Gå til innhold

Kan man få fast jobb på sykehjem (eller noe lignende) uten utdannelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg ville prøve å få meg jobb på sykehjem, og ta eksamen som privatist etter 5 år. Mener å ha lest noe om at det går. Er så absolutt ikke en skolebenkperson!

Men hva er sjansen for at de ansetter en ung person uten utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart man kan! Send kommunen din en åpen søknad.

Tror nok ikke du får jobb før sommeren da sommervikarer ble ansatt for flere mnd siden. Men om du kan begynne i august så er det god sjans for helge og nattvakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer nok neppe til å få noen fast stilling, men du får sikkert ekstravakter. Er du heldig kan du bli satt inn i vikariater av en viss varighet. Men husk at det er mange som jobber ekstra, og det varierer jo hvor mange ledige vakter det er pr mnd, og også hvor mange av dem du får. Andre med mer kompetanse og erfaring får nok tilbudet før deg.

 

Det er forresten ikke stillingshjemler for assistenter lenger. Det kreves utdanning for å få fast stilling i helsesektoren også. På vgs-nivå er det omsorgsarbeider/hjelpepleier, høgskolenivå sykepleier/vernepleier.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Men hva slags system har de havnet under de som har fått jobb som en slag praksis i 4-5 år for så å ta eksamen da? :)

Jeg klarer ikke å lære noe ved å sitte på skolebenken, så det er bedre for meg å utdanne meg ved å jobbe, da jeg lærer ved å observere andre og prøve selv.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man trenger også kompetente renholdere i NAV, slik at noen kan vaske bort dritten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var idiotisk med det?

Kan jobbe som renholder på et sykehjem, så ta et fagbrev.

Kan da gå videre som renholdsleder.

 

19:01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, unnskyld. Tolket det dithen at du mente hun kunne jobbe i NAV, for der var det bare inkompetente mennesker :P My bad! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok ikke få en fast 100 % stilling, det beste du kan å som ufaglært på sykehjem er fast helgestilling.

Det jeg tror du tenker på, er opplegget med at man kan bli helsefagarbeider og så ha 5 års læretid. Men da får du ikke fast jobb før du er ferdig med fagbrevet, men jobber som lærling og må da ha litt ulike praksissteder gjennom de årene.

Som ufaglært år man ikke fast jobb, dette er pga faglig forsvarlighet og krav om kompetanse. Nå som samhandlingsreformen er på vei, vil det nok være enda verre.

Mulig du kan få jobb i PU-bolig eller noe slikt som ufaglært, det vet jeg ingenting om.. Kjenner bare rutiner på sykehjem.

 

Lykke til! Forresten, så trenger man ikke være skolebenkperson for å ta f.eks. sykepleien. Der er nesten halvparten av studietiden i praksis, og så har du mange flere muligheter når du er ferdig utdannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mente jeg også, er nesten bare inkompetente mennesker, finnes jo noen unntak, men de er jammen meg i mindretall

 

19.01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har prøvd å google litt nå og fant dette;

"Hvis du ønsker å ta fag- eller svenneprøve uten å gå skole eller å gå inn i en lærekontrakt, er dette mulig ved å gå opp som praksiskandidat. Dette er det samme som å gå opp som privatist, men man kaller det praksiskandidat når det er snakk om fag- eller svennebrev. Du kan være oppmerksom på at denne ordningen er ikke en opplæringsordning, men en ordning for å dokumentere dine kunnskaper. Opplæringsloven gir nærmere regler voksne kandidater rett til å avlegge fag- eller svenneprøve som praksiskandidat for å kunne dokumentere kunnskaper som de har skaffet seg uten organisert opplæring.

 

Kandidatene må ha lang allsidig praksis i faget. Praksisen må minst være 25% lenger enn læretiden og normalt være opparbeidet etter at kandidaten er fylt 20 år. For de fleste fag vil det si at du må ha 5 års praksis. Den skal være godt dokumentert. Arbeidsforhold som er kortere enn tre måneder teller ikke. Hvis du har videregående skole i det faget som du er praksiskandidat i, kan du få fratrekk i praksistiden på 12 måneder for hvert år du har fullført innen faget. Dette er samme regler som for lærlinger. Fagopplæringskontoret i ditt fylke vurderer praksisen for praksiskandidater. Praksisen kan også vurderes gjennom realkompetansevurdering/yrkesprøving.

 

En praksiskandidat kan få fritak for de felles allmenne fagene fordi man mener at en som har 5 års yrkespraksis har lært seg den allmennfaglige kompetansen man trenger for å kunne avlegge en fag-/svenneprøve."

 

Jeg har 1. året helse-og sosialfag fra før.

Det er også for å få inntekt at jeg har lyst til å få fagbrevet gjennom praksis istedenfor skole :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på sykehjem og spør om de har behov for arbeidere:)

Jeg gjorde det, og fikk lett ja - og fikk 100% stilling relativt kjapt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok jobb på sykehjem uten utdannelse ja for de har som regel behov for folk, men tror kanskje du først får vikariat også kanskje etterhvert fast stilling.

Du blir å jobbe som assistent da..

Er ikke sikker på hvor lenge du må jobbe for å kunne gå opp til eksamen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...