Lille_My_83 Skrevet 3. juli 2011 #1 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg håper noen kan hjelpe meg, ammehjelper eller noen med mye ammeerfaring. Jeg har en gutt på snart 8 uker, har ammet med brystskjold fra begynnelsen av og det har fungert fint. Jeg kan endelig si at jeg begynner å kose meg med ammingen og nå vil jeg veldig gjerne få løst disse problemene så jeg kan fortsette å amme. Gutten min har smittet meg med trøske, et slit å bli kvitt. Jeg har behandlet han med Mycostatin, og meg selv med Canesten. Bytter ammeinnlegg etter hver amming og koker alt. I tillegg har jeg nå fått noen ømme kuler i brystet jeg ikke får bort. Tror de kom etter at jeg hadde trillet tur og frosset litt. Det er bare på det ene brystet jeg er plaget. Kulene sitter veldig nærme brystvorten og det er vanskelig å komme til å få massert de bort. Jeg passer på å holde meg varm, tar varme bad mens jeg håndmelker og, masserer med babyolje mens jeg ammer/pumper/håndmelker, legger barnet ofte til brystet (2-3 timer mellom hver gang, dag/natt), tar 4 kapsler lecitin om dagen, bruker løse klær som ikke klemmer osv. Jeg blir likevel ikke kvitt de ømme kulene. Det har ikke blitt verre men det forsvinner liksom ikke helt og det er ømt og litt vondt når jeg ammer. Jeg er så redd for at dette skal utvikle seg til skikkelig brystbetennelse. Jeg har en fastlege uten noe særlig erfaring og ammepoliklinikken her jeg bor er feriestengt i to uker til. Hva gjør jeg hvis det ikke blir bedre og når kan jeg forvente bedring med disse tiltakene? Som en følge av at jeg legger barnet til brystet så ofte får jeg for mye melk, dette er særlig et problem på natten. Gutten min spiser ikke ofte og mye nok på natten så jeg må pumpe for å unngå melkespreng. Jeg står opp 1-2 ganger per natt for å pumpe. Pumper da ikke brystene helt tomme, prøver bare å lette litt på trykket for å unngå den verste melkesprengen. Jeg produserer likevel for mye melk og jeg føler jeg er inne i en vond sirkel med tette melkeganger og melkespreng. Hvordan skal jeg få ned melkeproduksjonen igjen? Er det noen som har noen gode råd eller erfaringer å dele, jeg er veldig takknemlig for den hjelp jeg kan få. Førstegangsmamma med ammeproblemer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143374685-trenger-hjelp-tr%C3%B8ske-tette-melkeganger-og-for-mye-melk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 9. juli 2011 #2 Del Skrevet 9. juli 2011 Er (litt) tilbake fra ferie nå Skal prøve å få noen andre ammehjelpere til å komme med glupe råd på spørsmålene dine. Det høres jo ut som du har gjort det meste "etter boka", og det er kjempeflott Hvor lenge har dere fått behandling for trøske, og har det blitt bedre? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143374685-trenger-hjelp-tr%C3%B8ske-tette-melkeganger-og-for-mye-melk/#findComment-143389224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 11. juli 2011 #3 Del Skrevet 11. juli 2011 Er du og legen sikre på at det er trøske, dvs har barnet hvitt belegg i munnen (og vet legen hvordan det hvite belegget skal være)? Hvordan går det med kulene i brystet nå? Jeg ville nok bedt om å få levere melkeprøve for å få sjekket den for bakterier når du har vært øm så lenge. Som regel gir brystbetennelse sterkere symptomer, men den kan også være mer skjult. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143374685-trenger-hjelp-tr%C3%B8ske-tette-melkeganger-og-for-mye-melk/#findComment-143394034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå