne rett og slett ikke turt å få fler barn. såpass realistisk er jeg. derfor lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føle=fæle.

fysiske symptomer:

fks hjertebank, følelse av å bli kvalt, følelse av at hjertet stopper, følelsen av at hjertet slår 300 slag i minuttet, svekker, reddsel, utbrenthet og tom for energi. magen går også amokk og får sykt diare i flere dager. osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter her med tårer i øynene mine, skjønner godt at du vil sterilisere deg. men vent noen år sett inn spiral, og ta piller samtidig eller noe slikt. Du er så ung, men allerede opplevd mye vondt. Jeg synes du skal ta sjansen på å ikke gå igjennom en sterilisering men leve livet kanskje kommer det en ny mann i i livet ditt og det ikke blir så skrekkelig å leve lenger med sorgen å reddselen.

lev livet ditt for sønnen dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! Jeg føler med deg i den ufattelige sorgen din. Jeg mistet også min babygutt for ikke så lenge siden, og vet at sorgen er umenneskelig og svart!

Men i motsetning til deg er jeg en gammel dame å regne (nærmer meg 40) og har to flotte, friske barn tilbake. Er det noe livet har lært meg så langt, så er det at ingenting er sikkert! Så selv om du føler bare håpløshet nå, og tanken på flere barn gjør deg livredd, så kan det endre seg med livssituasjonen din!

Få time hos gynekolog og hør hvilke prevensjonsmetoder som kan passe deg. Blir dere enige om at sterilisering er det rette for deg, er jeg ganske sikker på at du får dispensasjon for 25 års aldersgrense pga psyken din.

Ta godt vare på deg selv og gutten din, så får vi tro på det de sier de som har vært gjennom det samme som oss: det VIL bli bedre! Det blir aldri bra, vi vil alltid ha et barn for lite, men vi lærer oss (forhåpentligvis) å leve med sorgen.

God klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte meg når jeg var 24, det var ikke noe problem å få det godkjent. Jeg hadde på det tidspunktet 1 biologisk barn og 1 fosterbarn. Nå er jeg 32 og har aldri angret ett sekund på at jeg steriliserte meg. Det forandret hele sexlivet vårt. Før steriliseringen hadde vi sjelden sex og jeg var konstant bekymret for å bli gravid (til tross for dobbel beskyttelse).

Jeg steriliserte meg pga problemer med bekkenet og angsten for å bli gravid ødela sexlivet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om du er følelsesmessig klar for å ta den avgjørelsen. Hva med å få hjelp av en psykolog til å bearbeide sorgen din, og så ta ett valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har opplevd det som er alle foreldre sitt mareritt, og eg skjønar godt at du tenkjer slik du gjer, men 23 ER veldig ungt, og det er ein grunn til at dei har sett 25 som aldersgrense. For meg høyrest det ut som du heller skulle ha fått hjelp til å takle sorg og angst framfor å sterilisere deg i så ung alder. (ja då,eg er ein gamling på 40 som har opplevd at livet endra seg mykje etter eg var 23)

Hormonspiral er faktisk like sikkert som sterilisering. Er det noko du har vurdert? Om du ikkje allereie har gjort det, så synes eg du burde bestille time hjå legen din og diskutere både prevansjon og korleis du kan få hjelp til å takle det du har gått gjennom og slik du har det.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar og støttende ord. ja er nok litt for tidlig med tanke på alderen min.

men ble i tillegg til å miste det ene barnet mitt psykisk torturert av barnefar gjennom begge graviditetene. så mye at jeg til og med fikk innviglet abort i uke 18, pga press fra bv. men jeg stilte selvfølgelig ikke opp. dessverre døde barnet mitt en naturlig død og det er så vondt.

så har rett og slett ikke psykisk helse til å vite at jeg er fruktbar og jeg har ikke lysst å bli gravid eller få fler barn. får ta det opp med fastlegen.

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...