Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Madolyn
Skrevet

Vi skal starte på melkefri diett her i gården for å se om gutten skal bli mer rolig. Har googlet masse, men klarer altså ikke å finne en side med nei-maten? Har noen en god link til meg? Jeg har funnet utenmelk.no men der står det heller ikke hva som er nei-mat :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ammer selv bør du også holde deg til melkefri diett. Jenta mi har kumelkprotein intoleranse og jeg ammer. Forskjellen på allergi og intoleranse er at intoleranse ikke kan måles på blodprøver, men bare sees på klinisk, altså symptomer.

Når det gjelder nei-mat, så er det ikke direkte nei til en matrett, men heller nei til produkter. Altså du må lese på ingrediense-lista på produkter for å unngå de med melk i.

Det man skal unngå er produkter som inneholder:

Melk, Kefir, Tørrmelk, Melkepulver (som skummetmelkpulver), Kjernemelk, Kasein, Kaseinat, Yoghurt, Yoghurtpulver, Fløte, Fløtepulver, Fløteis, Rømme, Cremè Fraiche, Smør, Margarin (om ikke innholdet er spesifisert og er uten melk), Animalsk/raffinert fett kan være laget av smør, Ost, Ostepulver, Cottage Cheese, Kesam, Myse, Mysepulver, Prim, Vaniljesaus/vaniljekrem, Kremer, Karameller, Melkesjokolade/sjokoladepålegg med melk., Albumin, Valle/vallepulver

På utenmelk.no står også denne listen. I tillegg finner du en oversikt over en del produkter som er uten melk, og produkter man kan bruke som substitutter. Noen barn kan reagere på mat som "kan inneholde spor av melk".

Husk at om du ammer, så kan melkeproteinet være i morsmelken i inntil 2 uker etter inntatt melkeprodukt. Så dessverre er det ikke som med alkohol hvor en enhet er ute etter ca 4 timer.

Lykke til!

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja jeg fullammer, så det er snakk om mat til meg ja :) Tusen takk!!

Skrevet

Hei!

Ser du har fått et langt og utfyllende svar allerede. Jeg vil bare gi deg litt psykisk støtte;) Er nå på min 5. uke med nazi-anti-melkediett. Jeg falt litt "i do" da jeg forsto at poden faktisk ikke tåler proteinene i melk (er nok dessverre ikke bare kumelk, også geit, sau etc. Altså all melk). Lille her fikk umiddlebart bedre allmenntilstand da jeg kuttet ut melk, men enkelte symtomer (som mørkegrønn avføring med nesten bare slim og litt blod) hang igjen i over to uker etter oppstart. Jeg trodde nærmest dte ikke gikk an å leve et fullverdig liv uten ost, rømme i maten, yoghurt etc. Men vet du. det går faktisk strålende. De to første ukene er litt harde, for da må du "inn i det". Hele tiden ha hodet med deg når du skal spise, du føler deg usosial når du stadig må takke nei til ting, du føler deg som et spiseforstyrra vrak når du står i dagligvarebutikken og leser på alle innholdsfortegnelsene. Men vips! Så er du inne i det. Og det går av seg selv. Man oppdager nye matretter, og livet er så mye bedre når man vet at man har funnet årsaken til babyens vondter.

Vi spiser mye kokosmelkbasert middag (asiatisk) med litt ingefær, litt hvitløk (om mini takler det) og koriander. Godt! Masse gode oppskrifter på nett. Ellers må du tenke at de fleste rene produkter er ok. Kutt ut alt som heter posemat, og lag heller alt fra grunnen av. Det finnes soyafløte til å ha i middager, den er faktisk helt ok. Det finnes også soyadesserter (vanilje og sjokolade) som er skikkelig gode! Pass på deg selv i begynnelsen av denne kuren, man taper mye kalorier på å takke nei til stadighet og ved å ikke få i seg en av våre største fettkilder til vanlig. Spis mye fet fisk, mye avokado, kokosmelk (ikke light-versjonene), nøtter, majones, soyaprodukter. De har stort utvalg av soyaprodukter (jeg hadde enorme fordommer mot dette, hehe, men er positivt overrasket!) på store matvarebutikker. Det finnes skikkelig god melkefri sjokolade (ofte i helsekostbutikker), og med soyamelk kan du lage god kakao! =D

Ellers, vær obs på at det er melk i ca. alt som ikke er rene produkt. Fiskekaker, pølser, pålegg osv. Dette er den kjipeste biten. Men, du kommer som sagt raskt inn i det, og sunnere blir man jammen også, gitt! Ha rene kjøttpålegg, rene fiskepålegg, avokado osv i kjøleskapet, fremfor blandingsprodukter. Her i huset er mannen med på "Kuren". Hjelper veldig, særlig i begynnelsen når dte er lett å glemme seg. Lurt å ikke ha produkter i kjøleskapet man ikke kan spise. Defor: få ham med=) Og! det finnes melkefritt smør=) ikke veldig digg, hehe, men supert å ha om du skal bake, ha smør på potetene, maiskolbene osv. =) Her i huset går det mye i gulrotkake bakt med olje. Supersaftig og digg. Maneg oppskrifter på nessiden du allerede har funnet (utenmelk.no).

Lykke til=)

Skrevet

Oi, for et rotete innlegg.

Skulle tro jeg ikke har hørt om linjedeling. Beklager det!

Gjest Madolyn
Skrevet

Tusen takk for nok et utfyllende svar :D Herremin, ikke engang pølser? Eller fiskekaker? Oi oi :( Må nok lese mye på etikettene fremover ja :( Og ser allerede dobbelt pga en 3 mnd gml baby som nå ikke sover mer enn 6-8 timer per døgn, og aldri mer enn 1-2 timer av gangen... Han hadde det ok på natta før, våkna jo hver time-halvannen men sov hvertfall noe... Nå klikker han totalt; illskriker og jeg bruker timevis hver natt bare på å roe ham ned, og han må sove oppå meg ellers sover han ingenting... Håper melkefri diett hjelper. Skal være kjempenøye! :)

Skrevet

Av pølser kan du spise "Go´ og mager" pølsene, og de eneste fiskekakene jeg har funnet er Lakseburgere som jeg har funnet på Ica. Å lese på etiketter i butikker og være den som spør på spiseplasser "unnskyld men har dere noen melkefri mat? Sånn uten melk, smør, ost og slikt?" blir nok å være kjennemerker fremover. Bocca og after eight sjokoladene er også melkefrie, og av is så kan man spise kræsj pink eller lollipop som noen snop tips. :)

Vil bare si at med jenta mi så merket jeg og stor forskjell når jeg kutta ut melkeprodukter. Plutselig så sluttet hun å ha mageknipe på kvelden og sluttet og helt å gulpe!!! Er en stor motivasjon å se det.

Gjest Madolyn
Skrevet

Ja på utenmelk.no fant jeg masse; tok en mer grundig titt og fant mye info :) Men - mitt største problem er å finne en melk til å ha i kaffen - har prøvd med Oatley havredrikk og Rice Dream Vanilla men begge deler får kaffen til å smake - vel, skikkelig vondt :( Må jeg prøve med en slags risfløte eller havrefløte i stedet kanskje, hva bruker dere? Jeg har starta opp med minifom og ammete også, så håper jeg å se forskjell på min vesle krabat <3

Gjest Madolyn
Skrevet

Jeg har forøvrig prøvd ut ammete og minifom før også uten synlig effekt, men etter å ha slutta med det i 10 dager begynte han å få mye mer "panikk" når han spiste og bli mye mer kavete og urolig på natta så kanskje det hadde effekt likevel..

Skrevet

Hm. Melk i kaffen. Den var vrien. Jeg drikker den svart, så har ikke jobbet frem en god løsning der. Kanskje du må bite i det sure eplet å innse at den typiske melkesmaken dessverre ikke er å oppdrive=/ Eneste jeg kan komme på er at Tofuline is faktisk er kjempegodt (kjøper på helsekost). Vanilje og sjokolade. Kanskje en isklatt gjør susen i kaffen din? =D

Og ja, det er bedritent at "alt" inneholder melk. Men om du blir sulten og trenger noe raskt i butikken, så kan du spise kyllinglår! I stede for fiskekake/karbonade/smørbrød etc.

Brød er også en utfordring. Jeg har bare begynt å bake alt selv. Lager rundstykker og fryser dem ned i porsjonspakninger, tar opp hver kveld. Ganske koselig, igrunnen.

Min lille skatt var også helt umulig rett før melkedietten ble iverksatt. Hylte på nettene, var vrang, lite søvn, konstant sutrete og urolig i kroppen. Jeg var helt på randen og hadde lyst til å kaste ham ut av vinduet enkelte netter;) Men, alt dette forsvant hos oss. Nå sover han godt, og åpent soveromsvindu er ikke lenger noen truende fare mht utkasting;)

Lykke til! =) Håper det hjelper. For som nevnt over her, så er denne noe kjipe dietten heeelt til å leve med om det resulterer i blid baby=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...