Gå til innhold

Noen som vet ang b12- og folatmangel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

(er ikke gravid altså...)

Men har vært mye trett i det siste, svimmel og uvel. Tok noen blodprøver, og fikk svar på de. Mangler i alle fall b12 og folat. Skal til legen i uka og får nok høre mer da.

 

Men, vet dere om alle som mangler dette trenger tilskudd. Og har noen av dere hatt dett, hvordan opplevde dere det og hva måtte dere gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du vegetarianer? Isåfall må du lese deg opp på kost og ernæring så du får i deg nok næringsstoffer. B12 mangel er vanlig blant veggiser, men det kan enkelt løses ved å drikke ett glass B12 beriket soyamelk per dag (kjøpes i vanlig daglivare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gomle vitaminer her, men jeg merket ingenting og jeg fikk mangler pga jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folatmangel er den ye folkesykdommen pga ensidig kosthold. Du får mest sannsynlig beskjed om å kjøpe B-vit eventuelt ei sprøyte..(lite sannsynlig) og Folsyre. Ikke noe skummelt!

Spis mere variert kost. Man blir trett, lat og sliten av å ha slik mangel;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vegetarianer og mener selv jeg har et variert kosthold, det er derfor jeg ikke får det helt til å stemme. Spiser både kjøtt og fisk hver uke, og har alltid ulike grønnsaker til middag. På skive/knekkebrød har jeg også variert pålegg; skinke, ost, makrell, leverpostei, kaviar...

 

Så vet ikke helt hva jeg evt skal endre på i kostholdet...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...