prøvende Skrevet 2. juli 2011 #1 Skrevet 2. juli 2011 Lurer på hvilke årsaker som er grunn for igangsettelse før termin?? Frykter stort barn her, er nå 28 uker og det har blitt målt at han nå er 5% + i vekstavvik. Flere som har fått den beskjeden og fått en normal baby lell? Gleder meg til å følge dere alle fram til målstreken:)
Mrs. Bouquet Skrevet 2. juli 2011 #2 Skrevet 2. juli 2011 Jeg ble satt i gang pga. en uke overtid og begynnede svangerskapsforgiftning. Babyen ble målt til 20 % +, veide 3800 gram ved fødselen. Nokså normalt vil jeg si, og akkurat som forventet med tanke på størrelsen på foreldrene. 5 % + er ingenting å bekymre seg for. De fleste babyer vil få et vekstavvik da de aller færreste havner akkurat på gjennomsnittet.
milla_1101 Skrevet 2. juli 2011 #3 Skrevet 2. juli 2011 Jeg skal på UL til mandag og sjekke om hvor stor han har blitt til nå=) Var på UL i uke 32 og han var da ca 500g større enn "normalt" så jeg gruer meg litt til å se om han har vokst VELDIG ( Er da 35+4 ) Jeg har snakka med jordmor om jeg kanskje skal prøve sånn modningsakupunktur sånn at han kanskje kommer litt føre eller at jeg iallfall ikke går overtiden og at det kan skje litt sånn "normalt" da.( Ikke bli satt i gang ) Skal du på flere UL fremover??
Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 2. juli 2011 #4 Skrevet 2. juli 2011 Hei, 5% + i vekstavvik er absolutt ikke noe å bekymre seg for, ihvertfall ikke ifølge verken jordmor eller gynekologen min. Jeg har fått +20% i vekstavvik på mi jente, uten at legen er bekymret for det...Hun er estimert til å være ca.4000 g ved fødsel. Jeg syns 20% hørtes mye ut, men stoler på legen som sier at jeg ikke skal bekymre meg. I tillegg er det jo en feilmargin her, så en må ike stole blindt på målene.
NostraStoria Skrevet 2. juli 2011 #5 Skrevet 2. juli 2011 5%+ er ikke stort da! Hehe. Min er 9% over og han kommer til å veie 3,9 v fødsel. Det er ikke gigantisk og ingen problem å føde vaginalt ved termin. Jeg blir satt i gang på termin hvis ingenting skjer av seg selv, men dette har ikke så mye med ungen å gjøre, men bekkenproblemene mine.
julijente 2011 Skrevet 2. juli 2011 #6 Skrevet 2. juli 2011 Hvem er det som "måler" disse størrelsene? Har aldri hørt noe som helst om det... Min første ble født 2 dager før termin og veide over 4 kg. Ønsker ønsker ei mindre denne gangen ;-)
HH72 Skrevet 2. juli 2011 #7 Skrevet 2. juli 2011 +5% er nesten så nær snittet man kan komme. Alt i området pluss minus 20% regnes som normalt. Først ved over 20% regnes det som vekstaavik. Jeg ble målt til pluss 6% og fikk en flott gjennomsnittlig gutt på 3580. Slapp av og lykke til!
Lycklig 2 barnsmamma Skrevet 2. juli 2011 #8 Skrevet 2. juli 2011 Jag hade igång sättelse på min förra födsel och kommer göra vad som helst för att undgå det denna gång - för jag höll på i 2 dagar. Det var helt jävelig. Hade 1,5 cm öppning med KRAFTIGA rier i över 10 timmar... så det är inget att hiva efter att bli igångsatt, det är min erfarenhet
NostraStoria Skrevet 2. juli 2011 #9 Skrevet 2. juli 2011 De måler str på ultralyden. Er det mistanke om stor baby så kan de og foreta en ny UL når ungen er større. Ang igangsettelse så hadde jeg en veldig fin opplevelse, men selvfølgelig er det aller beste at fødselen kommer i gang av seg selv, både for mor og for barn! Men ved 5% avvik så er det ikke noen grunn for at du skulle settes igang.
prøvende Skrevet 4. juli 2011 Forfatter #10 Skrevet 4. juli 2011 Takk for flere svar, dere har beroliget meg:) Ligger litt over på symfysemål, rett over det grønne feltet, så mulig jeg får en ekstra ul mot slutten hvis dette øker en del? Ellers har jeg ikke hørt noe om ekstra ul, og høres jo ikke ut som om det er noe behov da ved 5%.
Mrs. Bouquet Skrevet 5. juli 2011 #11 Skrevet 5. juli 2011 For min del har det vært lege på gynekologisk avdeling som har målt pga. behov for ekstra oppfølgning i slutten av graviditeten. Hadde jevnlige kontroller med ultralyd på sykeshuset pga. komplikasjoner. For de som har normale svangerskap er det ikke normalt å måle vekst bortsett fra den vanlige ultralyden rundt uke 18.
Bellamor79_høygravid Skrevet 5. juli 2011 #12 Skrevet 5. juli 2011 Jeg er i uke 35+6 og skal innlegges i morgen for igangsetting av fødselen pga svangerskapskløe. Ikke av den farlige typen med leverpåvirkning. De mente det var uholdbart å gå rundt å klø i denne varmen, så jeg starter modningskuren i morgen kveld, fortsetter på torsdag og fredag. Hvis jenta ikke er kommet innen mandag så tar de henne ut med keisersnitt. Hun ble estimert til 7% over gjennomsnittet, med en forventet fødselsvekt på 4 kg ved termin, men nå kommer hun jo en mnd før termin, så vet ikke hvor stor/lita hun blir.
Jordbæret <3 Skrevet 6. juli 2011 #13 Skrevet 6. juli 2011 Bellamor: hvilket sykehus skal du føde ved? Jeg har hatt store nyreproblemer og må gå på medisin hver dag. Dette er ikke heldig for hverken meg eller lillegutt. Men både på riksen og på mitt lokale sykehus har de valgt å vente til jeg er ferdig med uke 37 fordi barnet da er helt ferdig modnet. Men nå skal jeg settes i gang da. Når det gjelder vekstestimering så hadde jeg ett barn der de fastslo at han var helt normal i str og ca 3,5 kg, han var da nesten 5 kg da han ble født. Min yngste datter lå 15 % over snittet og veide 3,2 kg ved fødselen (3 uker før termin). Lykke til med fødselen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå