englegull Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 Jeg skal ta ivf ved CFC, og skal i følge dem på scanning 21. syklusdag for så å begynne nedregulering samme dag. Dette skal være for å se om jeg er forbi eggløsning, slik jeg har forstått det. Men jeg lurer litt på om alle har tatt denne scanningen først, eller om noen har begynt nedregulering uten scanning først. For meg virker det som bortkastede penger, så lenge jeg selv vet at jeg har hatt eggløsning. Jeg har langt til nærmeste private gynekolog, dessuten er det dyrt, og vanskelig å få time i fellesferien... Jeg lurer altså på om jeg bare skal begynne på nedregulering, uten scanning først...
satser & vesla Skrevet 4. juli 2011 #2 Skrevet 4. juli 2011 Hei. Man vet aldri hvordan kroppen reagerer på hormonene. Jeg har alltid hatt regelmessig eggeløsning Jeg fulgte CFC sin anvisning og scannet. Da så vi at folikkene hadde vokset sakte ift det normale som ville ha vært mye større uten hormoner. Resultaltet ble at jeg måtte gå på tre ekstra dager med gonal-f/spray og eggeløsningssprøyten ble satt på 4. dagen. Jeg fikk full klaff på det ene forsøket og sitter nå med ei snuppe på 1,5 år :-) Så min tips til alle er å ha EKSTRA med penger til uforutsette utgiftet. For meg ble det tre ekstra dager og det kostet en del. .
englegull Skrevet 4. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. juli 2011 Takk for svar. Gratulerer med snuppa! Jeg har tenkt å gå på scanning etter at jeg har begynt på hormoner for å se hvordan eggblærene vokser, men lurte på om man er nødt til å gå på scanning FØR man i det hele tatt begynner :-)
Måne66 *gravid* Skrevet 4. juli 2011 #4 Skrevet 4. juli 2011 Grunnen til scanningen før man begynner er bl.a. at det skal sjekkes at det ikke er vanncyster i eggstokkene eller andre ulumskheter. Vanncyster er f.eks. normalt harmløse og forsvinner som oftest av seg selv i løpet av syklusen. "Andre ulumskheter" kan vel være så mangt, avhengig av din diagnose, men vil vel ofte være oppdaget ved tidligere scanninger. Foreslår at du ringer CFC, de har erfaring med det meste og er ofte forståelsesfulle hvis det er praktiske hindringer og det er mulig å finne alternative løsninger. Forøvrig støtter jeg det med at det er greit å ha både ekstra penger og ekstra tid i bakhånd i dette gamet... Lykke til!
satser & vesla Skrevet 5. juli 2011 #5 Skrevet 5. juli 2011 Hei. Takk! Beklager, det er så lenge siden jeg tok disse hormonene og hadde helt glemt hvor i prosessen nedreguleringen er ;-) Jeg fulgte alle anvisningen fra CFC. Medisinene kostet meg over 30 000 kroner og derfor var jeg nøye fra dag en av for at alt skulle gå bra :-) Lykke til med prosessen :-) Krysser fingrer og tær for at det blir full klaff!!!
Gjest Pippi9 Skrevet 6. juli 2011 #6 Skrevet 6. juli 2011 Jeg har hatt lang nedregulering med spray et par ganger. Den ene gangen fordi jeg hadde en østrogenproduserende cyste som hindret mensen. Startet da på spray unormalt langt ut i syklusen, men både cysten forsvant og mensen kom. Så tror du kan regne med at sprayen tar knekken på eventuelle cyster. Andre gangen jeg nedregulerte så var jeg til ikke til kontroll ved spraystart. Siden jeg har litt kortere syklus vanligvis enn 28 dager, så fikk jeg beskjed om å starte en uke før forventet mens, altså noen dager tidligere enn dag 21. Hvis du har regelmessige sykluser, så tror jeg du bare kan starte en uke før forventet mens. Jeg ville ha sjekket med CFC forsikkerhets skyld.
englegull Skrevet 6. juli 2011 Forfatter #7 Skrevet 6. juli 2011 Takk for svar! Jeg har fått klarhet i det nå, kan bare begynne på dag 21. Dette blir spennende. Men... jeg lurer litt på hvilken sprøytedag dere har hatt uttak? Lurer på hva som er gjennomsnittet. Må jo planlegge reising og opphold i Danmark i forhold til jobb etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå