Gå til innhold

Om det perfekte barnevernet i norge

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når skal barnevernet fratas deres ubegrensede maktmisbruk hvor trynefaktor og kameraderi bestemmer om man får en ny sjanse i livet,

eller må stange hodet mot et barnevern som med loven i hånd ødelegger liv etter liv etter liv???

og i visse tilfeller gjør de bra ting for all del, men alt for ofte så gjør de gale ting fordi personer som ALDRI skulle styrt får lov til å gjøre som de vil uten at det blir konsekvenser av det.

13 åringen i Bergen var utgangspunktet at mor og bv ikke var enige i hva slags medisinsk behandling gutten skulle ha,og dermed foretok bv (som vanlig) et tvangsvedtak.

Altfor mange lever i den villfarelsen at når bv bryter inn i en sak,så er det noe galt i hjemmet.Man tror at bv vil gjøre det som er rett og best for barna,men det er langt ifra tilfelle. Barna har også rett til å bli hørt på,men det skjer sjelden eller aldri.

og dere som kalle det dårlig journalistikk og to saker, men i slike saker så gjemmer bv seg bak taushetsplikt, til og med i de tilfeller hvor de har blitt løst fra den, hvordan skal man da skrive om bv eller familien sin side, bv har jo alltid "retten på... sin side" uansett... og har møtt alt for mange som jobber i bv som snakker barna trill rundt, og desverre sett det med egne øyne :( eneste som tas hensyn til er hva saksbehandleren føler for, og nåde deg om saksbehandler ikke liker deg..

Etter å ha sett hvor galt barnevernet kan være så er jeg automatisk skeptisk til bv generelt...

f.eks. så er det flere ganger hvor jeg har sett pillemisbrukere, alkoholikere o.l rave rundt totalt borte vekk mens unge...n/e ser på uten at barnevernet tar tak i det og ganger når personen det gjelder bare kunne trengt litt hjelp og ender opp med å bli tatt fra barna og får se dem 1-2 ganger i halvåret..

En liten hjelp kan være leksehjelp,avlasting,støttekontakt, barnehage for å nevne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok enkelt for media å skape et bilde av at barnevernet er den store stygge ulven.

De presenterer kun en side av saken ,og det er de pårørendes. Barnevernet kan ikke uttale seg om enkeltsaker.

Jeg må derfor velge å stole på at bv faktisk er til barnets beste til slutt, selv om det ikke alltid virker slik i enkeltsaker som kommer i media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres rimelig paranoid ut, og det er fint lite som tyder på at du har spesielt god kjennskap til hvordan barneverntjenesten jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kunne du jo sagt om helsevesen, rettsvesen, politi osv, men få går vel ut fra at instansene som sådan har 'onde' hensikter. Det finnes råtne epler med for mye makt i absolutt alle yrker, men nekter å tro at barnevernet er i en særstilling med ekstra mange.

Jeg sier slett ikke at det ikke skjer feilbehandlinger i alle disse instansene, men tror i utgangspunktet de er fylt med samvittighetsfulle, gode mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojoj jo jo som det blir sagt her du ser kun en side av saken, ingen sier at barnevernet er perfekt.

Men hva med disse barna i Horten som gikke nakene og uten mat gjorde barnevernet jobben sin der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er fler i media som ikke tørr å legge fram foreldrene sine barnevernsaker fordi dem er redd for å miste sine egne barn.

Hadde media tatt alle sakene så hadde dere som har så god tro på bv forstått hvor gale bv er.

For en del år siden gjekk det ett dokumentarserie i 3 deler på tv2 om foreldrene som miste omsorgen bare for minste ting, en foreldrene mistet omsorgen fordi moren lagte "tykke" skive til barnet, en miste omsorgen fordi barnelekene lå strødd utover gulver,dette er bare noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

08:51

Bv hjemmer seg bak taushetsplikten selv om dem er løst fra den.

Syns det er bra at media tar tak å få ut enkelt saker slik at befolkingen kan se hvordan bv gjør mot foreldren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo der, den saken var en smule mer komplisert enn som så! Ærlig talt, det skjønner vel du også..!

Jeg jobber i media og mener den første setningen din er fullstendig virkelighetsfjern. Mener du at det finnes journalister som er redd for å skrive om barnevernssaker fordi de frykter å miste egne barn?

Du må ha et veldig forskrudd bilde av barnevernet, og det bør du selv innse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er jo bare tøys. Det er ingen som har mistet omsorgen for barna sine for å skjære tykke skiver eller ha barneleker på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, og har aldri hatt, noe imot barnevernet og syns dem gjør en god og viktig jobb. Men i denne saken er det litt rart at de har gått imot anbefalinger fra fylkesnemda og tvangsplassert gutten likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09:34

å kommer du her å sier at tv2 lyver i dokumentaren sin?

det opptake har jeg enda på video,vil du ha kopi sånn at du kan se det selv med egne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv2 lyver ikke, men hvis du har forstått det slik at moren ble fratatt omsorgen pga for tykke skiver så har du misforstått. Riktignok var det ett av punktene i barnevernets rapport, og et ganske tåpelig punkt, derfor fikk disse skivene stor plass i media, eller tabloide medier.

Du MÅ da skjønne at saken var mer komplisert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til 09:26.

Hvem tror du kan løse barnevernet fra taushetsplikten? Foreldre kan det ikke. For det er BARNET barnevernet har taushetsplikt for. Det er å beskytte BARNET, ikke foreldrene.

Jeg blir mer og mer rystet over mange sitt syn på barnevernet.

Og du HI har ikke forstått, og tror bare på det den ene siden(foreldrene) forteller.

Jeg jobber ikke i barnevernet, men får mye hjelp fra dem for tiden. Jeg ser og erfarer et helt annet barnevern fra brukersiden, enn hva dere mener og tenker. Og jeg har kontakt med MANGE foreldre i lignende situasjoner som oss, og de forteller omtrent samme historiene som meg. Og da gjelder det barnevernskontor fra hele landet. Vi får den hjelpen vi vil ha, men det er likevel ikke alltid det fungerer optimalt. Noe det hvertfall ikke ville gjort uten barnevernet heller.

Fordi om en som foreldre vil det beste for sine barn, så betyr ikke det at foreldre alene skal få sjanse på sjanse. Da går tiden en kunne brukt til å hjelpe barna.Og hva foreldrene føler, er underordnet barnas beste.

Jeg har ikke satt meg helt inn i det som er skrevet om denne 13-åringen, men tror dere virkelig at barnevernet plasserte ungen på en institusjon uten å sikre medisinsk behandlig til han? Det var vel kanskje dette sm utløste plasseringen? At han skulle få den behandlingen han trengte, fordi mor ikke gjorde noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo fylkesnemnda som har besluttet at barnet skal plasseres. Det er alltid fylkesnemnda som gjør dette, med mindre man befinner seg i de første døgnene av et akuttvedtak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

09.42: Om det hadde vært slik at TV2 på noe tidspunkt hevdet at "denne forelderen har ikke lenger omsorgen for sitt/sine barn og det er utelukkende fordi hun skar for tykke brødskiver," så ja - da sier jeg glatt at tv2 lyver.

Det fremstår selvfølgelig mer sannsynlig at du ikke har forstått dokumentaren du så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber hos advokat og syns at barnevernet gjør stort sett en grei jobb, MEN! Har også sett tilfeller som er så hårreisende at de faktisk burde vært i avisa. Eksempel. Jente på 18 flytter til sin kjæreste som bor 100 mil unna. Fort blir det klart at forholdet er ikke noe bra, hun har ingen jobb, ingen nettverk og blir gravid. Hun ser selv at hun trenger hjelp og kontakter barnevernet. De blir enige om at hun skal ha barnet hos fosterforeldre i 2 måneder mens hun forbereder flytting slik at hun har en grei situasjon for seg selv og barnet (skriftlig dokumentasjon).

Det hun ikke vet enda. Fosterforeldre er barnefarens søster, hun er bestevennine med saksbehandleren i barnevernet. Det tok nesten 1 år for moren å få barnet sitt tilbake, barnevernet gikk til retten, tapte selvfølgelig, men tingretten godtok kravet at barnet blir hos fosterforeldre inntil lagsmannsretten har behandlet anken. Barnevernet drøyde og dro det ut i tid, i håp om å skaffe fakta, knekke moren psykisk (minimal med kontakt som ble tillatt, hun bodde jo også langt unna barnet) og forsøke å vise at en velstående fosterfamilie rett og slett er bedre enn en mor på 18.

Denne historien alene gjør meg veldig skeptisk til barnevernet, én slik fall er for mye allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvfølgelig kvalifiserer HI til en diagnose fordi hun er skeptisk til Bv!

Bv har det med å dele ut diagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel utvilsomt sånn at de som har opplevd at Barnevernet har satt igang tiltak mot deres vilje, naturlig nok ikke har så mye godt å si om etaten. De mangler i stor grad den innsikten som gjør at de ser at barna deres trenger hjelp og støtte utenfra - dermed må myndighetene inn i bildet.

Det er jo faktisk sånn at bv ikke blir "innblandet" i velfungerende familier, så hvis du har "problemer" med bv så må du nok i stor grad skylde deg selv! Her er det barnet som skal være i fokus, og ikke du!

Jeg blir imponer av de som innser sine begrensninger og tør å be om hjelp. Det burde være mange flere av dem, men den skremselspropagandaen noen bedriver, skremmer nok mange fra å ta kontakt.

Selvsagt blir det gjort feil, og selvsagt finnes det mennesker som burde hatt en annen jobb, men jeg har klokketro på at de aller fleste mennesker bestreber å gjøre en best mulig jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal dette forumet slutte å være oppholdssted for paranoide tullinger med vrangforestillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min bror skulle i fosterhjem pga at min mor nektet og la sin X-mann (min far) styre hennes hjem etter de var skilt. Hun hadde fosterhjem stående klart til oss og.

Det er jo "så" rettferdig.

Min mor greide og kjempe seg ut av saken, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har manglet noe opp igjennom årene.

Men jeg tar jo feil siden barnevernet har alltid rett og gjør alt rett.....................? I så fall hvorfor mistet da hun som hadde saken jobben? Og tidligere leder for barnevernet her i byen er fra tatt sine barn pga hun er ikke skikket som mor, vell... eeehhhh når det er slikt i barnevernet så har jeg null tillit til dem.

Får jeg barnevernet etter meg går jeg til sak og anklager dem for heksejakt, barnevernet har gått etter min mor som barn og hennes barn. Begynner de på meg så er det en såkalt heksejakt de driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...