ce-ci-li-e Skrevet 3. juli 2011 #1 Skrevet 3. juli 2011 jeg har en 2 snart 3 år gammel gutt som nekter å bruke do eller potte. han klarer de få gangene han vil, men han bare vil ikke. Vi har fristet med klistermerker, biler og han har fått nytt kult helt eget dosete, men han nekter fortsatt. jeg fikk tips fra en venninne om å be han vaske baken selv etter avf fordi han da skulle synes dette var ekkelt...tenkte jeg skulle prøve, min lille vasker gladelig, men noe hygienisk Noen som har noen tips, ønsker meg en bleie fri unge
Underveis --> Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Hei! Har en gutt på snart 2 1/2 år som ikke ville bæsje på potte. Vel, vi tok av ham bleia alikevel vi, og nei, han fikk den ikke på igjen. Det ble ett uhell på gulvet, ett i buksa før han i lek med ei venninne (han gikk uten bukse) plutselig fra 2. etg proklamerte med begeistret latter at han hadde bæsja på potta ;-) Nå, en drøy uke senere, har vi lagt ham i senga uten nattbleie også etter at vi fant ut at om vi bare satte potta på soverommet, så tok han av seg bleia og tisset på potta selv når han stod opp om morgenen. Mitt tips: Bare ta av ham bleia, og si at den ikke kommer på igjen (unntatt om natten om han ikke er tørr på natten). Da må han finne en løsning på problemet selv!
Mrs. Charming Skrevet 10. august 2011 #3 Skrevet 10. august 2011 Jeg skulle gjerne ha fulgt både "Underveis" og TS sitt råd, men det funker ikke på min gutt. Noen dager vil han ha bleia av, andre dager nekter han å ta den av-han har aldri hatt en "vellykket" dag uten bleier- han klarer heller ikke å si ifra i tide... Det som funker på en funker ikke på en annen. Vi har en sønn som er utrolig sta og egenrådig-Vi må derfor vente til han får en a-ha opplevelse der han liksom har funnet ut selv at det er jammen smart å gå på do og slutte med bleier. Jeg må si jeg misunner dere som får det til
Underveis --> Skrevet 11. august 2011 #4 Skrevet 11. august 2011 Men det er her jeg mener dette ikke er noe å diskutere med barna om. Begynner de å nærme seg 3 år, så klarer de å knipe igjen, i det minste å lære å knipe igjen. Det at det blir bæsj i buksa gjør virkelig ikke noe. Det er ikke noe nederlag! Om man skal "tvinge" bleieslutt, så er det vi som foreldre som bestemmer når bleia skal av, og det er ikke opp til diskusjon. Da min sønn sluttet med bleie (dvs vi bestemte at han skulle slutte med bleie), så sa vi rett og slett nei (uten diskusjon) når han sa han ville ha bleie på. Jeg var klar til å bruke de fire ukene vi hadde av ferie på å vaske bukser og klær, men det slapp vi altså. Et vennepar hadde en datter som brukte to uker på å bli tørr. Det var _ikke_ traumatisk for jenta. Hun ble bare våt i buksa veldig mange ganger før hun skjønte at bleia ikke kom på igjen. Om foreldrene ikke ser ut som om de holder på å dø av dårlig samvittighet, og gjør det til en hverdagslig sak (dvs si en ikke-sak) at bleia er av, så vil ikke barna reagere på det heller. De vil til slutt gå lei av å være våte og begynne å tisse på potte eller do. Hva gjør man om barnet 5 år gammelt fortsatt nekter å slutte? De barna finnes definitivt.
Tullsjura Skrevet 12. august 2011 #5 Skrevet 12. august 2011 vi begynnte med klistermerker på vår gutt, på 2 årsdagen, å siden da har han bæsjet 2 ganger i bleien, men nå er han snart 3 år (6 sep.) å tisser enda litt i bleien, om natta å når han er veldig oppspillt, da glemmer han å si ifra
Nurkfrid Skrevet 12. august 2011 #6 Skrevet 12. august 2011 Vår gutt på 2 år og 3 mnd fikk shorts uten bleie på hytta. Han løp over stuegulvet og plytselig ramlet det to bæsj ut av shortsen. Han virket veldig overrasket. Etter det har han sagt fra hver gang han må bæsje. Foretrekker do, ikke potte. Men tisse gjør han fortsatt i bleia. Jeg er ikke helt enig at man skal tvinge dette fram, ihvertfall ikke før barnet er 3 år. Har forresten hørt om noen som hadde hell etter de kjøpte boka Muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsja på hodet hans.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå