Gå til innhold

Kan dere se litt på min slutte-med-bleie-plan ? Kom gjerne med innspill og tips, for jeg har aldri gjort dette før! :)

Anbefalte innlegg

Dag 1 og 2: Gå naken hjemme (inne). Ta han på do en til to ganger i timen også minne han på det innimellom.

Dag 3 og 4: Ta på en bukse ( ikke truse da jeg har hørt det skaper en bleie følelse), og ta små turer ut. Minne han på at han må gå på do, og fortsette å ta han med på do min. en gang i timen.

også bare tar jeg det på sparke derifra. Om det går bra med trusa på, kan vi smått begynne å ta lengre turer ut med potte i baklomma, sånn at han kan gå på do med en gang han må. Han er to og et halvt år og virkelig iverig på å tisse på do, bæsje er litt verre. Derfor skal jeg lage dette belønningssystemet:

En kurv med bilde av tiss på hvor han får velge blandt annen imellom: En tyggis, en lekebil (en liten en), noen rosiner... hva mer kan jeg legge oppi som bare er en liten belønning??

En kurv med bæsj på ( må jo gjøre så han skjønner det) hvor han kan velge mellom blant annet: Såpebobler, badeleke, solbriller, dvd, en sjokoladebit, - fler forslag??

I tillegg skal han ikke føle at om det skulle gå galt, som noe nederlag. Da skal han heller få oppmuntring om at dette er sånn som skjer, men at han må huske å gå på do. Men at han er kjempe flink som prøver. Stor gutt! ( veldig viktig for tida å være stor gutt).

Hva syns dere? Er mitt første barn og har aldri gjort dette før, så aner ikke om det vil fungere, men jeg håper =) Kom gjerne med innspill, tips og råd =)

Fortsetter under...

Du tar nå bare av bleien og ser hva som skjer. Hvor gammel er denne gutten? Har han noen gang sittet på potte/doring og gjort noe i do før?

Hvis han aldri har vært uten bleie ville jeg bare prøvd i korte perioder i starten. Gjerne være lettkledd ute og tisse i gresset.

Hvor mange leker planlegger du at barnet skal få hver dag? 14-28?

Hvis barnet er oppe i 12-14 timer og får belønning hver gang han går på do og skal gå på do 1-2 ganger i timen.....da vil det bli enormt med gaver. Kanskje ikke helt gjennomtenkt.

Hva med en high-five eller en "tissedans" eller klistermerker eller stjerner?

Lar du barnet gå naken lærer det ingenting.. De bare gjør fra eg og går videre, blir ikke bløt og bryr seg lite. Du har vel vaskemaskin? Kjøp et lass billige truser på ebay og sats på å kaste der verste bersjetrusene ;-) Vi har sluttet på dagen med alle våre tre og det har gått helt fint uten mye styr, uhell blir det en periode uansett.

Takk for innspill =)

Han er to år og veldig iverig på å gå på do. Han går på do når han er naken, men så fort bleia er på går det ikke mer. Han tisser altså på do når han er naken, men nekter å bæsje.

Skrev kanskje litt utydelig, men han får altså bare belønning når han har gjort noe i bleia. Og ja, om han får en tyggis eller en lekebil noen ganger om dagen, så går det fint altså =) Men tar til min tipset, med å kanskje lage en dans eller noe i stedenfor. Men problemet er egentlig å få han til å bæsje på potta.. hmm..

Mente jo ikke at jeg skal ha en potte i baklomma da, men hele tiden i nærheten ;)

hl

Annonse

Gir du tyggis til en 2 åring?

Jeg syns ikke den planen hørtes særlig bra ut.

Begynn med å ta av bleien og ha på truse noen timer om dagen når dere er hjemme og hold på med det noen mnd.

Selv om han syns det er gøy med potten nå skal du ikke bli overasket om han går lei av den om noen mnd og da ikke får lyst igjen før han nærmer seg 3 år.

Da våres 2 åring sluttet med bleier, brukte vi et belønningssystem. Syns det virket utrolig bra :)

Hver gang hu tisset fikk hun en klinkekule i en liten kopp, og to for bæsj. Når den var fylt opp kjøpte vi en liten ting. Dette funket utrolig bra, og hu blei tørr på null komma niks. Uhell var også få. Etterhvert glemte hun hele "belønningssystemet" og gikk bare på do :)

Du må tenke litt lenger enn kun den første uken. Hva når han klarer tisse og bæsje på do....skal du bare pluttselig kutte ut lekene? Slik at han mister motivasjonen og belønningen eller skal du gi han en hel haug leker hver dag i flere uker (ev. måneder). Hva når dere er å handler eller er på besøk? Skal du ha med en haug leker i vesken? En to åring forstår ikke belønnning han får flere timer senere, det må skje med en gang.

Ja min to åring får tyggis innimellom, og nei han svelger den ikke. Sa det du ene ann. over her mener, er at jeg kan forvente å bruke mange mnd på dette, og absolutt ikke forvente at han skal klare å slutte med bleie nå? Jaja, deg om det.

Tror jeg faktisk kommer til å gjøre som 11:31 gjør, hørtes veldig bra ut, om han skjønner det =) Vi skal i hvertfall prøve å slutte nå, fordi han selv tar mye initaiv til å gå på do selv. =)

hl

Du trenger ikke ha noen omfattende plan, det er bare å ka det stå til:) Ta på ham truse og bukse og minn ham på tissing hele tiden. De første ukene er litt styrete, så går det seg til. Vi brukte bare klistremerker, gikk helt fint det, og bare for bæsjing.

Jeg fikk råd om å slutte med nattbleie samtidig, og det gikk helt fint. Men alt kommer jo an på barnet og om det er klart.

Lykke til!

Annonse

11.31 Kjempe ide! Beste tipset jeg har lest i denne tråden :-)

Jeg var mer "brutal" i avvenningen med førstemann. Jeg sa når vi hadde kun to bleier igjen, at alle butikkene var stengt i mange dager, så vi fikk ikke tak i bleier. Han ble livredd for å bruke opp de to vi hadde, men når det var gjort, ble han tørr med en gang. Tror det gikk nesten et par år før han i det hele tatt hadde et nattuhell..

Var kanskje litt stygt gjort, men nå er han 7 år og virker ikke traumatisert :-p

Nei, eldstemann her fikk gå naken på sommeren de første dagene men gjorde bare fra seg på plenen, og lærte null.. Det var først når han hadde bersjet et par ganger i trusa som han var villig til å sitte på do ;-) Så dropp nudist-tiden ;-) Det trenger ikke å ta så lang tid heller, vi klarte dette fint på et par uker, regn med at det går fint noen dager, og så slapper man av selv litt og man får en liten "set-back" og så går det som regel fint. Vi sluttet midt på vinteren med sistemann, var null problem, han var litt under 2,5 år.

vi bare tok av bleia og lot det stå til vi. han hadde ikke engang vist interesse til å gå på do. slutta med nattbleie samme dagen også. hatt minimalt med uhell(kun første uka og kun hjemme, ikke i barnehagen) heller ingen nattlige uhell.

jeg tror man bare må hoppe i det og droppe timet og tilrettelagte planer med voldsomme belønningssystemer o.l. bare å la det stå til. det å gå på do er jo meget naturlig og ikke en ting jeg mener man må få belønning for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...