Gå til innhold

Dere som ikke tror på noe. jeg er ikke kristen derfor ikke døpe i kirken ikke gifte seg osv


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva tror dere på? Hvordan tror dere?

Jul påske osv , IKKE kom det dette at det er gammel tradisjon før kristendommen, uten å gi en forklaring på hva, hvem hvorfor?

 

Om du hadde en nesten ulykke sukker du ikke ""takk Gud"

eller Gudskjelov.

 

Sier ikke her at det ene er rett eller galt jeg bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg feirer både jul og påske og jeg sier gudsjelov og herregud:)

Jeg feirer påske på samme grunnlag som de kristne uten å tro på historiene.

Eller, jeg tror på at jesus har vandret rundt på jorden, men jeg er skrptisk til at han var guds sønn og at Maria var jomfru.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som feirer tradisjonene fra før kristendommen, men vet ikke helt om jeg gidder å dra hele opplæringa her nå. -Men noen eks da: Jul=vintersolverv, St.Hans= sommersolverv, Påske= fest til ære for våren og fruktbarheten, Gudinnen Eostre, derav det engelske ord for påske som er easter, Allehelgensdag=døden, til ære for de døde og starten på en ny årssyklus osvosv. At noen velger en partner, eller gir navn til barna sier seg vel selv? Uten at dette trenger å foregå i en kirke. Dette har de gjort langt tilbake og i alle kulturer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må man tro på noe? Kan kanskje si at jeg tror på det jeg oppfatter som gode verdier, som f.eks. fornuft, ærlighet, nestekjærlighet, menneskerettigheter, vitenskap, estetiske verdier osv. Men det blir sikkert noe annet enn det du spør om. Har ingen form for religiøs eller spirituell tro, og ser heller ikke noe behov for å ha noe sånt.

 

Feirer jul og påske fordi det er tradisjoner vi er oppvokst med. Helt uten religiøst innhold hos både meg og samboeren min, slik det er for nordmenn flest. Jul er mat, drikke, gaver, juletre, lys og pynt. Påske er fridager, egg, kyllinger, hyttetur og skigåing. Ingen av disse tingene vi feirer høytidene med har noe som helst med kristen religion å gjøre (bortsett fra stjerna øverst i juletreet). At høytidene er gamle tradisjoner fra før kristendommen etablerte seg i Norge, er jo høyst relevant. Det er herfra alle disse tingene kommer. Samme med Sankthans. Egentlig en kristen høytid, men bålbrenning i fjæra har null og niks med det kristne innholdet å gjøre.

 

De eneste tydelig kristne høytidene vi markerer, mest fordi det er feiringer i barnehagen, er Lucia og fastelavn. Lucia fordi det er pent og fastelavn fordi vi liker maten som hører til. Tror kristne har nøyaktig samme begrunnelse som oss for å markere disse høytidene. Ingen annen grunn til at norske protestanter skulle feire en italiensk helgen, som de neppe vet noe særlig om. Og hvor mange kristne, som har pyntet med fastelavnsris og spist boller med krem på fastelavnssøndag og spist noe ekstra godt til middag på fetetirsdag, følger egentlig opp med en 40 dagers fasteperiode på askeonsdag?

 

Vi er over gjennomsnittlig interessert i og informert om både kristendom og andre religioner, selv om vi ikke tror, og tildels også tar direkte avstand fra religiøs tro. Jeg tror trygt jeg kan si at våre barn vet langt mer om både Jesus, gammeltestamentlig bibelhistorie og den kristne bakgrunnen for ulike høytider, enn de fleste jevnaldrende barn som er forskriftsmessig døpt og har foreldre i Den norske kirke.

 

Som kraftutrykk påkaller jeg både Gud, Jesus og Satan. Men det er nettopp det det er: kraftuttrykk. Selvføgelig med religiøs opprinnelse, men det er nå en gang slik norske kraftuttrykk er. Tror ikke engelsspråklige er så mye mer opptatt av avføring, kroppsåpninger og samleier enn oss, selv om de bruker "shit", "asshole" og "fuck" som kraftuttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"At noen velger en partner, eller gir navn til barna sier seg vel selv?"

 

– Det er ikke forbundet med noe kristen ritual å gi navn til et barn. Hvis du tenker på dåpen, så har den ingen ting med å gi barnet navn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på noe, men liker jula og påsken likevel, fordi dette er noe jeg har vokst opp med som familietid, ikke pga noe annet enn det. det er bare en fin tid der man får anledning til å ta seg fri og hygge seg med sine nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke religiøs, men jeg er vel heller agnostiker en ateist. Kristen er jeg i hvertfall ikke, og jeg verken har giftet meg i kirke, eller døpt barna mine.

 

Jeg tror at det kan være mer mellom himmel og jord enn det vi pr nå kan sanse, og kanskje noen mennesker har evnen til å sanse mer? Kanskje det faktisk kan være at det finnes en guddom? Jeg vet ikke, så jeg føler ikke at jeg kan si at det finnes ikke bare fordi jeg selv ikke ser/føler det, men jeg klarer heller ikke å tro på det selv. Noen ting tror jeg er mulig, men at det er en naturlig forklaring på det. Bare at vitenskapen ikke har kommet langt nok enda til å finne den.

 

Jeg feirer ikke påske, pinse el. Når barna kommer hjem med slik pynt, så setter jeg den fram for deres skyld, men jeg har ikke kjøpt noe pynt selv. Når det kommer til julen så anser jeg ikke julen for å ha noe som helst med verken kristendom eller andre religioner å gjøre. Det har med at solen "snur", og vi går mot lysere tider igjen. Samtlige oldtidsreligioner har feiret denne dagen (ca 20.-25. desember), og jeg feirer så gjerne at vi går mot lysere tider igjen. Jeg hater mørket og vinteren. Men selvsagt er ikke det grunnen til at jeg feirer jul, det er mer en grunn jeg selv føler jeg kan forsvare at jeg har fortsatt julefeiringen med. Jeg feirer jul fordi jeg er oppvokst med å feire jul. Fordi alle rundt oss feirer jul, fordi det er koselig, og fordi jeg ikke vil at barna mine skal være de eneste som ikke feirer det. Vi pynter med samme sammensuriet av religiøse gjenstander som folk flest. Den kristne julestjernen, folketroens nisser, jødens 7-armede lysestake, det norrøne treet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...