Gå til innhold

Hva er galt med "vanlige" navn?

Anbefalte innlegg

Jeg venter nr 2 og tenker litt på navn. Nr 1 fikk et relativt lite brukt navn, nr 2 får mest sannsynlig et mer vanlig navn. Vi velger navn ut fra smak, hva vi synes er fint, hva vi liker.

Hva er egentlig galt i at mange andre velger det samme? Jeg husker min egen barndom. Jeg har et ganske vanlig navn. Vi var mange som het Karoline, Kristine, Ida, Silje, Kamilla og Marthe (for å nevne noen). Likevel var det aldri noe som plaget meg eller mine venner. Det er kanskje kjekt å ha et navn eller en navnekombinasjon om ingen andre har, men syns enkelte går for langt i å vri å vende på navn for at de skal høres eller se litt annerledes ut. Det kan slå motsatt ut også. Jeg hadde en venninne med litt spesielt navn når vi var små, og hun ønsket at hun het noe mer normalt som alle andre. Kanskje var de vanlige navnene kjedelige, men de var trygge å vokse opp med.

Jeg vil i hvertfall IKKE leite etter et navn som ingen andre har, jeg tror det er mer belastende for et barn enn å ha et vanlig navn som er "in" i tiden.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143374122-hva-er-galt-med-vanlige-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at hvis jeg hadde vurdert navnet Leander (for eksempel), så hadde det vært en faktor at 1252 andre het det.

Min gutt har et spesielt navn som under 100 personer i Norge heter, men det var ikke derfor han fikk det navnet. Han fikk det fordi jeg liker det. Men hadde det vært et veldig populært navn, hadde jeg nok valgt et av de andre navnene på lista - fordi jeg ikke vil at min gutt skal være "Leander nummer 123". For meg ER det viktig at ikke "alle" heter det samme som mine barn.

- Første svarer.

Annonse

Vet ikke helt hvem du mener nå, men hvis du tenker på første svarer, må jeg nok skuffe deg og si at jeg alltid har vært fornøyd med mitt vanlige, men likevel "sjeldne" navn. Jeg heter Elisabeth og ble født på slutten av 80-tallet, men har aldri møtt en annen Elisabeth. Sorry!

Tviler på det er 123 stk som heter Leander i ditt nabolag. Skal ikke se bortifra at det er to i samme klasse. Jeg gikk i klasse med to Silje'r, to Renate'r og to Anders'er. Tviler på de tok noe skade av det. Tror heller hun som hadde en merkelig sammensetning mellom et norsk og et buddhistisk navn ble plaget. Datteren min med et litt uvanlig navn (men ikke merkelig) blir superglad når hun hører om noen som heter det samme som henne. Tror enkelte vil at barna skal være så spesielle, men det er ofte godt å kunne være litt som andre også.

Jeg mener ikke at det er så ille at man velger et uvanlig navn, jeg har selv valgt et navn jeg har fått kommentarer på hos mitt første barn. Helt greit :-) Det jeg tenker mest på er at noen her inne sier "åå har funnet det perfekte navnet!" "hva da?" "det kan jeg ikke si, tilfelle noen stjeler det.." hahaha..

Neida, det er neppe 123 stk som heter Leander her (jeg har ikke møtt en eneste Leander, men det var et typisk dib-eksempel - mer riktig hadde vel vært å bruke Theo, i forhold til hvor jeg bor).

Jeg er i hvert fall glad for at jeg ikke heter Maria. En venninne av meg har Maria som fornavn og et annet mellomnavn, men da hun ble født var det så mange som het Maria, så foreldrene hennes begynte å bruke mellomnavnet hennes da hun var 1 år gammel, bare fordi hun ikke skulle være Maria nummer 3 i klassen.

Det er dét jeg mener. Jeg vil unngå Theo A., Theo K. og Theo S. Da er det bedre at min gutt heter noe annet.

Jeg har en datter som heter Maria.Men det var faktisk først det siste året i barnehagen,at det var to stk med samme navn som henne der.

Nå kjenner jeg flere som heter det,men navnet hennes er riktig likevel.

Angående Leander så er det litt ukjent for meg.

"Vi velger navn ut fra smak, hva vi synes er fint, hva vi liker", skriver du Hi.

Og akkurat det tror jeg vel de aller, aller fleste andre gjør også?

Videre: "Hva er egentlig galt i at mange andre velger det samme?" Hvem har sagt at det er galt?

For noen er det viktig at poden får et navn som ikke så mange andre har. For andre er dette mindre viktig. Det ene er vel ikke noe mer "riktig" enn det andre?

Alt hva folk skal bry seg med altså.

Vårt første barn har et navn som ingen andre i hele Norge, og sikkert hele Norden, har. Ikke fordi det var spesielt viktig for oss at poden skulle ha et veldig spesielt navn, men fordi både mannen min og jeg elsket navnet.

Vårt andre barn har et mer vanlig navn, og fikk dette navnet av samme grunn som vår førstefødte; vi likte navnet godt.

Men ja, for oss var det viktig å ikke ha et navn som ligger på navnetoppen. Rett og slett fordi vi selv blir lei av disse navnene, og tenker at andre kanskje blir det samme. Og det må da vel være helt greit for andre at vi velger andre navn enn de mest populære?

Og at det skal være BELASTENDE for et barn å ha et sjeldent navn? Ærlig talt. De små persillebladene våre skal nok få helt andre ting å stri med. I disse tider med våre nye landsmenn med sine eksotiske navn tror jeg virkelig at sjeldne navn er et marginalt problem. Faktisk tror jeg det er et konstruert voksenproblem som ikke eksisterer i det virkelige liv.

Selv har jeg et helt vanlig navn. Har aldri gått rundt og følt at det er mer "trygt å vokse opp med" (seriøst?!?), snarere syns jeg navnet mitt er drit kjedelig. Men det er nå meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...