Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har pcos, har et barn på 4 (med en annen pappa), og "ny" samboer. Vi har vært til utredning og hans svømmere med mine manglende eggeløsninger = vanskelig å få til spontan graviditet.

Jeg har prøvd 2x pergo nå, noe jeg responderer dårlig på :( Jeg tar 100-1500 mg metformin, gubben knasker nøtter...

Jeg har nå tenkt meg ned til 25 i BMI og vi har også fått tilbud om IVF.

MEN,

hva er IVF? Vet hva det er, men hva med priser, behandling, hvor starter vi?

Håper på svar, da dette er nytt for meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143373403-kj%C3%A6re-meds%C3%B8stre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, IVF er det som på godt norsk kalles prøverørsbehandling.

Det som skjer er at kvinnen får medisiner som skal modne mange egg. Dette kan gjøres på flere måter; langt regime - der en ved hjelp av en nesespray over noen uker nedreguleres og settes i en kunstig overgangsalder. Så begynner man med sprøyter daglig over en kort periode ca.8-10 dager +- for å modne egg. Når eggene er store nok, settes en eggløsningssprøyte som gir eggene den siste modningen. Så blir eggene hentet ut, og befruktet med mannens svømmere. Vanligvis settes det et eller to befruktede egg inn etter et par dager. Ved kort regime slipper man nedregulering med spray og man begynner stimuleringen på en annen dag i syklusen. Da begynner man rett på sprøytene som skal modne eggene, i tillegg til at man også kanskje må ta en ekstra sprøyte for å hindre spontan eggløsning. Etter x-antall dager med sprøyter (ca 8-10 dager+-), setter eggløsningssprøyta og man kan hente ut egg. Hvis det er mange egg som blir befruktet og disse er av super kvalitet, så kan egg som ikke settes inn igjen fryses.

Dette var kortversjonen av selve prosessen :o) Jeg hadde langt regime på forsøk 1 og 2 og kort regime på 3.forsøk.

Når det gjelder pris kommer det litt av på hvor stor dose av medisiner man trenger, men tror nok i snitt man regne 10 - 15 000,- i medisiner pr. forsøk. Det er en egenandel på 15000 på medisinene på 3 forsøk så resten av utgiftene får du tilbakebetalt fra Helfo. Mener å huske at jeg har ligget på rundt 12-13 000 i medisinutgifter pr forsøk. I det offentlige er det også en egenandel på 1500,- pr forsøk.

Håper du ble litt klokere av dette og er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre :o)

Dere starter hos fastlegen(i det offentlige iallefall) så blir dere henvist til en fertilitetsklinikk,hvor dere har en samtale og finner ut av metode som skal brukes,det blir nok også tatt litt tester av dere,iallefall mannen(jeg tok alle testene via fastlegen først) Så får dere tid for oppstart av medisiner fra klinikken..så er dere igang:-)

Masse info om dette på nett også,ta bare å google det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...