Gå til innhold

4år og tisser i sengen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min gutt på 4,5 år tisser i sengen. Det er 1,5år siden han sluttet med bleie - da også nattbleie.

Vi foreldre tenkte jo at vi får ta han på do før vi legger oss i noen uker - og deretter så klarer han seg sikkert.

Men selv om han ikke får noe drikke på kveldstid så tisser han hver eneste natt vi ikke tar han opp.

 

Helsestasjonen mener at det er slik fordi gutten ikke våkner skikkelig når vi først tar han opp på do!

Det stemmer at han sover godt, men han står jo det selv og tisser selv. Han er halv-våken. Mer våken får jeg han ikke. Kan dette være grunnen? I såfall hvordan løse det?

 

Gutten våkner også veldig tidlig og da løper han på do. Det kommer da mye tiss. Han våkner fordi han må tisse og ikke fordi han er uthvilt. Han sover jo letter i 05.30-tiden.

 

Jeg har ikke lyst til å ta nattbleie på han. Vi har snakket om det, men gutten selv ber inderlig om at det ikke må skje.

 

Vil dette gå over med alderen? Og når kan vi få medisinsk hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les litt om antidiuretisk hormon, så kan det være du forstår litt mer av hvorfor dette skjer hver eneste natt.

 

En styrer nemlig ikke slikt mens en sover, og barn er ikke ferdig utviklet til å danne det hormonet som reduserer urinmengden om natten.

 

Hvorfor sluttet dere med nattbleier før de var tørre?

 

Det hjelper heller ikke å vekke barna om natten. Og det hjelper heller ikke mye å redusere mengden drikke før leggetid.

 

Når barn er 5 år, så kan en snakke om at dette er et problem. Ikke før det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Her lærte jeg mer enn av legen og div skriverier på nett:)

 

Min eldste sønn sluttet med nattbleie bare noen dager etter dagbleien. Vi tok han da på do i akkurat 11dager før han ble tørr av seg selv. Vi var vel naive og trodde dette også skulle skje vår yngste. Iallefall nå eldste var 6mnd yngre enn yngste var da han skulle prøve seg.

 

Min gutt tisser bare på seg om natten - om dagen kjenner han at han må på do. Kan det allikevel være et slik hormon du beskriver?

 

H.I.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for dette hormonet virker bare mens vi sover. Det er også utrolig stor forskjell på når barn er ferdig utviklet ang dette.

 

Jeg har 2 større barn, som begge har dette problemet ;) Det heter Enurese, det å tisse på seg om natten. Mine er også tørre om dagen, men det er jo nettopp fordi de da er våkne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...