Gå til innhold

Dårlig gjort eller ok ? Graviditet og jobb.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg drar på jobbintervju til en bedrift som trenger veldig fagfolk i mitt fag.

Opplyser ikke helt riktig grunn til at jeg slutter hos forrige arbeidsgiver. Det er egentlig på grunn av nedskjæringer.

Avtaler å jobbe mye i sommer. Ikke noe problem. Jeg vet at de trenger VELDIG folk nå.

Andre jobbsøkere får avslag, og får seg andre jobber.

 

Jeg starter i jobb, men etter en uke opplyser jeg at jeg er gravid, nesten 5 mnd på vei (dette vises ikke) og kan ikke jobbe som det jeg er utdannet til og ansatt som i det hele tatt. Ikke på grunn av at det er skadelig på noen måte, men litt tungt og jeg er sliten og trøtt.

Som gravid er det ikke noe problem å få legeerklæring på det.

Jeg krever andre arbeidsoppgaver på fulltid, for å få nok inntekt før jeg skla ut i permisjon.

 

Er det dårlig gjort, eller er det helt ok ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dårlig gjort. Dessuten er "sliten og trøtt" ingen god grunn for å kreve andre oppgaver. Det er dessuten ikke en heldig måte å starte et arbeidsforhold på. Jeg ville , som sjef, ikke ha vært veldig velvillig innstilt til vedkommende som startet i min bedrift på dette viset.

 

Jeg har tro på at man høster det man sår, og det hadde vært lett å latt spennende prosjekter og kurs gå til andre først enn til en som starter med å lage "trøbbel" i form av utgifter til vikar, utgifter til tilrettelegging og alt papirarbeidet som følger med dette. Jeg ville også ha vært meget oppmerksom på at prøvetiden skulle brukes oppmerksomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet dårlig gjort, men jeg er blitt hundre prosent kynisk i forhold til slike tilfeller. Det finnes så utrolig mange sleipe arbeidsgivere der ute at jeg hadde gitt en lang balle i hva de mente om det.

Det tar sikkert lang tid å bygge opp tillit igjen hvis man blir værende i jobben, men so fucking what.

 

(synges:) Lei av å bli lurt, sååååååå lei av å bli lurt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

Ja jeg er på prøvetid, men arbeidsgiver må ha en veldig god grunn for å ikke fortsette arbeidsforholdet etter den har gått ut.

 

Og det er ikke plikt å opplyse om graviditet på intervju, og arbeidsgiver har ikke lov å spørre om det, ei heller diskriminere på grunn av det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du er i prøvetiden har du ikke rett på "andre oppgaver" og du kan miste din stilling.

Dette skjedde min venninne. Hennes arbeidsgiver nektet også å betale sykepenger, men hun fikk hjelp på nav. Min venninne jobbet ikke kommunalt, men jeg vet at min hjemkommune også praktiserer det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er greit at de ikke kan spørre, men man kan selv fortelle det. De skal uansett vurdere deg på lik linje med alle de andre søkerne. Men å skjule det for så å forlange tilrettelagt arbeid etter EN uke i ny jobb er rimelig frekt!

 

Jeg gikk selv på jobbintervju da jeg var 5 måneder på vei, med tydelig mage, og fikk jobben. Søsteren min dro på jobbintervju med en 3 uker gammel baby på slep. Hun fikk også jobben selv om de visste at hun ikke kunne starte før om et år. Er man dyktig nok og ettertraktet nok så trenger man ikke å skjule ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal arbeidsgiver kunne vurdere deg i prøvetiden om du ikke kan utføre noen av de oppgavene du skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan IKKE stemme.

En har ikke lov til å gi noen sparken fordi de er gravide, og det er heller ikke arbeidsgiveren som betaler sykepenger, men NAV. De første dagene er det arb.giver, deretter NAV.

 

For egenmelding må man ha jobbet i 3 måneder, for sykemelding fra lege må man ha jobbet i 2 uker.

 

Enten så snakker ikke venninnen din sant, eller så har arbeidsgiver gjort noe han ikke har lov til!

 

Til HI: Selvsagt trenger du ikke å si noe. Mye av intervjuet går på personlig egnethet, og de kan velge å ikke ansette deg da dette gir dem "dårlige vibber". Jeg hadde også to innlegg som dette for noen år siden, fikk mye svar på dem, og i den ene tråden mente alle at jeg skulle gi beskjed, mens i den andre så måtte jeg for guds skyld ikke gi beskjed om dette ;-)

Jeg valgte å ikke si noe. Gikk fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man kan jo la være å ansette noen utover prøvetiden fordi man ikke fungerer i den stillingen man har fått. Om hun er 5 mnd på vei nå så er det ikke mer enn halve prøvetiden hun får jobbet før hun skal i permisjon uansett, og vil, om arbeidsgiver er påpasselig, fortsette med prøvetid etter at permisjonen er over.

 

Og til deg som sier at "nav betaler". De betaler ikke for utgiftene ved ny ansettelsesprosess til vikariatet og en del andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er ikke det jeg sier heller. Jeg sier at prøvetiden kan bli utvidet til å fortsette etter permisjonen, og at om hun heller ikke da kan utføre de oppgavene som hører til stillingen, så kan hun sies opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er greit at man ikke har lov til å ikke gi folk fast arbeid pga graviditet. MEN, hvis hun ikke kan utføre jobben hun er ansatt til å gjøre i prøvetiden og arb.giver ikke er fornøyd må hun ikke få jobben når prøvetiden er over. Det er derfor man har prøvetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...