Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #1 Del Skrevet 3. juli 2011 Det eneste han kan spise av frukt og grønsaker er banan og potet. Hvis han får frukt får han diare med en gang. han har blitt sendt hjem fra bhg mange ganger hvor de mener det er magesyka, men legene aviser dette. Han er blitt testet for alergi, men jeg får beskjed om at ha ikke har noen alergi. Da ga jeg dem klar beskjed om at det faktisk ikke stemmer, da ungen hadde konstant løs mage og sår i ansikte og i munn hele tiden. Da fikk jeg beskjed om at jeg måtte bare teste selv, prøve og feile. Vi trodde først det var melk, og det å tenke seg til at det faktisk var frukten han reagerte på var en ganske fjern tanke som vi brukt lang tid å finne ut av. Nå er jeg ikke i tvil. Men jeg skulle veldig gjerne hørt fra andre som har erfaring med dette... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss c. Skrevet 3. juli 2011 #2 Del Skrevet 3. juli 2011 Normalt er det ikke, men mulig. Har legene tatt prøver, eller henviser de til statistikk? Tror eneste er å unngå det han er allergisk mot, i hvert fall i en (lenger) periode, og så introdusere frukt og grønt på nyt i meget små doser og følge med på hva som skjer. Er det rå frukt og grønnsaker, kan du koke de og se om han reagerer like voldsomt. Varmebehandling slår ut en del allergener, for eksempel i epler. Du kan også kjøpe anti-diaré.medisin på apoteket og gi til gutten, kan godt være at det bare er fibrene som får litt for mye fart på systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #3 Del Skrevet 3. juli 2011 Har ikke barn som er allergiske, men som er litt sensitive for noen typer frukt/grønnsaker. F.eks blir 2-åringen min rød i huden rundt munnen og blir litt løs i magen av ting med mye farge i, f.eks tomat og paprika. Har skjønt at dette egentlig er ganske vanlig og noe de kan vokse av seg. Har også en sønn som ikke kan spise rå/raspet gulerot, eple eller pære med skrell, moreller o.l. Han kan spise kokte gulerøtter, kan spise både epler og pærer om de er skrelt (sitter mest av stoffene han reagerer på rett innenfor skrellet), men moreller kan han ikke ha. Han er atopiker og klør i halsen av disse tingene. Det er en del kryssallergier, så folk med pollenallergi kan reagere på noen frukt/grønnsaker. Får håpe ungen din bare en litt sensitiv og vil vokse av seg dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #4 Del Skrevet 3. juli 2011 Det kan stemme det legene sier, at han ikke er allergisk. Han kan allikevel være intolerant eller overfølsom overfor frukt og grønnsaker. Det er noe annet enn allergi, for det utløser andre reaksjoner i kroppen. Jeg kjenner et barn som var allergisk og intolerant mot det meste. Av grønnsaker så tålte hun linser, kokt potet og kokt blomkål (?), og av frukt bare banan og myke pærer uten skall. Hun vokste av seg det aller meste og tåler i dag alt bortsett fra nøtter. Ta kontakt med Voksentoppen, det kan hende de har gode råd og tips å komme med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #5 Del Skrevet 3. juli 2011 Har en gutt med melkeallergi. Og jeg selv har allergi mot frukt. Da spesielt sitrusfrukter. Spiser jeg f.eks en appelsin så får jeg blemmer i munnen og tungen min begynner å vokse. Spiser jeg eple så blir jeg sittende på do i noen timer. Men jeg kan drikke lavsyret eplejuice, da merker jeg ingenting. Hvor gammel er gutten din? Når jeg var på sykehuset med min og fikk beskjed om at han hadde melkeallergi så sa de det at det som oftest ikke var noe vits i å ta allergi tester på barn under 3-4 år, for det slo ikke ut. Det slo ikke ut på prøvene til gutten min, men når vi byttet til spesialmelk så forsvant gradvis symptomene hans. Og han var svært plaget. Dessverre så er det ikke alltid at allergi prøver slår ut selv om man er allergisk. Og så kan det være at man har intoleranse og da slår det heller ikke ut på prøvene. Men det er flere ting som jeg regaerer kraftig på men som det ikke slår ut på prøvene. Så jeg vil råde deg til å prøve deg frem. Og når du vet sikkert hva det er han reagerer på så sørg for å holde han borte fra det i ca 1 år, og så prøver du igjen da. Da kan det være at han ikke reagerer. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #6 Del Skrevet 3. juli 2011 Hei! Datteren min har noe som kalles fruktoseintoleranse. Dvs. at hun ikke tåler det meste av frukt og grønnsaker. Men fruktoseintoleranse inkluderer også at de ikke tåler noen former for naturlig sukker. Det reagerer de mere på enn frukt og grønt. Veldig vanskelig diett, men det blir en vane. Den eneste måten å få avdekket denne diagnosen på er å få tatt fruktosebelastningstest på et sykehus. Det er en pusteprøve hvor barnet må drikke en sukkerholdig veske en gang i timen også må de puste i en slags pose som måler spesielle typer gasser fra utåndingen. Det synes ikke på blodprøver. Vær bestemt og krev dette av fastlegen/ barnelege. Leger i Norge har per dags dato svært liten kunnskap om denne sykdommen. De eneste som kan noe om dette er kliniske ernæringsfysiologer. Symptomene til min datter var; diare, oppblåsthet, ubehag og magesmerter samt. håravfall. Hun er nå snart 4 år. Lykke til:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #7 Del Skrevet 3. juli 2011 Da jeg var liten ble jeg lagt inn på sykehuset med alvorlig allergi pga jordbær og appelsin. Kunne ikke spise noen sitrusfrukter før jeg gikk på ungdomsskolen.. Husker jeg skulle prøve å spise noen biter med klementin mot slutten av barneskolen, og det endte med at jeg ble skikkelig dårlig. Barnet til en venninne har også blitt lagt inn på sykehus med samme allergireaksjon, også på grunn av sitrusfrukter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #8 Del Skrevet 3. juli 2011 mannen min var veldig allergisk for det meste av frukt da han var liten, så mulig er det. kjenner flere som har typ sitrusallergi og slikt så er vel ikke så veldig uvanlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #9 Del Skrevet 3. juli 2011 Jeg jobber med en som er allergisk mot frukt og grønnsaker. Det er noen få ting han kan spise, men husker ikke hva det var. Han har også gressallergi, og noe annet. Aldri hørt om det før han sa det for litt siden. Trodde nesten bare det var sitrus frukt en kunne være allergisk mot, men det er vist feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #10 Del Skrevet 3. juli 2011 Antagelig er han som flere nevner ikke allergisk, men reagerer litt på det likevel. Den ene sønnen min er sånn med noen ting. Han hadde veldig ofte diare når han var yngre og han ble også sendt hjem av barnehagen flere ganger. Jeg fikk bekreftet av barnelege at han hadde "umoden tarm", som barnelegen mente var årsaken til at han ofte var løs i magen, og etter det var det helt greit for barnehagen å se det an litt mer før de sendte han hjem. Jeg fikk med et brev fra legen som jeg kunne gi til barnehagen, men i vår barnehage holdt det å si fra. Og som du fikk beskjed om, så er det bare å prøve seg frem på hva som går greit å spise eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. juli 2011 #11 Del Skrevet 3. juli 2011 Du har fått mange fornuftige svar, men jeg følte bare for å svare jeg og. ta kontakt med en speialist kan annbefale Frode Njaa i Sandvika om du bor i nærheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå