Gå til innhold

Seksuell trakassering? Hva er det for deg?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For meg er stikkordet her seksuelt...dvs om jeg føler at noen kommer med seksuelle kommentarer som er over min grense eller er påtrengende mot min kropp vil jeg påstå at det er seksuell trakassering.

Jeg hadde en gang en lærer som strøk meg over rompen - helt klart seksuell trakassering.

Hmm.. Jeg har en jobb hvor jeg må være i nærkontakt med mange mennesker i løpet av en dag. Da får jeg ofte kommentarer fra menn. Jeg synes det er veldig ubehagelig til tider.. Veldig kjedelig for ellers trives jeg godt i denne jobben.

Annonse

Det kommer veldig ann på settingen. Hva jeg tålererer fra en kompis er noe helt annet enn hva jeg tålererer fra en fjerne kollega eller foreleser, lege eller svigerfar.

Men i bunn og grunn tror jeg det defineres utfra hva en selv opplever som komfortabelt. Føles det feil for deg, så er det feil for deg.

Og det trenger ikke være fysisk som i feks klask på rumpa eller for lange klemmer. Også vulgær hinting, kallenavn eller forventninger kan være seksuell trakasering.

Hvis du føler at det er ubehagelig- over din grense?

Jeg jobbet på sykehjem da jeg var student, og der var det en gammel mann som strøk meg over rumpa da jeg skulle hjelpe han med sokkene..

Jeg ble forferdelig flau, og viste ikke hva jeg skulle gjøre...

Beste man kan gjøre er å snakke med noen andre på jobben man har tillitt til.

Spørs litt hvor- og hva du jobber med. Er det utilregnelige pasienter, eller er det sjefen din, eller vaktmesteren?

Altså alt kommer an på situasjonen, og din egen opplevelse av den.

Det som er litt vanskelig er det at det er passasjerer. Som skal ut og fly.

Jeg jobber på flyplass. Og opptil 50 ganger om dagen må jeg ta kontroller av folk for og sjekke at de ikke har med ulovlige gjenstander.

Å noen ganger når jeg må kontrollere menn får jeg slibrige og ekle kommentarer. Det er ubehagelig, men aner ikke hva jeg kan gjøre med det...

Hi

Det er seksuell trakassering når kommentarer og adferd av seksuell karakter oppleves som krenkende og ubehagelig.

Mange flørter på jobb og så lenge det er gjensidig og ingen av pratene føler ubehag er det helt greit, men hvis en av partene opplever det som ubehagelig så er det trakassering. Menn kan også bli krenket.

Selvfølgelig kan menn også føle seg krenket. Men det er jo ikke jeg som kommer med kommentarene.

Det er ikke kult når du står der og må sjekke, å så kommer det kommentarer som:" åh, nå må du ta skikkelig da, mmmm."

Hi

Annonse

For meg er seksuell trakassering all seksuell oppmerksomhet jeg ikke ønsker. Det betyr også at en og samme kommentar både kan være og ikke være trakassering, avhengig av hvem det kommer fra. På jobb har jeg flere kollegaer jeg kan flørte med med seksuelle undertoner, men hadde sjefen min kommet med noe lignende ville jeg sett på det som seksuell trakassering. Med andre ord ikke lett å være mann i nærheten av meg.

Dere får ikke noe coathing? på å takle slik adferd?

Når jeg gikk sykepleien hadde vi en del om dette med å sette grenser i forhold til pasienter. (blir jo i en litt annen setting) men kan kjenne meg igjen feks da jeg jobbet på legevakten, og unge menn som hadde vært på byen kom innom for å sy feks.

Er jo mange forskjellige typer mennesker ute å flyr.

Hva med å snakke med sjefen om å bare kontrolere kvinner en periode?

Må tåle en kommentar som blir sleng ut i luften, noe som de fleste sikkert gjør med tanke på din jobb. hadde prellet av meg og hadde slengt en kommentar tilbake.

Har selv jobbet i mannsdominerende miljø. jeg var 18-25 år og pen og tynn. De som jeg traff bar for 5 min, brydde jeg meg ikke noe om, at de sa, "Hei du med den rumpa se hit da" eller "henne tok jeg med hjem i går" (veldig morsomt, som oftest se jeg ingenting, men avogtil så svarte jeg, Feks den med at jeg hadde blitt med en hjem, Svarte jeg: Og jett om jeg ble skuffet..

Da flirte alle kompisene hans og ingen pratet mer med meg.

men en arbeidskollega som var 35-40 år. drev å kom tilfeldig bort på meg, Jeg hadde store pupper, og kom alltid borti med en albue eller noe. Men en dag tok han meg på musa, og då fikk han sparken.

Ta det opp på jobb og be om evt kursing - arbeidsgiver har plikt til å ta slikt på alvor. Sikkert lurt å lære seg teknikker og kommentarer som setter grenser.

Eller be mannen du undersøker om å vente litt fordi du har mistanke om at her må det rektal undersøkelse til og du må først hente din homofile kollega... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...