Gå til innhold

Ville du gitt ungen din et navn som bare 14 stk i landet har?

Anbefalte innlegg

Er så i tvil om dette spørsmålet.

Det kan være fint med spesielle navn, men jeg har ikke opplevd dette selv og aner ikke hvordan det føles å kanskje måtte gjenta navnet sitt eller føle seg annerledes pga det. Erfaringer?

Har forelsket meg i et veldig gammelt norsk navn som likevel er sjeldent... (Ikke noe vanskelig skrivemåte eller stumme bokstaver i det. )

Problemet er at jeg ikke klarer å legge det vekk siden jeg syns navnet glir så fint over tunga og jeg ser for meg et utrolig vakkert barn når jeg sier eller tenker det! :-/

Fortsetter under...

Jenta i magen min skal hete Cordelia, og det er det kun 24 som heter i Norge. Synes det er veldig fint med et navn som alle skjønner hvordan skrives, og som ikke er sært, men likevel får en reaksjon som "det har jeg ikke hørt før, det var fint."

Det kommer an på hvilket navn det er. Generelt ville jeg ikke gitt barnet mitt et så sjeldent navn; jeg har et spesielt navn (21 i landet) og synes det er noe herk å alltid få kommentarer på navnet mitt i alle mulige og umulige situasjoner.

Cordelia synes jeg imidlertid går helt fint selv om det er sjeldent; det går rett inn i rekken av jentenavn som er på moten nå :-)

Synes det er irrelevant hvor mange som heter det, egentlig, for om jeg kunne gitt ungen min det ene eller det andre navnet, avhenger jo først og fremst av stavemåte og at det ikke høres helt gresk ut :-)

Må si jeg ble nysgjerrig på hva navnet du vurderer er nå!

Siden navnet er enkelt å skrive og uttale så synes jeg det bare er et stort pluss at så få heter det :o)

Snuppas navn er det kun 25 stk som bærer, og kun 10 som har det som eneste fornavn. Slik hun skriver det vet jeg kun om to stk. Ingen negative erfaringer så langt, og hun er 8 år :o)

Må si jeg også ble veeeldig nysgjerrig på hvilket navn det er snakk om ;o)

Go for it!

Annonse

Ville helt klart å brukt navnet hvis jeg likte det. Min yngste datter heter Tiril, et navn som var veldig sjeldent da hun fikk det (under 20 stk). Hun fikk mye oppmerksomhet de første årene for navnet, for det meste positiv oppmerksomhet, men sikkert mange som både syntes det var stygt og uvant. Det tror jeg er prisen man betaler om man velger et sjeldent navn, noen liker det mens andre liker det ikke. Hvis man velger fra topp ti listen derimot velger man navn som jeg tror færre har en formening om. Selv syntes jeg både eks. Emma og Linnea var kjempefine da de kom for fullt for noen år siden, mens i dag synes jeg bare de er kjedelige.

Det kommer helt an på navnet! Noen navn er veldig spesielle og derfor lite brukt mens andre bare er "glemt bort".

Men ja, jeg kan det. Min datter deler kun navn med ca 7 andre i Norge. Hun har et navn som er i "bortglemt" kategorien, men det er enkelt å stave, uttale og oppfatte og det virker ikke somom det blir et problem. I tillegg sklir det fint inn i tidens navnetrend generelt så jeg tror ikke hun får problemer senere.

Jeg kommer nok ikke til å skrive navnet her inne. :) Vil ikke at noen skal "ta det" før meg... Sjarmen forsvinner litt da. Føler at enten må jeg ha et ærkenorsk og vanlig navn, eller så går jeg for dette sjeldne...

Men jeg kan si at det er et jentenavn som er gammelt norsk/norrønt, men som ikke har vært et vanlig navn i Norge noen gang. Det er rett frem og enkelt både i uttale og skrivemåte. Kommer vel litt i samme kategori og er like enkelt å skrive som Tiril, Ragni, Anfrid eller Viel.

Vi har også valgt et sjeldent navn til vår kommende gutt. Bare 20 i Norge som heter det. Jeg er selvfølgelig strålende fornøyd med navnet, og syns det er et nydelig navn, derfor så bryr jeg meg ikke om hva alle andre skulle mene om navnet. man venner seg alltid til navn uansett. Om gutten vår ønsker å bytte navn når han blir 18, så blir jeg selvfølgelig lei meg, men han skal da få lov, om han vil.

Annonse

Jeg har så langt i livet aldri hilst på noen med samme fornavn som meg selv, men har likevel et enkelt navn som er lett å si/skrive. Veldig fornøyd med navnet mitt, og at ikke alle har det samme. Har også en ettåring med et navn som egentlig er kjempe-enkelt på alle måter, med som likevel er svært lite brukt. Må vel regne med noen flere kommentarer enn om hun hadde hett Emma, men ... Synes man skal velge med hjertet. Og hvis det i tillegg er lett å uttale og lett å stave, er det ikke noe problem.

Så lenge dere er konfertable med navnet, så syns jeg dere skal gå for det.

Selv har jeg valgt to navn til jentene mine som ikke mange andre har. Eldsteman heter Alvida, det er 10 stk som har dette som eneste fornavn. Veslejenta heter Isolde, 20 stk har dette som eneste fornavn. Syns heller ikke hun kunne hete noe helt "vanlig" noe når storesøster hadde et så spesielt navn =) Har fått mange kommentarer på at det var sjeldne navn, og hvor har vi funnet de hen, og mange spør om de hørte riktig, men de fleste venner seg til dem etterhvert =)

Nei.

Jeg har selv et sjeldent navn, og er veldig lei av all oppmerksomheten navnet får. Det er blitt mindre plagsomt nå som jeg er voksen, men i skolealder var dette et problem for meg (vikarer som ikke greier å lese navnet og bruker ett som ligner, presentasjonsrunder der jeg måtte gjenta navnet om og om igjen, gamle damer som sier navnet er "artig", mange situasjoner), og jeg har mange ganger forbannet foreldrene mine som valgte et navn som til og med stod på liste over "ikke anbefalte navn" i navneboka.

Det er noen-og.åtti i norge som heter det samme som meg...

Det blir litt som navnene Lisabeth eller Elsebeth. Alle tror man heter Elisabeth, og hele tiden må man forklare.

Mitt navn er guttenavn i Sverige, og syntes ikke det var noe særlig da vi ferierte der som ungjente..

Hei! Vi har to jenter som heter Inga (8 år) og yngstejenta heter Elsa (5 år). To navn som ikke er mye brukt, men vi er kjempefornøyde! Vi har mottatt mange bemerkninger opp igjennom åra på at vi har valgt såkalte "oldis-navn" på barna våre. Men ingen av barna har opplevd noe som helst negativt, og det må vel bety mest? Det er så flott at de har et navn som ingen andre i barnehagen eller i klassen har. Ingen Thea S., O. eller A. her i gården! Vi venter en liten gutt i desember og kommer ikke til å velge noen navnetopp denne gangen heller :)

ja selfølgeli ville jeg det! jeg har to gutter å begge har norrøne navn som er få av i norge, men de er veldig fine navn! å jeg tenker at det kan ikke være noe artig når man begynner på skolen å det er 3 noah, eller 3 lukas i klassen, så hvorfor ikke?

velg det dere liker!! å ikke høre på alle andre :) min ene heter Trym Ægir, å vi fikk mange forskjellige meninger på navnet når vi sa det til slekt og venner, men nå sier alle det er så fint et navn, å han kunne ikke ha hat noe anne navn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...